W co grają Polacy? Te gry na PS4 lubimy bardziej niż inni
W dobie globalizacji gier wideo Polacy wciąż mają określone gusta i pewne produkcje lubią lepiej niż większość świata, a inne, na punkcie których za granicą się szaleje, u nas przechodzą bez echa.
Spis treści
Gry wideo stały się medium wyjątkowo zglobalizowanym. Nie licząc grających jeszcze według odmiennych względem reszty świata zasad Chin (choć i ten rynek z roku na rok zdaje się być coraz mniej odcięty od pozostałych), rzadko zdarzają się producenci, którzy tworzą gry wyłącznie z myślą o pojedynczych krajach, a i gdy jakiś tytuł odnosi sukces, to niemal zawsze na skalę światową. W Fortnite’a grają wszyscy bez względu na miejsce zamieszkania, a kolejnymi odsłonami Call of Duty i Assassin’s Creed zachwyca się (albo je krytykuje) cały glob.
O pozytywnych stronach tego zjawiska w Polsce, która zaledwie kilka dekad temu pozostawała odcięta od światowej popkultury i musiała zadowalać się jej skromnymi „ochłapami”, raczej nikogo przekonywać nie muszę – niektórzy aż za dobrze te czasy pamiętają, inni mogą dopytać starszych. Obecnie żyjemy w sercu gamingu, nowości trafiają do nas z reguły w tym samym momencie co do reszty świata, a dostęp do wszelkich tytułów jest lepszy i łatwiejszy niż kiedykolwiek. Minusem tego zjawiska wydaje się natomiast to, że wraz z globalizacją ubywa indywidualności i przykładowo dziś żaden większy polski producent nie stworzy już gry z myślą o lokalnym rynku, tak jak robiono to dawniej. I choć takie Rezerwowe psy czy Maluch Racer nie były produkcjami wysokich lotów, nie sposób odmówić im pewnego charakteru.
Na szczęście mimo silnych trendów globalizacyjnych świat jeszcze całkowicie się nie ujednolicił. Gry może i wszędzie pojawiają się z grubsza takie same, ale nie znaczy to, że gusta są podobne, bez względu na szerokość geograficzną. Istnieją specyficzne serie i tytuły, które cieszą się w Polsce ponadprzeciętną popularnością w porównaniu z zainteresowaniem nimi w innych krajach – i takie produkcje wydane na PlayStation 4 przedstawiamy w dzisiejszej zestawieniu
SKĄD POCHODZĄ NASZE DANE I JAK JE INTERPRETOWAĆ?
Informacje o popularności poszczególnych dzieł w Polsce na tle innych krajów wzięliśmy z serwisu gamstat.com. Zajmuje się on określaniem liczby osób, które zagrały w dany tytuły na PlayStation 4, w oparciu o ilość zdobytych trofeów. Nie są to oficjalne dane, a jedynie przybliżone szacunki, których dokładność wynosi około 90%. Trzeba też zaznaczyć, że wartości te są regularnie aktualizowane i w chwili publikacji artykułu mogą być już nieco inne. Wykorzystane w tekście dane obrazują sytuację z 9 października 2020 roku.
Podane w zestawieniu wskaźniki popularności są relatywne. Jeśli jakaś gra cieszy się w Polsce trzykrotnie większą popularnością niż średnio na świecie, nie oznacza to, że w naszym kraju zagrało w nią trzy razy więcej osób niż gdzie indziej. Wyniki są uśredniane względem liczby graczy w danym państwie. Trzykrotnie większa relatywna popularność w Polsce znaczy że, jeśli średnio na świecie na stu użytkowników PlayStation 4 jeden z nich zagrał w daną grę, to w Polsce zagrało w nią trzech graczy na stu. Stąd, nawet jeśli taki Elex cieszy się w Polsce bardzo dużą relatywną popularnością, a niską w Stanach Zjednoczonych, niekoniecznie musi to oznaczać, że w ten tytuł zagrało więcej Polaków niż Amerykanów.
Elex
Relatywna popularność w Polsce: 10 razy większa niż w innych krajach
O tym, że gry fabularne studia Piranha Bytes cieszą się w naszym kraju wyjątkową popularnością, raczej nikogo przekonywać nie muszę – a jak ktoś z jakiegoś względu nie wierzy, niech napisze w jakimś opanowanym przez graczy miejscu, że „Gothic ssie”, i zobaczy, co się stanie. Warto jednak wiedzieć, o jak dużej skali popularności mówimy.
Dzieła „Piranii” były bowiem tytułami związanymi ściśle z rynkiem pecetowym i to właśnie wśród miłośników grania na komputerach osobistych cieszyły się największym uwielbieniem. Choć nie dysponuję twardymi danymi, mogę w ciemno założyć, że najbardziej w naszym kraju popularna była właśnie pecetowa wersja Elexa, a jako umiarkowane poparcie tej tezy przytoczę publiczne dane z naszej encyklopedii: wersję komputerową oceniło przeszło 2000 użytkowników serwisu, a edycję PS4 nieco ponad pół tysiąca.
I mimo tego wszystkiego relatywna popularność Elexa w wersji na PlayStation 4 wciąż jest u nas dziesięciokrotnie większa niż średnio na świecie. Przebijamy pod tym względem wszystkie inne kraje, w tym chociażby ojczyste dla studia Piranha Bytes Niemcy, gdzie relatywna popularność Elexa jest dziewięciokrotnie większa niż zainteresowanie reszty globu tym tytułem.
W ŚREDNIEJ ŚWIATOWEJ – SERIA FALLOUT
Czytając fora czy odwiedzając co większe kanały discordowe, można wysnuć wniosek, że Polacy wyjątkową sympatią darzą również serię postapokaliptycznych gier fabularnych Fallout. Tymczasem relatywna popularność tych tytułów w naszym kraju mieści się z grubsza w światowej normie. Fallout: New Vegas jest w Polsce 1,6 raza bardziej popularny niż średnio na świecie, Fallout 4 i Fallout 76 – 1,4 raza, natomiast Fallout 3 mieści się w średniej.