Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 3 sierpnia 2024, 18:23

Mega-Lo-Mania – „pomysł na grę jest ciekawy”. Cywilizacja lemingów - top 10 gier 1991 roku

Spis treści

Mega-Lo-Mania – „pomysł na grę jest ciekawy”

Data premiery: 1991

Producent: Sensible Software

Gatunek: strategia czasu rzeczywistego

Platformy: Amiga, Atari ST, PC DOS

Dobrze jest sobie zarezerwować dużo czasu – szczególnie długo gra się w 4, 5 i 6 epoce. [...] Pomysł na grę jest ciekawy i szkoda, że do dziś nie wyszła następna, poprawiona i ulepszona wersja Mega-Lo-Manii.

Recenzja gry Mega-Lo-Mania, „Secret Service” nr 16 – ocena 95/85/100/90 (grafika/dźwięk/obsługa/miodność)

Mega-Lo-Mania to druga po Lemingach niezwykle oryginalna gra na tej liście, którą uważa się za jedną z pierwszych strategii czasu rzeczywistego – ukazała się rok wcześniej niż Dune II. W grze wcielaliśmy się w jednego z bogów, a celem było podbicie sektorów innych bogów na niewielkiej wyspie. Robiły to za nas małe ludziki, którym wydawało się rozkazy budowy różnych technologii, przedmiotów i obiektów – niemal jak w klasycznym RTS-ie. Twórcy stanowczo odrzucali zarzuty o podobieństwo do Populousa – gry Bullfroga z gatunku „god game”, wskazując na liczne różnice w gameplayu.

Mega-Lo-Mania początkowo miała jednak wyglądać zupełnie inaczej. Pierwsze szkice zakładały kontrolowanie statku kosmicznego i walkę z robotami na wyspie, a rozgrywka miała mieszać elementy zręcznościówki scrollowanej w górę i strategii czasu rzeczywistego. Testy wypadły jednak słabo – wydawca nie był zainteresowany taką pozycją, nie potrafiono jej dopasować do żadnego popularnego gatunku. Ostatecznie usunięto mechanikę zręcznościówki ze scrollowanym obrazem. Dziś Mega-Lo-Mania uchodzi za pierwszego prawdziwego RTS-a w historii gier, na dodatek z klasycznym drzewkiem rozwoju technologii, i zajmuje jedno z czołowych miejsc w rankingu najlepszych gier wszech czasów na Amigę.

  1. Więcej o grze Mega-Lo-Mania

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Najlepszą grą roku 1991 była:

Sid Meier’s Civilization
34,1%
Another World
22,5%
Lemmings
15,6%
Formula One Grand Prix
1,2%
Alien Breed
1,6%
Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge
6,9%
Street Fighter 2
5,9%
Mega-Lo-Mania
4,4%
Eye of the Beholder 1 i 2
4,1%
Wing Commander II: Vengeance of the Kilrathi
1,9%
inna - dodaj w komentarzu
1,9%
Zobacz inne ankiety
Amiga rulez!, a książę Persji jeździ tylko Lotusem - 10 najlepszych gier przełomu 1989 i 1990 roku
Amiga rulez!, a książę Persji jeździ tylko Lotusem - 10 najlepszych gier przełomu 1989 i 1990 roku

Oto subiektywna lista 10+ legendarnych tytułów z lat 1989-1990, które najlepiej podziwiało się na 16-bitowych maszynach, zwłaszcza na „Przyjaciółce”, czyli legendarnej Amidze 500. Tylko kto miał do niej dostęp?

B.J. Blazkowicz i Indiana Jones sami w ciemnościach na Arrakis - 10 najlepszych gier 1992 roku
B.J. Blazkowicz i Indiana Jones sami w ciemnościach na Arrakis - 10 najlepszych gier 1992 roku

Na jakich komputerach graliśmy w Polsce w 1992 roku? Ile lat miał statystyczny gracz? W tym zestawieniu nie tylko przypominamy najlepsze gry 1992, ale i przytaczamy wyniki starej ankiety badającej to, jak grało się w naszym kraju na początku lat 90.

UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku
UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku

Kiedyś to gry robili… Zapraszamy Was na kolejną nostalgiczną podróż, tym razem do roku 1994 i najlepszych produkcji z tego okresu. Opisujemy m.in. zapomnianą dziś, rewolucyjną przygodówkę i początki Bethesdy tworzącej przodka Skyrima.