Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 19 lutego 2021, 17:42

Chell – Portal. Słynne postaci z gier, które nic nie mówią!

Spis treści

Chell – Portal

Chell błyszczy, milcząc, tak jak GLaDOS, gadając. - Charyzmatyczne postaci w grach, które... nie wypowiedziały ani słowa - dokument - 2021-02-19
Chell błyszczy, milcząc, tak jak GLaDOS, gadając.

Zadziwiające, ile klimatu i fabuły można zawrzeć w zwykłym zaliczaniu zagadek środowiskowych w kolejnych pokojach. Choć pojedynki na słowa i cięte riposty między Chell a GLaDOS mogłyby przejść do klasyki dialogów, z różnych powodów wielu osobom absolutnie nie brakuje głosu niemej bohaterki serii Portal. Chell jest tajemniczym obiektem testowym w równie tajemniczym obiekcie, a monologi perfidnej sztucznej inteligencji GLaDOS i robota Wheatleya (w drugiej części) znakomicie wypełniają ciszę i budują niezwykłą atmosferę gry.

Chell w zasadzie nie musi nic mówić, bo rola antagonistki GLaDOS została pomyślana po prostu genialnie. Wszechobecne złośliwości, ironia i czarny humor stanowią prawdziwą ucztę dla uszu – GLaDOS da się słuchać w nieskończoność. Milczenie Chell można odebrać jako pewien sposób droczenia się z GLaDOS, która czasem rzeczywiście traci cierpliwość, wrzeszcząc: „Czy ty mnie w ogóle słuchasz???”. To oczywiście pewna forma lampshadingu twórców, ale trzeba przyznać, że trafiona w punkt i absolutnie perfekcyjnie wykonana. Chell ceniona jest także za to, że wygląda jak zwykła kobieta, a nie wojowniczka ze spluwami i bujnymi kształtami. Studio Valve stworzyło żeńską wersję Gordona Freemana i ponownie mu się udało.

Twórcy Portala 2 rozważali sytuację, w której Chell przemówi nagle swoim głosem w trakcie finałowej walki, co miało być kompletnie zaskakujące dla graczy. I rzeczywiście, pierwsi testerzy gry byli nie tyle zaskoczeni, co kompletnie zdezorientowani i trudno im było połączyć słyszany głos z niemą do tej pory bohaterką. Ostatecznie pomysł ten porzucono, pozostając przy bardziej spójnej koncepcji.

  1. Więcej o grze Portal
  2. Więcej o grze Portal 2

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Ma dla Ciebie znaczenie, czy bohater gry mówi?

Tak, wolę jak mówi
78,2%
Tak, wolę jak nie mówi
2,9%
Nie, nie ma to dla mnie znaczenia
18,9%
Zobacz inne ankiety
15 lokacji z gier, które znamy na pamięć
15 lokacji z gier, które znamy na pamięć

Są w grach takie miejsca, które po prostu zapadają na zawsze w pamięć. Jedne błyskawicznie, inne dopiero po czasie. Najpewniej każdy z Was ma choć jedną taką miejscówkę. Być może znajdziecie ją wśród piętnastu naszych propozycji.

Niemy protagonista zepsuł mi kolejną świetną grę
Niemy protagonista zepsuł mi kolejną świetną grę

Istnieją mechaniki i środki narracyjne, których nie lubi niemal nikt, a mimo to twórcy bardzo chętnie z nich korzystają. Jednymi z nich są zabójcy dobrych fabuł, niemi protagoniści.

Najciekawsze postacie snajperów w grach wideo
Najciekawsze postacie snajperów w grach wideo

Jest coś w rzemiośle snajpera, co działa na wyobraźnię. Opanowanie, precyzja, pewna ręka - kto grał kiedyś w Battlefielda, ten wie, że nie jest to lekki kawałek chleba. Przyglądamy się tym strzelcom z gier, którzy są prawdziwym strzałem w dziesiątkę.