Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 maja 2020, 13:19

Brak ekranów wczytywania. 8 rzeczy, które PS5 zrobi LEPIEJ od pecetów

Spis treści

Brak ekranów wczytywania

Jeśli mielibyśmy wskazać najbardziej wąskie gardło ósmej generacji konsol, to byłyby to dyski twarde. Na pecetach dyski SSD potaniały i upowszechniły się już jakiś czas temu, oferując bardzo szybkie wczytywanie danych. Xbox One i PlayStation 4 pozostały pod tym względem w tyle, zbyt często męcząc nas długimi ekranami ładowania oraz teksturami doczytującymi się z zauważalnym opóźnieniem.

W przypadku PlayStation 5 Sony nie zamierza po prostu dogonić w tej kwestii współczesnych standardów, ale je wyprzedzić. Korporacja zdaje się być bardzo dumna z nowoczesnego dysku SSD, jaki znajdzie się w nowej konsoli. Ma on być stokrotnie szybszy od standardowego „twardziela” z PS4 oraz odczuwalnie bardziej żwawy od rozwiązań wykorzystywanych w przeciętnych komputerach PC.

Ile daje nowa technologia, pokazało już demo Unreal Engine’u 5 działające na PlayStation 5. - 7 rzeczy, które PS5 zrobi lepiej od komputerów PC - dokument - 2020-05-28
Ile daje nowa technologia, pokazało już demo Unreal Engine’u 5 działające na PlayStation 5.

Dla nas, graczy, oznacza to, że tradycyjne ekrany wczytywania przejdą do lamusa. Z poziomu menu głównego do właściwej rozgrywki przeniesiemy się w locie, przejścia między lokacjami będą niezauważalne, a szybkie podróże w końcu faktycznie staną się szybkie. Nie zobaczymy już też doczytujących się na naszych oczach tekstur. Nie jest to wyłącznie marketingowa gadka – potwierdzają to na przykład słowa twórcy Unreal Engine’u, Tima Sweeneya:

Sony ma światowej klasy system pamięci masowej. To najlepsze rozwiązanie tego typu nie tylko wśród konsol, ale w ogóle na jakiejkolwiek platformie, nawet uwzględniając te wysokiej klasy. To koniec świata, w którym istniały ekrany ładowania. Minęły czasy, gdy geometria pojawiała się na ekranie, kiedy przechodziłeś przez środowisko gry. Efektem końcowym jest możliwość tworzenia gier, które są całkowicie wciągające od początku do finału, przez setki godzin rozgrywki.

Komputery z czasem dogonią PlayStation 5 i również pozbędą się ekranów wczytywania. Ale historia uczy nas, że będzie to proces trwający kilka lat, podczas których osiągnięcie podobnych rezultatów wymagać będzie od nas znacznie większych nakładów finansowych niż zakup pojedynczego urządzenia dedykowanego rozgrywce.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

Wszystko o PS5. Premiera, cena, specyfikacja, tytuły startowe
Wszystko o PS5. Premiera, cena, specyfikacja, tytuły startowe

Kolejna, dziewiąta już generacja konsol stała się faktem i PlayStation 5 trafiło do pierwszych graczy. Zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie informacje na temat PS5.

5 prostych porad, jak przygotować się na PS5 i XSX
5 prostych porad, jak przygotować się na PS5 i XSX

W obliczu nieuchronnego, zmasowanego ataku sił konsolowych, łatwo jest spanikować. Z naszymi radami zachowasz spokój i na spotkanie z PlayStation 5 oraz Xboksem Series X będziesz gotowy!

Nie dysk SSD, nie 8K, tylko gry wygrają wojnę między PS5 a Xbox Series X
Nie dysk SSD, nie 8K, tylko gry wygrają wojnę między PS5 a Xbox Series X

Wiemy już coraz więcej o PS5 i nowym Xbox Series X, sporo również plotek o dalszych ruchach Nintendo. W morzu tych wieści brakuje jednak najważniejszego – informacji o grach dziewiątej generacji.