Seria Metro - seria gier
Seria pierwszoosobowych strzelanek (FPS-ów) na motywach postapokaliptycznych powieści Dmitrija Głuchowskiego. Marka została wykreowana przez ukraińskie studio 4A Games, a obecnie prawa do niej znajdują się w posiadaniu firmy Deep Silver.
Krótka historia serii Metro
Prace nad pierwszą grą z cyklu, czyli Metro 2033, ruszyły w 2006 roku, tuż po utworzeniu studia 4A Games przez byłych pracowników GSC Game World (znanego z cyklu S.T.A.L.K.E.R.). Po czterech latach produkcja trafiła na komputery PC oraz Xboksa 360. Tytuł spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem nie tylko ze strony fanów prozy Dmitrija Głuchowskiego.
Sukces Metro 2033 zachęcił deweloperów do stworzenia kontynuacji, jednak ogłoszona w 2012 roku upadłość koncernu THQ postawiła projekt pod znakiem zapytania. Ostatecznie prawa do marki wraz z niemal gotową grą Metro: Last Light wykupiła firma Deep Silver za kwotę 5,8 mln dolarów. Sequel zadebiutował w maju 2013 roku, nie tylko na komputerach osobistych oraz Xboksie 360, lecz także na PlayStation 3.
W sierpniu 2014 roku na rynku pojawiły się odświeżone i ulepszone edycje gier Metro 2033 oraz Metro: Last Light z podtytułami Redux; wydano także Metro Redux, będące kompilacją obu wyżej wymienionych pozycji. Pakiet został przygotowany z myślą o PC oraz konsolach ósmej generacji, a ponad pięć lat później doczekał się konwersji na konsolę Nintendo Switch.
W lutym 2019 roku zadebiutowała natomiast trzecia pełnoprawna odsłona cyklu, czyli Metro Exodus. Podobnie jak poprzednie części, trafiła ona na komputery osobiste i konsole (PlayStation 4 oraz Xboksa One, a z czasem również PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S). Listopad 2024 roku przyniósł zaś pierwszy spin-off serii, czyli grę Metro Awakening, przygotowaną przez studio Vertigo Games z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej.
Fabuła gier z cyklu Metro
Seria Metro roztacza przed nami ponurą wizję świata po wojnie nuklearnej. Opowieść rozpoczyna się w tunelach moskiewskiego metra, gdzie część mieszkańców zdołała znaleźć schronienie. Dziesiątkowani atakami mutantów i podzieleni na wrogie frakcje ludzie starają się przetrwać. Głównym bohaterem jest Artiom, który próbuje przedrzeć się do legendarnej stacji Polis, by ostrzec tamtejszych mieszkańców przed niebezpieczeństwem.
Co ciekawe, o ile Metro 2033 stanowi dosyć wierną adaptację powieści pod tym samym tytułem, o tyle sequel, Metro: Last Light, nie jest powiązany fabularnie z żadną książką z tego uniwersum. W tej części również przejmujemy kontrolę nad Artiomem, który otrzymuje zadanie odegrania roli przynęty w zabójstwie Cienia. Operacja kończy się niepowodzeniem, na skutek czego bohater wyrusza w pościg za zbiegiem. Metro Exodus natomiast zostało bezpośrednią kontynuacją książki Metro 2035. Artiom wraz z grupką ocalałych opuszcza w niej moskiewskie metro i udaje się na wschód w celu odnalezienia nowego domu.
Pomimo że w grach spod tego szyldu próżno szukać jakiegokolwiek wskaźnika moralności bohatera, podejmowane przez nas decyzje prowadzą do różnych zakończeń.
Gameplay w serii Metro
Rozgrywka w produkcjach z serii Metro łączy elementy gry akcji, skradanki oraz strzelanki w klimatach survival horroru (oprócz ludzi na naszej drodze stają przerażające zmutowane istoty). Wydarzenia obserwujemy tu z perspektywy pierwszej osoby (FPP), a do naszej dyspozycji oddano szereg mniej lub bardziej współczesnych rodzajów uzbrojenia.
O ile w pierwszych dwóch częściach akcja toczyła się głównie w tunelach metra i na ulicach zniszczonej Moskwy, o tyle w trzeciej odsłonie cyklu mieliśmy okazję zobaczyć rozmiar zniszczeń wywołanych wojną atomową w pozostałych regionach Rosji (jak Wołga czy wyschnięte Morze Kaspijskie). Lokacje były w niej zdecydowanie większe niż wcześniej, natomiast rozgrywka – mniej linowa. Kolejną nowość stanowił pociąg pełniący rolę „mobilnej osady”, w której przemieszczaliśmy się między lokacjami i rozmawialiśmy z członkami drużyny.
Grafika w grach spod szyldu Metro
Dużym atutem marki Metro jest wysokiej jakości oprawa wizualna, wykorzystująca możliwości autorskiego silnika 4A Engine (stworzonego przez Ołesia Szyszkowcowa i Ołeksandra Maksymczuka, programistów pracujących wcześniej nad X-Ray Engine dla serii S.T.A.L.K.E.R.).