Tencent
Chiński konglomerat działający w wielu branżach, którego główna siedziba mieści się w Shenzen. Tencent może pochwalić się pozycją jednej z najbardziej dochodowych firm multimedialnych na świecie, a także największej na świecie firmy z branży gier wideo. Opisywany gigant posiada udziały w ponad 600 spółkach i jest właścicielem między innymi takich podmiotów, jak Riot Games, Funcom, Sumo Group czy Turtle Rock Studios, a także posiada większościowe udziały między innymi w studiach Techland, Yager Development, Fatshark oraz Tequila Works.
Historia
Niełatwe początki
Dzieje firmy rozpoczynają się w listopadzie 1998 roku. Jej założycielami byli: Pony Ma, Zhang Zhidong, Xu Chenye, Charles Chen oraz Zeng Liqing. Pierwszym dziełem Tencenta był wypuszczony w lutym 1999 roku komunikator OICQ, niedługo później przemianowany na QQ.
Choć z perspektywy czasu może się to wydawać zaskakujące, przez pierwsze trzy lata działalności Tencent był nierentowny. Co więcej, w 2001 roku 46,5% udziałów w firmie znalazło się w rękach południowoafrykańskiego Naspers. W czerwcu 2004 roku Tencent zadebiutował na giełdzie w Hongkongu.
Początkowo dochody firmy pochodziły głównie z reklam i abonamentów premium komunikatora QQ; z czasem Tencent zaczął zarabiać głównie na opłatach za jego mobilną wersję, a także udzielając licencji na korzystanie z jego charakterystycznego logotypu przedstawiającego pingwina. W 2011 roku światło dzienne ujrzała aplikacja społecznościowa Tencenta – Weixin – którą z czasem przechrzczono na WeChat.
Fala wznosząca
Choć Tencent zaczął interesować się rynkiem gier wideo jeszcze w 2004 roku, a cztery lata później do jego portfolio trafiły licencje na gry CrossFire oraz Dungeon Fighter Online, pierwszy duży krok w tej branży firma postawiła dopiero w lutym 2011 roku. Wówczas to w jej rękach znalazły się większościowe udziały w Riot Games – studiu odpowiedzialnym za grę League of Legends. W czerwcu 2012 roku firma nabyła mniejszościowy pakiet udziałów w Epic Games. W roku 2013 do grona firm, w których Tencent posiadał swoje udziały, dołączyły Kingsoft Network Technology oraz Activision Blizzard (Chińczycy dołożyli swoją cegiełkę do oddzielenia tej firmy od innego molocha – Vivendi). W marcu 2014 roku Tencent nabył mniejszościowe udziały w południowokoreańskim CJ Games, zaś w czerwcu 2016 roku pod jego skrzydłami znalazła się ekipa Supercell – autorzy gry Clash of Clans.
Inwestycje Tencenta nie ograniczały się przy tym wyłącznie do branży gier wideo; na przestrzeni lat firma inwestowała również w szereg innych podmiotów z branży technologicznej i internetowej. Na długiej liście tych ostatnich można znaleźć między innymi chińską wyszukiwarkę Sogou, uruchomiony przez nią bank internetowy WeBank czy choćby takich gigantów, jak Tesla.
Wszystko to sprawiło, że w maju 2017 roku Tencent znalazł się na liście dziesięciu największych firm świata, z kolei w czerwcu trafił na ósme miejsce zestawienia 100 największych globalnych marek według BrandZ. Co ciekawe, firma próbowała przejąć fińskie Rovio Entertainment (twórców serii Angry Birds), jednak ostatecznie rozmowy zakończyły się fiaskiem.
W 2017 roku Tencent zainwestował w mniejszościowe udziały w Frontier Developments; mowa o twórcach gier Elite: Dangerous czy Planet Zoo. W sierpniu tego roku Tencent stał się drugą azjatycką firmą (po Alibaba Group), której kapitalizacja rynkowa przekroczyła barierę 400 miliardów dolarów. W listopadzie natomiast w rękach omawianego giganta znalazły się mniejszościowe udziały w firmie Snap Inc., stojącej za aplikacją Snapchat. Z kapitalizacją rynkową, która w tym momencie wynosiła już 475 miliardów dolarów, Tencent został największym wydawcą gier wideo na świecie. Niedługo później udało mu się przebić barierę 500 miliardów dolarów kapitalizacji oraz wyprzedzić firmę Meta (dawniej – Facebook). W lutym 2018 roku w jego rękach znalazł się mniejszościowy pakiet udziałów w Skydance Media.
Drobne komplikacje i kolejne inwestycje
Od ponad dziesięciu lat Tencent był na fali wznoszącej, która zatrzymała się dopiero po drugim kwartale 2018 roku, kiedy to firma odnotowała spadek zysków. Sytuacja odbiła się negatywnie na jej wycenie giełdowej oraz wartości rynkowej, która zmniejszyła się o niemal 50 miliardów dolarów. W marcu 2018 roku Tencent nabył mniejszościowe udziały w firmie Ubisoft, zaś w październiku – w studiu KRAFTON. W styczniu 2020 roku pod skrzydła Tencenta trafił Funcom, zaś w lutym do grona podmiotów, w które zainwestował Tencent, dołączyła Roblox Corporation.
W styczniu 2021 roku omawiana firma nabyła większościowe udziały udziały w Klei Entertainment oraz Fatshark, z kolei w czerwcu – w Yager Development. W międzyczasie Chińczycy zainwestowali też w Bohemia Interactive Studio. W lipcu chiński organ nadzoru monopolowego zablokował nowe przedsięwzięcie Tencenta, polegające na przejęciu dwóch największych serwisów streamingowych w Chinach, czyli Huya Live i DouYu. W październiku Tencent nabył 22% udziałów w polskim Bloober Team, a w grudniu pod jego skrzydłami znalazło się Slamfire Inc., czyli firma-matka zespołu Turtle Rock Studios. W styczniu 2022 roku dowiedzieliśmy się natomiast, że Tencent przygotowuje się do przejęcia firmy Black Shark – jednego z największych chińskich producentów smartfonów gamingowych. Ostatecznie jednak chiński gigant odstąpił od tych zamiarów. Niemniej, w tym samym miesiącu przejął on Sumo Group, czyli firmę-matkę Sumo Digital. W lutym do portfolio Tencenta dołączyła zaś firma 1C Company, przemianowana na Fulqrum Games, z kolei w marcu Chińczycy nabyli większościowe udziały w Tequila Works.
Czerwiec 2022 roku przyniósł informację o kolejnym spadku przychodów chińskiego giganta; winę za taki stan rzeczy zrzucono na pandemię COVID-19 i oraz zaostrzone regulacje narzucone przez chiński rząd. W sierpniu Tencent zainwestował w mniejszościowe udziały w studiu FromSoftware. We wrześniu dowiedzieliśmy się o nabyciu przez Tencent 49,9% udziałów i 5% praw do głosu w Guillemot Brothers Limited, czyli spółce-matce firmy Ubisoft. Niedługo później opisywany moloch ogłosił, że w jego rękach znalazły się mniejszościowe udziały w studiu Triternion, które stworzyło grę Mordhau.
W czerwcu 2023 roku pod skrzydłami Tencenta znalazł się zespół Lucid Games – autorzy gier Switchblade oraz Destruction AllStars. Wreszcie w lipcu 2023 roku gruchnęła wiadomość o tym, że Tencent przejął większościowe udziały w polskim Techlandzie. Rodzima firma miała zachować dotychczasową swobodę, a na jej czele nadal miał stać Paweł Marchewka, pełniąc funkcję jej dyrektora generalnego.
Grudzień 2023 roku przyniósł wieści o regulacjach, którymi chiński rząd planował objąć sieciowe produkcje, co negatywnie odbiło się na kondycji finansowej szeregu firm z Państwa Środka, w tym również Tencenta. Niemniej gigant szybko wrócił do dawnej formy, w marcu 2024 roku mogąc pochwalić się 7-procentowym wzrostem przychodów w czwartym kwartale 2023. Ponadto w lipcu Tencent poinformował o nabyciu Visual Arts, czyli firmy-matki studia Key, mającego w swoim portfolio między innymi grę Clannad.