Game-Labs
Ukraińskie studio deweloperskie z siedzibą w Kijowie, które od maja 2021 roku należy do szwedzkiego holdingu Stillfront Group. Game-Labs specjalizuje się w tworzeniu złożonych gier strategicznych i symulatorów, a w jego portfolio prym wiodą serie Ultimate General oraz Ultimate Admiral. Firma zatrudnia deweloperów między innymi z Ukrainy, Rosji, Grecji, Dubaju, Włoch i Estonii.
Historia firmy Game-Labs
Game-Labs rozpoczęło działalność w 2013 roku. Jego założycielem był Maxim Zasov, który szybko nawiązał współpracę z Nickiem Thomadisem – uznanym twórcą modów do produkcji z serii Total War.
Droga do sukcesu
Pierwszym dziełem Game-Labs była wypuszczona w 2014 roku strategia czasu rzeczywistego pod tytułem Ultimate General: Gettysburg, której akcję osadzono w czasach wojny secesyjnej. Gra odniosła sukces na komputerach osobistych, a z czasem trafiła również na urządzenia mobilne i konsole. Kując żelazo póki gorące, deweloperzy przygotowali jeszcze jeden projekt osadzony podczas wojny domowej w Stanach Zjednoczonych, czyli Ultimate General: Civil War. Pełna wersja tej pozycji zadebiutowała na PC w lipcu 2017 roku, po ośmiomiesięcznym okresie Wczesnego dostępu.
W dalszej kolejności autorzy postanowili wykonać swoisty „skok w bok” i przygotować symulator okrętów żaglowych. Mowa o grze Naval Action, która w 2016 roku pojawiła się we Wczesnym dostępie na platformie Steam, zaś w 2019 roku doczekała się pełnej wersji. Kolejnym projektem studia było połączenie gatunku strategii z tematyką historycznej żeglugi wojennej, czyli RTS pod tytułem Ultimate Admiral: Age of Sail. We Wczesnym dostępie na Steamie pojawił się on w marcu 2020 roku, a jego pełna wersja zadebiutowała w kwietniu 2021 roku.
Rok 2021 przyniósł jeszcze jeden „skok w bok” w wykonaniu Game-Labs – skradankową grę akcji pod tytułem This Land Is My Land. Jej pełna wersja pojawiła się na komputerach osobistych w październiku, po niespełna dwóch latach spędzonych we Wczesnym dostępie. W międzyczasie, bo w maju 2021 roku, studio przeszło pod skrzydła szwedzkiego holdingu Stillfront Group, który nabył 100% udziałów w firmie za 32,5 miliona dolarów.
24 lutego 2022 roku, kiedy to doszło do napaści Rosji na Ukrainę, studio Game-Labs ogłosiło, że wstrzymuje prace nad aktualizacjami i nowymi projektami, by deweloperzy mogli zadbać o bezpieczeństwo swoich bliskich. Z czasem twórcy wrócili do pracy, dzięki czemu w styczniu 2023 roku z Wczesnego dostępu na Steamie mogła wyjść ich następna produkcja. Mowa o RTS-ie zatytułowanym Ultimate Admiral: Dreadnoughts, pozwalającym przejąć kontrolę nad flotą wojenną z przełomu XIX i XX wieku.
W listopadzie 2023 roku do Wczesnego dostępu na Steamie trafiła kolejna strategia od Game-Labs, czyli Ultimate General: American Revolution. Jak sugerował tytuł, jej akcję osadzono w czasach wojny o niepodległość Ameryki. Ponadto studio tworzyło jeszcze jeden symulator żeglugi – grę Sea Legends, osadzoną na XVIII-wiecznych Karaibach.
Widmo problemów
Pełna wersja gry Ultimate General: American Revolution zadebiutowała 20 grudnia 2024 roku. Produkcja nie odniosła sukcesu artystycznego ani komercyjnego; na platformie Steam mogła pochwalić się jedynie „mieszanymi” opiniami, zaś zgodnie z danymi serwisu SteamDB, jej szczyt aktywności graczy przypadł na okolice premiery w Early Access, kiedy to omawiana pozycja przyciągnęła niespełna 570 osób bawiących się jednocześnie.
Kilka dni później obwieszczono, że szeregi studia opuściło dwóch ważnych deweloperów – Nick Thomadis, czyli główny projektant cyklu Ultimate General, a także Aleksandr Pietrow, dotychczas będący dyrektorem technicznym Game-Labs. Ponadto pojawiły się przesłanki wskazujące na to, że w ich ślady miał pójść również Maksym Zasow – założyciel oraz prezes firmy. Co ciekawe, nieoficjalnie mówiło się o tym, że ten ostatni otworzył nowe studio, które miało przejąć pieczę nad projektem Sea Legends.
Samo Game-Labs miało natomiast paść ofiarą restrukturyzacji przeprowadzonej przez swoją frimę-matkę, czyli Stillfront. Rzekomo jej pokłosiem było „ubicie” marki Ultimate General, która w owym czasie nie radziła sobie najlepiej, a także przeprowadzenie zwolnień w opisywanym studiu; po tych ostatnich zespół miał zostać zredukowany do jedynie szczątkowej postaci.