Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 kwietnia 2025, 15:29

World of Warcraft – „bardzo droga przygoda... warta każdej złotówki”. 10 najlepszych gier 2004 roku

Spis treści

World of Warcraft – „bardzo droga przygoda... warta każdej złotówki”

Data premiery: 23 listopada

Producent: Blizzard Entertainment

Gatunek: MMORPG

Platformy: PC Windows, Mac OS X

WoW nie jest grą przełomową, ale i tak trafi do kanonu. Stanie się tak, gdyż udoskonala rozwiązania, które przez lata wypracowały pionierskie gry MMORPG, szczególnie Ultima i EverQuest. WoW posiada wszystkie najlepsze cechy gatunku i może się pochwalić wieloma nowymi, znakomitymi pomysłami. Jednocześnie uniknął lwiej części błędów poprzedników. Przy tym wszystkim pozostaje grą przystępną, wręcz mainstreamową. [...]

Najlepszy tytuł MMORPG ostatnich lat, w który zagrać powinien każdy. Gra pozwalająca marzyć i realizować marzenia!

Recenzja gry World of Warcraft, „Click!” nr 02/05, ocena: 6/6

W 2004 roku fani RTS-ów musieli pogodzić się z faktem, że uznana marka Warcraft odeszła od tego gatunku. Na rynku pojawiło MMO osadzone w owym uniwersum – World of Warcraft. I okazało się, że fanów MMO jest dużo więcej. WoW z miejsca stał się sukcesem i w dwóch kolejnych latach okupował pierwsze miejsce najlepiej sprzedającej się gry na pecety. Ale początkowe plany Blizzarda wyglądały zupełnie inaczej. Po wydaniu StarCrafta w 1998 roku rozpoczęto prace nad nowym projektem. Miał to być Nomad – RPG bazujące na papierowym Necromundzie, który utrzymany był w klimatach postapo. Rok prac zaprowadził jednak twórców donikąd – Blizzard nie miał pomysłu, jak to ugryźć. W międzyczasie spora część ekipy zaczęła nałogowo grywać w MMORPG pod tytułem EverQuest. Wtedy pojawiły się plany stworzenia własnego MMO i ulepszenia wszystkiego, co nie do końca działało w EverQueście. W wewnętrznym głosowaniu wszyscy poza jedną osobą byli za skasowaniem Nomada i stworzeniem MMO w świecie Warcrafta.

Próba przebicia EverQuesta zakończyła się pełnym sukcesem. World of Warcraft zebrał wiele nagród dla najlepszego MMO roku, najlepszej gry roku, chwalono też komiksowy styl graficzny, a o ogromnej dbałości o  każdy detal może świadczyć nagroda za najlepszy interfejs. Blizzard miał „skumulować w swojej grze wszystko, co najlepsze w gatunku MMO”. Stworzono plac zabaw fantasy, w którym można było zatracić się bez reszty, o czym zresztą świadczy inna nagroda – dla najbardziej uzależniającej gry roku. Z czasem sprawa stała się tak poważna, że powstawały grupy wsparcia „anonimowych wowoholików”. Z drugiej strony były też bardziej radosne wydarzenia, jak restauracje sygnowane logiem WoW-a i cały park rozrywki World of Warcraft, które powstały w Chinach. A zjawisko społeczne, jakim bez wątpienia jest WoW, trwa do dziś – ostatni duży dodatek ukazał się w 2023 roku.

Wspomina Zbigniew „Canaton” Woźnicki

Tej gry nie trzeba nikomu przedstawiać. WoW radzi sobie od ponad 20 lat pomimo tego, ilu jego zabójców pojawiało się w trakcie tego okresu. Jedni tę grę do dziś uwielbiają, a inni jej nienawidzą, bo zdominowała rynek MMORPG w takim stopniu, że praktycznie zabiła jakąkolwiek różnorodność. Ja co jakiś czas powracam do WoW-a, żeby pograć ze znajomymi, zaliczyć mythic raidy i porobić m+. Trudno uwierzyć, że wkrótce wychodzi już Mists of Pandaria Classic.

Wspomina Patryk „PefriX” Manelski

Jak to jest nie mieć życia? Musielibyście zapytać mnie z czasów, kiedy wychodził World of Warcraft. Nie było to moje pierwsze rodeo z gatunkiem MMORPG, ale zdecydowanie to niezapomniane. Nieprzespane noce spędzone na przemierzaniu Azeroth. Poznawanie nowych osób w wirtualnym świecie. Słynny czat w The Barrens! Teoretycznie Classic oddaje tego ducha, ale to zwyczajnie nie jest to samo. Człowiek był wtedy młody, internet dopiero raczkował, a społeczność World of Warcraft pragnęła wspólnej zabawy. Aspekty społecznościowe po prostu kwitły i to z nimi kojarzy mi się ten tytuł, który na wiele lat wytyczył kierunek całemu gatunkowi gier.

Wspomina Marcin „Nicek” Nic

Prawdopodobnie największy fenomen w świecie gier komputerowych. Król MMO całkiem niedawno obchodził dwudzieste urodziny i chociaż forma już nie ta, ze świecą szukać tytułu, który przyciągałby tak oddaną rzeszę fanów. I pomyśleć, że zaczęło się to prawdziwą inwazją graczy na Azeroth, którzy wzdłuż i wszerz zwiedzali Kalimdor i Eastern Kingdoms, żeby zdobyć ten wymarzony 60 poziom. Sam z WoW-em miałem do czynienia dopiero przy okazji Wrath of the Lich King, jednak premiera klasycznych serwerów sprawiła, że mogłem chociaż przez chwilę poczuć się jak gracz w 2004 roku. Wytrzymałem do jakiegoś 15 poziomu, jednak przyzwyczajenie do ułatwień obecnych na retailu ostatecznie wzięło górę. I chociaż nie mam już tyle czasu, żeby poświęcać go swojemu demon hunterowi, czasem odpalam WoW-a, by zrobić jakiegoś mythica z pugiem.

  1. Więcej o grze World of Warcraft

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która premiera roku 2004 była dla Ciebie najważniejsza?

Half-Life 2
30,8%
GTA: San Andreas
26,7%
Far Cry
5%
World of Warcraft
10%
Doom 3
1,7%
Fable
1,7%
Rome: Total War
5,8%
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
0,8%
LotR: The Battle for Middle-Earth
9,2%
Full Spectrum Warrior
1,7%
inna - dodaj w komentarzu
6,7%
Zobacz inne ankiety
Poza dobrem i złem Max Payne upada pod piaskami czasu - 10 najlepszych gier 2003 roku
Poza dobrem i złem Max Payne upada pod piaskami czasu - 10 najlepszych gier 2003 roku

Tylko jeden rok 2003 i aż trzy topowe gry jednego wydawcy – Ubisoftu! Takie to były wtedy czasy. Zapraszamy Was w kolejną nostalgiczną podróż do złotych lat gamingu. Przed Wami nasza lista najlepszych gier 2003 roku.

Szturm aliantów i Sama Fishera na mafię w Morrowind - 10 najlepszych gier 2002 roku
Szturm aliantów i Sama Fishera na mafię w Morrowind - 10 najlepszych gier 2002 roku

Kolejny rok nowego wieku i kolejny wysyp gier, które na zawsze zostały w naszej pamięci albo zapoczątkowały kultowe serie. Zapraszamy Was w nostalgiczną podróż do okresu, gdy kinowa adaptacja Władcy Pierścieni była gorącą nowością.

Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku
Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku

Wejście w XXI wiek w historii gier to istny zalew kultowych, rewolucyjnych tytułów, których legenda albo trwa do dziś, albo ich najnowsze odsłony są na liście najbardziej popularnych lub najbardziej wyczekiwanych produkcji. Trudno było wybrać tylko 10!