Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

OtherSide Entertainment

Firma producent

Niezależne amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Lincoln, w stanie Massachusetts. Firma tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole, specjalizując się w opracowywaniu kontynuacji legendarnych marek, na czele z System Shockiem oraz Ultimą Underworld.

Historia

Historia studia rozpoczyna się we wrześniu 2013 roku, kiedy to zostało ono założone przez Paula Neuratha – branżowego weterana mającego na koncie między innymi cykl Ultima Underworld, Descent, System Shock 2 czy dwie pierwsze odsłony serii Thief. Początkowo jego firma działała pod nazwą Cerulean Sky Productions, jednak w sierpniu 2014 przemianowano ją na OtherSide Entertainment.

Celem Neuratha było opracowanie kontynuacji pierwszego z wymienionych cykli. By tego dokonać, zaprosił on do współpracy szereg byłych pracowników zespołu Looking Glass, z Nate’em Wellsem i Timem Stellmachem na czele. Ponadto w 2016 roku do ekipy dołączył Warren Spector, który wcześniej służył radą swoim kolegom.

W 2014 roku OtherSide Entertainment zapowiedziało swoje debiutanckie dzieło zatytułowane Underworld Ascension. Nieco ponad pół roku później przemianowano je na Underworld Ascendant i rozpoczęto zbiórkę crowdfundingową w serwisie Kickstarter (która zakończyła się umiarkowanym powodzeniem). Jak jednak miało się okazać, droga do jej premiery była jeszcze daleka. Grudzień 2015 roku przyniósł zapowiedź jeszcze jednej gry, czyli System Shocka 3. Po ponad dwóch latach pozycja znalazła wydawcę w postaci firmy Starbreeze Publishing, a prace nad nią ruszyły na dobre. Warto przy tym zaznaczyć, że prawa do marki System Shock miały pozostać w rękach jej właściciela, czyli firmy Nightdive Studios.

Underworld Ascendant trafił w ręce komputerowych graczy dopiero 15 listopada 2018 roku. W czerwcu 2019 roku pozycja pojawiła się na PlayStation 4 oraz Xboksie One; wersja na Nintendo Switch została anulowana. Na platformie Steam tytuł doczekał się „mieszanych” opinii, z kolei średnia ocen wystawionych mu przez branżowe media wynosiła 37/100 (za Metacritic). O sukcesie w żadnym wypadku nie mogło być mowy.

Jak się później okazało, System Shock 3 również miał „pod górkę”. W lutym 2019 roku dowiedzieliśmy się, że firma Starbreeze Publishing odsprzedała OtherSide Entertainment prawa wydawnicze do tego projektu. W marcu studio zaprezentowało światu teaser tego tytułu, natomiast we wrześniu doczekaliśmy się pierwszych fragmentów rozgrywki. Choć na tym etapie wydawało się, że wszystko jest na dobrej drodze, w lutym 2020 roku światło dzienne ujrzały nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi OtherSide Entertainment miało zwolnić kluczowych autorów System Shocka 3. Jakby tego było mało, autorzy rzekomo borykali się z problemami, których powodem był między innymi wybór nieodpowiedniego silnika (Unity). W kwietniu do sprawy odniósł się Walter Somol z OtherSide Entertainment, który poinformował, że zespół przesiadł się na technologię Unreal Engine 4 i „nadal tu jest”. W 2020 roku pojawiło się światełko w tunelu zarówno dla studia, jak i dla omawianego projektu. Ekipa potwierdziła, że w istocie borykała się z komplikacjami, jednak otrzymała zastrzyk gotówki od chińskiego konglomeratu Tencent, który pozwoli jej nabrać wiatru w żagle. Niemniej, w marcu 2022 roku Warren Spector dał graczom do zrozumienia, że opisywane studio zostało odsunięte od projektu, a pieczę nad jego dalszym rozwojem miał sprawować Tencent.

Tymczasem Spector pracował już wówczas nad zupełnie nową produkcją, której filarami miały być podejmowane przez gracza decyzje oraz rozbudowana, wielowątkowa fabuła.


Gry w produkcji i planach

System Shock 3 PCbrak danych

Wydawcy gier OtherSide Entertainment

Wydawcy gier wyprodukowanych przez OtherSide Entertainment:


505 Games

Tencent