gry AAA - newsy i ciekawostki

Założyciel Arkane apeluje do ludzi zaniepokojonych krachem w branży gier: „Rynek się koryguje, musimy się dostosować”
Jakub Błażewicz, 12 lutego 2025, 10:54
Raphael Colantonio uważa, że przy obecnym „korygowaniu się” branży gier rynek potrzebuje produkcji tworzonych z większą pasją.

„To głupi termin. Nie ma żadnego sensu”. Twórcy gier nie widzą sensu, by dziś używać określenia „produkcja AAA”
Danuta Repelowicz, 3 stycznia 2025, 20:10
Czy korzystanie z terminu „produkcja AAA” ma dziś jeszcze sens? Deweloperzy dyskutują o tym, jak należy rozumieć tę kategorię.

Rok 2024 dobitnie pokazał mi, że małe jest wielkie. Trzy grosze w temacie problemów gier AAA
Filip Grabski, 2 grudnia 2024, 16:52
Im większa gra, tym większe ryzyko. Sukces kosztuje, ale porażka bywa jeszcze kosztowniejsza. Dlaczego Selaco to dużo lepsza gra niż Concord i jak to się ma do tegorocznych nominacji do TGA.

Reżyser Borderlands 3 i ESO o niechęci studiów AAA do zmian w grach: „Są osoby, które denerwują się, ponieważ w grę wchodzą duże pieniądze”
Jakub Błażewicz, 2 grudnia 2024, 12:11
Paul Sage wskazuje na powód, dla którego studia tworzące serie gier AAA mogą być zmuszone do zachowawczego rozwoju swoich marek.

„Stawianie na gry AAA to wyrok śmierci”. Były szef PlayStation krytycznie o branży i zniknięciu segmentu AA
Jakub Błażewicz, 17 października 2024, 13:41
Shawn Layden nie jest zachwycony obecnym stanem branży gier, w tym stawianiem na tytuły kosztujące setki miliony dolarów kosztem tańszych, ale ciekawszych projektów.

Gry AAA niekoniecznie powstają długie lata. Były pracownik BioWare tłumaczy, dlaczego tak długo czekamy na wielkie hity
Jakub Błażewicz, 26 czerwca 2024, 15:55
Mark Darrah (niegdyś ze studia BioWare) wymienił przyczyny długiego powstawania wysokobudżetowych gier, ale też wskazał, że często nie są one w produkcji tak wiele lat, jak by się wydawało.

„Gry AAA nie są dla nas”. Twórca Palworld nie widzi sensu we współczesnych grach bez funkcji sieciowych
Jakub Błażewicz, 15 marca 2024, 12:10
Twórcy Palworld nie planują tworzenia wysokobudżetowych gier. Studio Pocketpair stawia raczej na mniejsze produkcje i nie widzi też sensu w tytułach bez funkcji wieloosobowych.

Czym jest cloud gaming? O tym, jak gry w chmurze rewolucjonizują branżę gier
Remigiusz Różański, 1 lutego 2024, 14:52
Niegdyś granie w Cyberpunka 2077 na laptopie biurowym mogłoby zostać uznane za czarną magię. Dziś dzięki usługom cloudgamingowym dostęp do najważniejszych tytułów może mieć niemal każdy użytkownik internetu bez względu na posiadany sprzęt.

Była producent Assassin's Creed uważa, że AI zadomowi się w branży gier czy tego chcemy, czy nie
Adrian Werner, 19 października 2023, 12:44
Według weteranów takich gier jak Assassin’s Creed czy EverQuest 2, wykorzystanie AI jest zbyt opłacalne, aby deweloperzy AAA mogli sobie pozwolić na zignorowanie tej technologii.

„Pędzimy na pie... ścianę i zaraz się rozbijemy” - Paweł Sasko o wysokobudżetowych grach RPG
Adrian Werner, 23 kwietnia 2023, 08:37
Paweł Sasko ze studia CD Projekt RED w rozmowie z innymi weteranami gier RPG omówił problemy, jakie stoją przed twórcami wysokobudżetowych produkcji z tego gatunku.

Ubisoft planuje tworzyć mniej gier; ma jeszcze jedną niespodziankę na ten rok
Hubert Śledziewski, 16 lutego 2023, 22:35
Według najnowszego raportu finansowego Ubisoftu firmie nie wiedzie się tak źle, jak zdawała się sugerować. Co więcej, Francuzi mają ponoć asa w rękawie w postaci niezapowiedzianej dotąd gry AAA. Jej premiera ma się odbyć w ciągu roku.

Quo vadis, branżo gier? Mam poważny problem z FOMO i patologiami rynku
Rafał Sankowski, 16 listopada 2022, 16:47
„Kiedyś to były czasy, a teraz to nie ma czasów”. Ta głęboko filozoficzna myśl zdaje się odzwierciedlać wewnętrzny niepokój i niewypowiedzianą tęsknotę. Czy jest w niej jednak ziarno prawdy? I czy ma przełożenie na branżę gier? Sprawdźmy to!

340 złotych za grę AAA to już nie wyjątek, ale standard
Krystian Smoszna, 9 października 2022, 11:59
Koszty rosną, wszystko drożeje, więc siłą rzeczy musiało dojść w końcu do znaczących podwyżek cen gier. O ile da się je dziś jakoś rozsądnie wytłumaczyć, to jednak nie dziwią mnie negatywne komentarze, które można usłyszeć po drugiej stronie barykady.

The Elder Scrolls 7 mogę już nie dożyć, bo gry AAA przeżywają swój zmierzch
Krystian Smoszna, 3 lipca 2022, 10:10
Segment „tripelejów” nie umrze nigdy, ale z roku na rok wydaje się być ich coraz mniej, zwłaszcza tych najbardziej nośnych. Dzieje się tak, bo studia potrzebują coraz więcej mocy przerobowych, żeby „dowieźć” dany tytuł, a to z kolei pochłania czas.

„Budżety exclusive'ów na PS5 wyniosą 200 mln dolarów”, przewiduje weteran Sony
Adrian Werner, 6 września 2021, 12:49
Były szef Sony Worldwide Studios przewiduje, że budżety tytułów ekskluzywnych na PlayStation 5 będą rzędu 200 mln dolarów dla największych gier.

Ubisoft z mniejszą liczbą gier AAA w przyszłości
Adrian Piotrowski, 10 lutego 2021, 16:42
Ubisoft poinformował, że w przyszłym roku fiskalnym nie będzie wydawać tak wielu gier AAA, jak to robił do tej pory. Ich miejsce zajmą mniejsze tytuły oraz gry free-to-play.

„To jak praca w fabryce” – były szef Arkane Studios krytykuje branżę
Bartosz Świątek, 11 sierpnia 2020, 10:46
Raphael Colantonio – były szef i założyciel Arkane Studios, a obecnie prezes Wolfeye Studios – udzielił wywiadu, w którym zdradza kulisy odejścia z poprzedniej firmy i przedstawia swój punkt widzenia na branżę. W rozmowie pojawił się też wątek kolejnej produkcji dewelopera – izometrycznej gry RPG akcji Weird West.

Były szef studiów PlayStation o zbyt drogiej produkcji gier: „To nie może trwać”
Bartosz Świątek, 25 czerwca 2020, 14:29
Shawn Layden – były prezes SIE Worldwide Studios, który pracował w Sony przez 25 lat – twierdzi, że koszty tworzenia gier stają się zbyt wysokie i w branży coś musi się zmienić. Jego zdaniem wyjściem mogłoby być postawienie na krótsze, bardziej skondensowane produkcje.

Hideo Kojima: sukces Death Stranding zapewnił budżet na kolejną grę
Damian Gacek, 30 maja 2020, 13:25
W opublikowanym niedawno wywiadzie dla portalu Livedoor Hideo Kojima potwierdził sukces Death Stranding. Wspomniał również o toczących się pracach nad kolejną produkcją, a także przedstawił swoją wizję przyszłości branży. Jego zdaniem tradycyjne tytuły AAA zostaną wyparte przez tańsze gry-usługi.

Ubisoft nie wróci do robienia mniejszych gier, takich jak... AC Unity
Paweł Woźniak, 11 września 2019, 17:41
Yves Guillemot, szef Ubisoftu, w udzielonym wywiadzie powiedział, że firma nie zamierza więcej produkować gier, w których historia starcza zaledwie na kilkanaście godzin. Zamiast tego chce się skupić na tworzeniu tytułów pozwalających na doświadczenie wielu takich przygód w jednej produkcji.

Humankind - czy poznaliśmy tytuł nowej produkcji Segi?
Paweł Woźniak, 17 sierpnia 2019, 11:37
Wczoraj w sieci ukazała się nowa witryna internetowa, która najprawdopodobniej zwiastuje nadchodzącą produkcję japońskiego wydawcy Sega. Całkiem możliwe, że przy okazji poznaliśmy również jej tytuł.

Wywiad z Amy Hennig - o Gwiezdnych wojnach od Visceral Games i nie tylko
Jakub Błażewicz, 15 listopada 2016, 12:45
Serwis Glixel przeprowadził wywiad z Amy Hennig, pracującą nad grą w uniwersum Gwiezdnych wojen od studia Visceral Games. Scenarzystka serii Uncharted wypowiedziała się na temat swojej roli w tym projekcie i pokrótce wspomniała o odejściu z Naughty Dog. Wróciła też do tematu wyniszczającego wpływu metod prac nad grami AAA na twórców.

Amy Hennig krytycznie o procesie produkcyjnym gier AAA
Jakub Błażewicz, 7 października 2016, 13:50
Amy Hennig w trakcie rozmowy ze stroną Idle Thumbs podzieliła się swoimi wrażeniami z tworzenia wysokobudżetowych gier. Zdradziła, że w Naughty Dog pracowała około 80 godzin tygodniowo, a końcówka procesu produkcyjnego ma bardzo negatywny wpływ nie tylko na głównych twórców, lecz także na szeregowych pracowników.