Metro Exodus
Metro Exodus: Enhanced Edition
Trzecia odsłona postapokaliptycznego cyklu FPS-ów inspirowanego twórczością Dmitrija Głuchowskiego, nad którym pieczę sprawuje studio 4A Games. Gracze po raz kolejny wcielają się w stalkera Artema, walczącego o przetrwanie w opanowanym przez mutanty świecie po wojnie nuklearnej.
producent: 4A Games wydawca: Deep Silver / Plaion wydawca PL: Techland Strona oficjalna
Saber Interactive jednak nie kupi twórców Metro. „Tak będzie najlepiej dla wszystkich zainteresowanych”
Embracer Group opuszcza Rosję i sprzedaje wybrane aktywa Saber Interactive. Twórcy Metro mogą być następni
Postapokaliptyczne Metro Exodus ma już 5 lat, lecz urodzinowy tort zdobi znacznie więcej świeczek. Twórcy pochwalili się sprzedażą gry
Metro Exodus to pierwszoosobowa strzelanka osadzona w postapokaliptycznych realiach. Stanowi ona trzecią odsłonę cyklu opartego na powieściach Dmitrija Głuchowskiego, po grach Metro 2033 oraz Metro: Last Light. Wszystkie trzy produkcje opracowało ukraińskie studio 4A Games.
Fabuła
W grze powracamy do postapokaliptycznej przyszłości, w której ludzką cywilizację zniszczyła globalna wojna atomowa, i ponownie wcielamy się w znanego z poprzednich części Artema. Akcja rozpoczyna się w roku 2035, kilka miesięcy po wydarzeniach z Metro: Last Light. Próbując dowiedzieć się, czy ludzkość przetrwała gdziekolwiek poza Moskwą, protagonista i jego towarzysze broni z zakonu Spartan odkrywają rządowy spisek, wskutek czego zostają zmuszeni do opuszczenia tuneli metra i ruszenia w świat. Bohaterowie przemierzają Rosję na pokładzie pociągu Aurora, szukając wolnego od radiacji i mutantów miejsca, w którym mogliby zacząć nowe życie.
Mechanika
Metro Exodus stanowi rozwinięcie pomysłów z poprzednich dwóch gier. Ponownie dostajemy zatem rozgrywkę, której głównym składnikiem jest walka, przeplatana sekwencjami skradankowymi i eksploracyjnymi. Główną różnicę względem wcześniejszych odsłon stanowi uwypuklenie roli ostatniego z wymienionych elementów. W toku przygody naprzemiennie odwiedzamy tradycyjne, korytarzowe lokacje pokroju bunkrów czy tuneli, a także otwarte (lub półotwarte) mapy o quasi-sandboksowym charakterze, na których gracz otrzymuje większą swobodę działania i zestaw opcjonalnych atywności do sprawdzenia. Obszary te są na tyle duże, że twórcy wprowadzili różne środki transportu, w tym drezynę i samochód, jak również zmienną pogodę oraz cykl dnia i nocy.
W parze z większą skalą gry idzie nowość, jaką jest system rzemiosła – główną atrakcję otwartego świata stanowi szukanie zasobów, a także coraz lepszego ekwipunku i jego ulepszeń. Obejmuje to zarówno rożne bronie (w sumie kilkanaście odmian) i ich wszechstronne modyfikacje, jak i narzędzia przydatne w eksploracji, np. naramienny kompas. Co ciekawe, crafting obejmuje nie tylko wytwarzanie apteczek czy amunicji, ale również zużywanie surowców do czyszczenia broni (by się nie zacinała) i naprawiania maski przeciwgazowej (rozbita szybka może doprowadzić do śmierci bohatera).
Mimo przeniesienia akcji w zupełnie nowe miejsca, jak rozlewisko Wołgi czy pustynny brzeg Morza Kaspijskiego, większym zmianom nie uległ bestiariusz. Nadal mierzymy się z ludźmi oraz różnymi odmianami mutantów i – rzadziej – zwierząt, w większości znanymi z poprzednich odsłon serii. Podobnie rzecz ma się z arsenałem – gros dostępnego oręża pochodzi z gier Metro 2033 i Metro: Last Light. Odpowiednią różnorodność broni zapewniają natomiast wielorakie kombinacje ich modyfikacji, jak wymienne kolby, lufy czy magazynki. Dzięki nim gracz może w locie dostosowywać swoje wyposażenie do zmieniających się wyzwań.
Podobnie jak we wcześniejszych grach z cyklu, w rozgrywkę wpleciono wybory moralne. Tym razem od postępowania gracza (przede wszystkim jego skłonności do zabijania innych ludzi) zależy nie tylko zakończenie całej opowieści, ale również los poszczególnych członków jego „drużyny”. Twórcy położyli nacisk na budowanie relacji z towarzyszami Artema, co uwidacznia się przede wszystkim podczas spokojnych sekwencji w podróży na pokładzie Aurory, które oddzielają główne rozdziały kampanii.
Seria znana jest z wyśmienitej grafiki, generowanej przez autorską technologię studia 4A Games – 4A Engine – i Metro Exodus kontynuuje tę tradycję. Gra może imponować oprawą wizualną. Deweloper zadbał o wysoki poziom detali, mimo że mapy są nieporównywalnie większe niż w poprzednich odsłonach cyklu.
Tryby gry
Metro Exodus oferuje wyłącznie tryb fabularny dla pojedynczego gracza. W zależności od chęci uważnego zwiedzania lokacji, jego przejście może zająć od 10 do nawet 30 lub więcej godzin.
Ostatnia modyfikacja 19 lutego 2021
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 6,8 / 10 na podstawie 3440 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 8,4 / 10 na podstawie 1800 głosów czytelników.
Metro Exodus cena w dniu premiery: 214,99 PLN
Klasyfikacja PEGI Metro Exodus
Metro Exodus Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i5-4440 3.1 GHZ
- 8 GB RAM
- karta grafiki 2 GB GeForce GTX 670 / Radeon HD 7870 lub lepsza
- 59 GB HDD
- Windows 7(SP1)/8/10
- Zalecane:
- Intel Core i7-4770K 3.5 GHz
- 8 GB RAM
- karta grafiki 8 GB GeForce GTX 1070 / Radeon RX Vega 56 lub lepsza
- 59 GB HDD
- Windows 7(SP1)/8/10
- Ultra:
- (4K) Intel Core i9-9900K 3.6 GHz
- 16 GB RAM
- karta grafiki 11 GB GeForce RTX 2080 Ti lub lepsza
- 59 GB HDD
- Windows 10
Xbox Series X/S
- Wykorzystuje:
- XSX: 60 fps w 4K + ray tracing / XSS: 60 fps w 1080p + ray tracing
PlayStation 5
- Wykorzystuje:
- 60 fps w 4K + ray tracing