Dear Esther: Landmark Edition
Remake Dear Esther, czyli popularnej narracyjnej gry eksploracyjnej z 2012 roku, stanowiącej zaczątek nowego gatunku - tzw. symulatorów chodzenia (walking sim). Za jego stworzeniem stoi niezależne studio The Chinese Room.
producent: The Chinese Room wydawca: The Chinese Room Strona oficjalna
Gry podobne do Dear Esther: Landmark Edition
Zaginięcie Ethana Cartera
Call of the Sea
Everybody's Gone to the Rapture
Dear Esther: Landmark Edition to remake Dear Esther – gry eksploracyjnej, stworzonej w 2012 roku przez niezależne studio The Chinese Room oraz Roberta Briscoe'a. Produkcja narodziła się jako mod na bazie drugiej odsłony cyklu Half-Life, opracowany przez Dana Pinchbecka, a dopiero z czasem doczekała się wydania jako pełnoprawny tytuł. W przeciwieństwie do pierwowzoru, Landmark Edition trafiło nie tylko na komputery osobiste, lecz także na konsole Xbox One oraz PlayStation 4.
Fabuła
W Dear Esther: Landmark Edition na platformie PS4, PC i XONE gracz trafia na opuszczoną wyspę skrywającą liczne tajemnice. Co ciekawe, nie zna tożsamości prowadzonej przez siebie postaci – czasami może jedynie usłyszeć męski głos odczytujący listy napisane do tytułowej Esther. Wespół z elementami otoczenia pokroju zagadkowych znaków wyrytych na skałach, czy papierowych łódek na brzegu, stanowi to fragmenty fabularnej układanki, którą należy samodzielnie złożyć w całość i poddać własnej interpretacji.
Mechanika
W Dear Esther: Landmark Edition akcja prezentowana jest z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Produkcja stanowi protoplastę tak zwanych „symulatorów chodzenia” (ang. walking sim) – mechanika rozgrywki jest zatem ograniczona do minimum, co w tym wypadku oznacza, że oddajemy się wyłącznie spokojnemu zwiedzaniu lokacji i stopniowemu poznawaniu kolejnych elementów opowieści. W grze nie zaimplementowano żadnych możliwości interakcji z otoczeniem, takich jak choćby zagadki środowiskowe, walka czy sekcje zręcznościowe. To właśnie dlatego od lat trwają dyskusje o tym, czy jest to w ogóle gra wideo, czy raczej forma wirtualnego doświadczenia.
Kwestie techniczne
W przeciwieństwie do pierwowzoru, który działał w oparciu o technologię Source, Dear Esther: Landmark Edition na platformie PS4, PC i XONE korzysta z silnika Unity. Oprawa graficzna nie prezentuje się szczególnie okazale, zwłaszcza jeśli porównać go z kolejnym, o kilka lat młodszym dziełem studia – Everybody's Gone to the Rapture.
Na potrzeby omawianego tutaj remake’u od nowa przygotowano ścieżkę dźwiękową, a całość wzbogacono o komentarze deweloperów, jakie można odsłuchać w trakcie rozgrywki. Listę zmian i usprawnień zamykają dodatkowe ustawienia, pokroju możliwości powiększenia napisów czy włączenia celownika, a także wsparcie dla systemu osiągnięć.
Ostatnia modyfikacja 21 lutego 2017
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 8,8 / 10 na podstawie 416 głosów czytelników.
Klasyfikacja PEGI Dear Esther: Landmark Edition