Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Elex Publicystyka

Publicystyka 16 października 2017, 16:00

Zielonego przestwór oceanu – rzecz o krajobrazach. Ile Gothica jest w Elexie? Całkiem sporo!

Spis treści

Zielonego przestwór oceanu – rzecz o krajobrazach

Znajdź trzy dowody na to, że to NIE jest screen z Gothica...

Jak przystało na europejskie fantasy, seria Gothic zabierała graczy przede wszystkim do zielonych krain, obfitujących w gęste lasy charakterystyczne dla strefy klimatów umiarkowanych. W Risenach dla odmiany zrobiło się egzotycznie i tropikalnie, ale już w Elexie „Piranie” wracają do korzeni. Kraina Edan, w której rozpoczyna się przygoda, to zielony raj, gęsto porośnięty drzewami i poprzecinany rzekami, jak również zabudowany przykrytymi słomą konstrukcjami z drewna, w których żyją Berserkowie. Ich to zasługą jest zresztą tak duży stopień pokrycia Magalana zielenią. Mieszkańcy Edanu w pocie czoła przywracają naturze należne jej miejsce na planecie zdewastowanej przez uderzenie komety, wykorzystując w tym celu manę – substancję powstającą wskutek przetwarzania i oczyszczania elexu.

Ale łąki i lasy to nie jedyne typy landszaftów w nowej grze studia Piranha Bytes. Jest tu również pustynia i pokryte śniegiem wyżyny – co nasuwa pewne skojarzenia z Gothikiem 3, zwłaszcza że ułożenie poszczególnych stref klimatycznych też wydaje się analogiczne (pustynia na południu, zielony obszar w centrum i mroźna północ). Oczywiście nie jest to jakaś bardzo charakterystyczna cecha, ale fanów Bezimiennego i tak może uradować. Sentymentalny ładunek zawarty w wyglądzie Magalana osłabia jedynie obecność czwartej krainy – zdewastowanego, żłobionego rzekami lawy Ignadonu... jak również fakt, że na planecie wszędzie poniewierają się samochody i inne szczątki zaawansowanej technologicznie cywilizacji, którą zniszczyła kometa.

Jak fani zapewne wiedzą, przez wszystkie gry studia Piranha Bytes – począwszy od Gothica II – przewija się postać latarnika Jacka, który potrzebuje od bohatera pomocy, a zamian raczy go rozmaitymi opowieściami. Nie inaczej jest w Elexie. Na południowo-wschodnim skraju mapy, u wybrzeży pustynnej krainy Tavar, wznosi się latarnia, pod którą spotkacie starego znajomego. Tylko bądźcie gotowi na starcie z bandą wygłodniałych kanibali…

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Elex

Elex

Elex 2 - 10 rzeczy, o których chciałbym wiedzieć przed zagraniem
Elex 2 - 10 rzeczy, o których chciałbym wiedzieć przed zagraniem

Jak każda gra twórców Gothica, Elex 2 rzuca nas na głęboką wodę. Dlatego przygotowaliśmy dla Was zestaw porad, dzięki którym utrzymacie się na powierzchni planety Magalan.

Nie otwierajcie szampana – Gothic 1 Remake to na razie nieporozumienie
Nie otwierajcie szampana – Gothic 1 Remake to na razie nieporozumienie

Modły tysięcy polskich graczy zostały wysłuchane – remake Gothica staje się ciałem! ...Tylko które bóstwo przychyliło się do tych próśb? Zważywszy, co przedstawia sobą demo tegoż remake’u, obawiam się, że jest to raczej dzieło Beliara, a nie Innosa…

15 lat Gothica II – czego kultowy RPG mógłby nauczyć dzisiejsze erpegi?
15 lat Gothica II – czego kultowy RPG mógłby nauczyć dzisiejsze erpegi?

Gothikowi II stuknęło piętnaście latek, ale nim zdmuchniemy świeczki i zaśpiewamy na cześć solenizanta, zastanówmy się, dlaczego tak dobrze wspominamy dzieło Piranha Bytes – nawet w porównaniu do bardziej zaawansowanych technologicznie gier RPG.