Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 kwietnia 2025, 15:29

Fable – „Świat gry błyskawicznie zasysa odbiorcę”. 10 najlepszych gier 2004 roku

Spis treści

Fable – „Świat gry błyskawicznie zasysa odbiorcę”

Data premiery: 14 września

Producent: Big Blue Box Studios / Lionhead Studios

Gatunek: RPG akcji

Platformy: Xbox, PC Windows

Fable nie można skrzywdzić niską oceną. Świat gry błyskawicznie zasysa odbiorcę i po chwili to już nie młody adept gildii bohaterów walczy z potworami i sługami zła, ale ja... ty... tego trzeba po prostu spróbować samemu, to naprawdę działa. Brakowało ostatnio gry, która dawałaby nieco więcej wyzwań niż klasyczny hack’n’slash, a jednocześnie nie była totalnie zawiłym erpegiem, gdzie trzeba kalkulatora do zliczania statystyk i parametrów postaci. Brakowało gry, w której akcja byłaby odważona na równi z wątkami RPG. Coś takiego dostaliśmy, więc czapki z głów, panowie!

Recenzja gry Fable, „Click!” nr 11/05, ocena: 5-/6

Peter Molyneux znany jest z nietuzinkowych, oryginalnych projektów i nie inaczej było z Fable. Nawet jeśli z początkowych odważnych zapowiedzi nie wszystko zdołano dostarczyć zgodnie z obietnicami, Fable i tak wyróżniało się wśród innych gier. Baśniowe RPG zaskakiwało swobodą działania i systemem rozwoju postaci. Wszystko, co robiliśmy w świecie gry, wpływało na nas i na to, jak odbierały naszego bohatera postacie NPC. Tylko od naszych wyborów zależało, czy zostaniemy ulubieńcem lokalnej społeczności, czy też jej postrachem. Oprócz dobrych lub złych uczynków duży wpływ miał nawet styl i kolorystyka ubioru czy rodzaj spożywanego jedzenia.

Fable było naprawdę wyjątkową produkcją, w której byliśmy kowalem własnego losu, i ta oryginalność pomogła mu osiągnąć sukces. Krytykowano głównie długość wątku fabularnego i brak niektórych obiecanych wcześniej funkcji, chociażby posiadania dzieci przez bohatera. Wiele z tych wad udało się usunąć w kolejnych sequelach. A dziś czekamy na zapowiedziany dawno temu reboot serii autorstwa twórców Forzy Horizon.

Wspomina Zbigniew „Canaton” Woźnicki

Fable do dzisiaj jest jednym z moich ulubionych RPG. Nie do końca poważna gra wciągnęła mnie koncepcją tego, jak dorastamy jako bohater, a później jesteśmy rzuceni w półotwarty świat. Zdecydowanie jeden z lepszych tytułów Microsoftu, który potrafi zaimponować interaktywnością i immersją. W końcu, gdzie indziej ludzie wiwatują na widok Twojej aureoli z latającymi motylami lub uciekają przerażeni, bo zbliża się jegomość z diabelskim porożem?

Wspomina Marcin „Nicek” Nic

Gra, w której zakochałem się już chwilę po uruchomieniu. Dorastanie jako bohater, bajkowy świat Albionu czy wreszcie realny wpływ na moralność kierowanej przez nas postaci były strzałem w dziesiątkę. Zwariowany tytuł, w którym nawet z tak prostej czynności jak kopanie kurczaków można mieć ogromną frajdę. Chociaż w mojej opinii Fable zestarzało się dość mocno, nie przeszkadza mi to, żeby raz na jakiś czas złapać za wirtualny miecz i po raz kolejny wypełnić swoje przeznaczenie. Może w końcu uda mi się przejść całą grę jako zły bohater?

  1. Więcej o grze Fable

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która premiera roku 2004 była dla Ciebie najważniejsza?

Half-Life 2
32,4%
GTA: San Andreas
26,8%
Far Cry
5,6%
World of Warcraft
10,1%
Doom 3
1,1%
Fable
2,2%
Rome: Total War
4,5%
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
2,2%
LotR: The Battle for Middle-Earth
7,8%
Full Spectrum Warrior
2,2%
inna - dodaj w komentarzu
5%
Zobacz inne ankiety
Poza dobrem i złem Max Payne upada pod piaskami czasu - 10 najlepszych gier 2003 roku
Poza dobrem i złem Max Payne upada pod piaskami czasu - 10 najlepszych gier 2003 roku

Tylko jeden rok 2003 i aż trzy topowe gry jednego wydawcy – Ubisoftu! Takie to były wtedy czasy. Zapraszamy Was w kolejną nostalgiczną podróż do złotych lat gamingu. Przed Wami nasza lista najlepszych gier 2003 roku.

Szturm aliantów i Sama Fishera na mafię w Morrowind - 10 najlepszych gier 2002 roku
Szturm aliantów i Sama Fishera na mafię w Morrowind - 10 najlepszych gier 2002 roku

Kolejny rok nowego wieku i kolejny wysyp gier, które na zawsze zostały w naszej pamięci albo zapoczątkowały kultowe serie. Zapraszamy Was w nostalgiczną podróż do okresu, gdy kinowa adaptacja Władcy Pierścieni była gorącą nowością.

Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku
Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku

Wejście w XXI wiek w historii gier to istny zalew kultowych, rewolucyjnych tytułów, których legenda albo trwa do dziś, albo ich najnowsze odsłony są na liście najbardziej popularnych lub najbardziej wyczekiwanych produkcji. Trudno było wybrać tylko 10!