Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Cyberpunk 2077 Publicystyka

Publicystyka 24 grudnia 2020, 14:30

autor: Karol Laska

Kącik Blade Runnera. Polujemy na easter eggi w Cyberpunku 2077

Spis treści

Kącik Blade Runnera

Obiecałem, że omówimy szerzej Łowcę androidów w kontekście odniesień do niego w Cyberpunku 2077. Nie da się bowiem ukryć – występują one na każdym kroku i trudno się temu dziwić, gdyż zarówno filmy Ridleya Scotta oraz Denisa Villeneuve’a, jak i książka Philipa K. Dicka (która wcale nie była zatytułowana Blade Runner) ukształtowały na przestrzeni ostatnich dekad cały ten subgatunek science fiction. Wystarczy, że popatrzycie w Night City na oblepione neonami wieżowce wspinające się ku niebu, by dostrzec podobieństwo.

Misty a Pris

Źródło: własne

O Misty wspominałem już przy okazji Matrixa, ale warto przyjrzeć się tej postaci bliżej. Już przy pierwszej rozmowie z ową panią miałem dziwne wrażenie, że skądś ją kojarzę, i dopiero, gdy zobaczyłem ją drugi raz, w głowie zapaliła mi się właściwa lampka. Puszyste blond włosy, charakterystyczna obroża, lekko mroczny make-up i cała aparycja – to przecież wykapana Pris z oryginalnego Blade Runnera. Podobieństwo jest jeszcze bardziej widoczne, jeśli spojrzymy na zdjęcie dziewczyny w garażu Jackiego.

W filmie Ridleya Scotta mamy do czynienia z niestabilnym emocjonalnie replikantem, w grze zaś z wiecznie zamyśloną i introwertyczną recepcjonistką zajmującą się tarotem. Obie te kobiety łączy jednak, poza wyglądem, pewnego rodzaju tajemniczość charakteru i multum ukrywanych emocji. Dziewczyny zapadają w pamięć, to trzeba im przyznać.

Origami, wszędzie origami

Gaff to pomijany przez wielu widzów bohater Łowcy androidów, bo przez większość swego czasu ekranowego stoi gdzieś z boku, na drugim planie, i nie mówi za dużo. Przemawiają za niego czyny, a raczej małe dzieła sztuki jego autorstwa, które stanowią o głównej warstwie symbolicznej całej serii. Mowa oczywiście o drobniutkich konstrukcjach origami przedstawiających zwierzęta.

Zostało jeszcze 69% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Karol Laska

Karol Laska

Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jak oceniasz Cyberpunka 2077?

Jest świetną grą, nie przeszkadzają mi błędy!
69,1%
Jest nieźle, błędy do zniesienia.
4,9%
Średnio, fabuła nie broni błędów.
13,1%
Jest źle, nie na to się pisałam/pisałem :(
4,2%
Porażka :(
8,7%
Zobacz inne ankiety
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

Paweł Sasko mówi nam o najtrudniejszym queście w Wiedźminie 3 i co zmieniłby w Cyberpunku 2077
Paweł Sasko mówi nam o najtrudniejszym queście w Wiedźminie 3 i co zmieniłby w Cyberpunku 2077

Jakie zadania z Wiedźmina 3 sprawiły CDPR najwięcej trudności? Jaki jest największych grzech Cyberpunka 2077? I jak tworzyć naturalne dialogi w grach? Na te i parę innych pytań odpowiedział nam Paweł Sasko podczas Digital Dragons 2023.

Inspiracja czy plagiat? 9 razy, kiedy twórcy gier mieli problemy z prawem autorskim
Inspiracja czy plagiat? 9 razy, kiedy twórcy gier mieli problemy z prawem autorskim

Czy to możliwe, żeby dwóch różnych twórców niezależnie wymyśliło potwora w postaci silnika lotniczego z nogami? W tych dziewięciu przypadkach pojawiły się wątpliwości fanów i poważne oskarżenia o plagiat.

Sekrety z gier, które odkryto po wielu latach
Sekrety z gier, które odkryto po wielu latach

Twórcy uwielbiają chować w swoich grach różne sekrety, następnie długo poszukiwane przez najwierniejszych fanów. Niektóre tajemnice potrzebowały wielu lat, nim udało się je rozwikłać.