Brak ekranów wczytywania. 8 rzeczy, które PS5 zrobi LEPIEJ od pecetów
Spis treści
Brak ekranów wczytywania
Jeśli mielibyśmy wskazać najbardziej wąskie gardło ósmej generacji konsol, to byłyby to dyski twarde. Na pecetach dyski SSD potaniały i upowszechniły się już jakiś czas temu, oferując bardzo szybkie wczytywanie danych. Xbox One i PlayStation 4 pozostały pod tym względem w tyle, zbyt często męcząc nas długimi ekranami ładowania oraz teksturami doczytującymi się z zauważalnym opóźnieniem.
W przypadku PlayStation 5 Sony nie zamierza po prostu dogonić w tej kwestii współczesnych standardów, ale je wyprzedzić. Korporacja zdaje się być bardzo dumna z nowoczesnego dysku SSD, jaki znajdzie się w nowej konsoli. Ma on być stokrotnie szybszy od standardowego „twardziela” z PS4 oraz odczuwalnie bardziej żwawy od rozwiązań wykorzystywanych w przeciętnych komputerach PC.
Dla nas, graczy, oznacza to, że tradycyjne ekrany wczytywania przejdą do lamusa. Z poziomu menu głównego do właściwej rozgrywki przeniesiemy się w locie, przejścia między lokacjami będą niezauważalne, a szybkie podróże w końcu faktycznie staną się szybkie. Nie zobaczymy już też doczytujących się na naszych oczach tekstur. Nie jest to wyłącznie marketingowa gadka – potwierdzają to na przykład słowa twórcy Unreal Engine’u, Tima Sweeneya:
Sony ma światowej klasy system pamięci masowej. To najlepsze rozwiązanie tego typu nie tylko wśród konsol, ale w ogóle na jakiejkolwiek platformie, nawet uwzględniając te wysokiej klasy. To koniec świata, w którym istniały ekrany ładowania. Minęły czasy, gdy geometria pojawiała się na ekranie, kiedy przechodziłeś przez środowisko gry. Efektem końcowym jest możliwość tworzenia gier, które są całkowicie wciągające od początku do finału, przez setki godzin rozgrywki.
Komputery z czasem dogonią PlayStation 5 i również pozbędą się ekranów wczytywania. Ale historia uczy nas, że będzie to proces trwający kilka lat, podczas których osiągnięcie podobnych rezultatów wymagać będzie od nas znacznie większych nakładów finansowych niż zakup pojedynczego urządzenia dedykowanego rozgrywce.