The Chinese Room
Brytyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Brighton, które od 2018 roku należy do firmy Sumo Group. The Chinese Room tworzy gry na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a najsłynniejsze projekty studia to Dear Esther oraz Everybody’s Gone to the Rapture.
Historia
Korzenie studia sięgają 2007 roku. Pierwsze projekty Thechineseroom, bo tak pierwotnie nazywał się zespół, były modyfikacjami do gry Half-Life 2. Mowa o takich pozycjach, jak Antlion Soccer, Dear Esther i Korsakovia; ponadto ekipa opracowała modyfikację do gry Doom 3, zatytułowaną Conscientious Objector.
Droga do sławy
Spośród nich największy sukces odniósł mod Dear Esther, który z czasem postanowiono przekształcić w pełnoprawną produkcję. Samodzielna wersja eksploracyjnego Dear Esther zadebiutowała w 2012 roku, odnosząc sukces artystyczny i komercyjny, co ugruntowało pozycję firmy na branżowej mapie. Następnie zespół nawiązał współpracę z firmą Frictional Games, której owocem był survival horror zatytułowany Amnesia: A Machine for Pigs, czyli kontynuacja kultowej Amnesii: The Dark Descent. Choć omawiana pozycja nie powtórzyła sukcesu poprzednika, pozwoliła deweloperom nabrać wiatru w żagle i wypłynąć na szerokie wody.
Sukcesy i widmo problemów
Jeszcze w trakcie pracy nad drugą Amnesią ekipa zaczęła przygotowywać swój trzeci pełnoprawny projekt. W 2013 roku studio zmieniło nazwę na The Chinese Room, a także rozpoczęło jeszcze jedną kooperację – tym razem z należącym do firmy Sony zespołem Santa Monica Studio – której owocem była wydana w 2015 roku gra Everybody’s Gone to the Rapture. Pomimo odniesionego przez ten projekt sukcesu artystycznego, w 2017 roku zespół wpadł w tarapaty; ze względu na niemożność opłacenia pracowników w okresie przejściowym pomiędzy kolejnymi projektami stojący na jego czele Dan Pinchbeck i Jessica Curry zostali zmuszeni do zwolnienia całego personelu. Studio nadal jednak funkcjonowało, czego dowodem były premiery gier Dear Esther: Landmark Edition (remaku pierwszej pełnoprawnej produkcji studia) oraz So Let Us Melt (przygotowanego z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej).
Nowy rozdział
W sierpniu 2018 roku Sumo Group, czyli firma-matka Sumo Digital, poinformowała o nabyciu The Chinese Room za 2,2 miliona funtów. Dan Pinchbeck objął stanowisko dyrektora kreatywnego studia, z kolei Jessica Curry została niezależną kompozytorką współpracującą z firmą. Po przejęciu przez większy podmiot The Chinese Room zaczęło znowu się rozwijać, a w październiku 2020 roku przystąpiło do pracy nad swoim nowym tytułem. W czerwcu 2023 roku dowiedzieliśmy się, że będzie nim Still Wakes the Deep, czyli przygodowa gra akcji utrzymana w klimacie horroru. W lipcu dowiedzieliśmy się natomiast, że jeden z założycieli studia i jego dyrektor kreatywny, czyli Dan Pinchbeck, opuści firmę po 15 latach pracy.
We wrześniu ujawniono z kolei, że firma Paradox Interactive przekazała opisywanemu zespołowi zadanie dokończenia projektu Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2. Twórcy postanowili wprowadzić w nim szereg zmian, które dotknęły przede wszystkim otoczkę fabularną oraz główną postać, a także mechanikę. Na wieść o tym, że to The Chinese Room zajmie się finalizacją omawianego dzieła, fani zareagowali z umiarkowanym optymizmem. Choć deweloperzy dali się poznać jako autorzy doskonałych opowieści, to, jak poradzą sobie z grą RPG akcji, było bowiem zagadką.