
Atari / Infogrames
Facebook: https://www.facebook.com/atari
Francuski producent i wydawca gier wideo z siedzibą w Paryżu, którego korzenie sięgają 1983 roku. Pomimo że firma została założona jako Infogrames, w 2009 roku zmieniła nazwę na Atari, na przestrzeni lat przechodząc przez szereg restrukturyzacji.
Historia Atari / Infogrames
Lata 80. i 90. XX wieku
Firma została założona w 1983 roku, przez Bruno Bonnella i Christophe’a Sapeta. Jej pierwsza nazwa, Infogrames, była zmodyfikowaną wersją propozycji wygenerowanej przez miksujący ze sobą słowa program komputerowy.
Choć firma zdobyła rozpoznawalność już w latach 80. XX wieku, globalną sławę przyniosła jej dopiero wydana w 1992 roku gra Alone in the Dark, uznawana za jednego z protoplastów gatunku survival horrorów. Produkcja ta pozwoliła jej nabrać wiatru w żagle i rozpocząć proces szeroko zakrojonej ekspansji, której celem było wejście do grona największych na świecie wydawców gier wideo.
Druga połowa lat 90. Upłynęła dla Infogrames pod znakiem przejęć. Pod jego skrzydłami znalazły się między innymi takie podmioty, jak Philips Media, Ocean International (firma-matka dewelopera i wydawcy Ocean Software), Gremlin Group (a co za tym idzie – Gremlin Interactive), DMA Design (późniejsze Rockstar North), Accolade oraz GT Interactive.
Ostatnia z wymienionych firm wzbogaciła katalog marek znajdujących się w rękach Infogrames o takie pozycje, jak Driver, Duke Nukem, Oddworld, Unreal Tournament czy Deer Hunter, a także zapewniła jej kontrolę nad szeregiem studiów deweloperskich, jak stojąca za cyklem Driver ekipa Reflections Interactive. W międzyczasie, bo we wrześniu 1999 roku, wspomniane DMA Design zostało sprzedane firmie Take-Two Interactive i przyłączone do Rockstar Games, zmieniając nazwę na Rockstar North.
Na przestrzeni lat większość firm, które znalazły się pod skrzydłami Infogrames, straciła swoją tożsamość, przyjmując nowe nazwy.
Pierwsza dekada XXI wieku
W trzecie tysiąclecie opisywana firma wchodziła, kontynuując swoją ekspansję, m.in. za sprawą zakupu firm Paradigm Entertainment oraz Hasbro Interactive. Wraz z tą drugą, przejęła ona kontrolę nad szeregiem dużych marek, jak Civilization, RollerCoaster Tycoon, a także MicroProse oraz Atari. Transakcja dobiegła końca 29 stycznia 2001 roku, a jej efektem było przemianowanie Hasbro Interactive na Infogrames Interactive Inc. oraz przywrócenie do życia marki Atari, mającej reprezentować nową wytwórnię wydawniczą. Od października 2001 roku Infogrames miało specjalizować się w grach dla młodszych odbiorców, z kolei produkcje skierowane do dorosłych graczy miały ukazywać się pod szyldem Atari.
W kwietniu 2002 roku w ręce firmy trafiło Shiny Entertainment (które przetrwało pod jej skrzydłami cztery lata, a następnie trafiło w ręce Foundation 9 Entertainment), we wrześniu brytyjskie MicroProse zostało zamknięte, zaś październik przyniósł przejęcie przez firmę ekipy Eden Games. Począwszy od 2002 roku, sytuacja finansowa firmy zaczęła stopniowo się psuć. Rok 2003 przyniósł reorganizację, w ramach której wszystkie tworzące ją podmioty miały działać pod wspólnym szyldem – Atari. Podczas gdy Infogrames, Inc. (dawniej GT Interactive) przemianowano na Atari, Inc., Infogrames Interactive, Inc. zmieniło nazwę na Atari Interactive, Inc. Cała spółka zachowała jednak dotychczasową nazwę, czyli Infogrames Entertainment SA.
Nawarstwiające się problemy
Słabnąca kondycja finansowa firmy wymusiła rozpoczęcie procesu zamykania studiów oraz sprzedaży marek z jej portfolio, który miał zdominować jej działalność na kolejne lata. W jego wyniku firma pozbyła się między innymi katalogu Gremlin Interactive, praw do marek Unreal oraz Civilization, czy choćby studia Reflections Interactive (a wraz z nim – marki Driver).
Restrukturyzacja pociągnęła również zmiany na szczycie. We wrześniu 2006 roku Bruno Bonnell ustąpił ze stanowiska dyrektora generalnego firmy, zastąpiony przez Davida Pierce’a, zaś w kwietniu 2007 roku całkowicie opuścił jej szeregi. Co ciekawe, doprowadziło to do 24-procentowego wzrostu wartości jej akcji. Zmiany pociągnęły za sobą również zwolnienia. Zabiegi te jednak nie przyczyniły się w znaczący sposób do zmiany sytuacji finansowej firmy i nie uratowały jej przed kolejnymi stratami.
W październiku 2008 roku doszło do fuzji Infogrames i Atari Inc., co zaowocowało powstaniem jednego bytu. Poza tym rok 2008 przyniósł nawiązanie współpracy z Namco Bandai (późniejszym Bandai Namco Entertainment), a w konsekwencji – przejęcie przez tę drugą europejskiego oddziału Atari i działalności dystrybucyjnej opisywanej firmy w regionie PAL. Co ciekawe, pomimo trudnej sytuacji, w grudniu 2008 roku omawiana firma przejęła Cryptic Studios. Wreszcie w maju 2009 roku podjęto decyzję o zmianie nazwy całej spółki na Atari SA.
Druga dekada XXI wieku
Pierwsza połowa drugiej dekady XXI wieku upłynęła dla Atari SA pod znakiem ogłoszenia upadłości przez jej północnoamerykańskie spółki, a co za tym idzie – odchudzeniem jej portfolio między innymi o takie marki, jak Desperados, Outcast, Master of Orion, Total Annihilation, Star Control, a także Accolade oraz GT Interactive. Procedura upadłościowa pozwoliła ocalić wszystkie trzy dotknięte nią podmioty z Ameryki Północnej. Na przestrzeni kolejnych lat Atari kontynuowało sprzedaż swoich marek (pozbywając się między innymi praw do Test Drive'a i V-Rally, a później również Alone in the Dark i Act of War).
Co zaś tyczy się jej kolejnych przedsięwzięć – obejmowały one zarówno nieudane ruchy, na czele z uruchomieniem Atari Casino, jak i bardziej trafione inwestycje, pokroju wypuszczania retrokonsol, a także odświeżania klasycznych produkcji.
Trzecia dekada XXI wieku
To ostatnie stało się filarem działalności Atari w trzeciej dekadzie XXI wieku, kiedy to Wade Rosen został dyrektorem generalnym firmy. Przeprowadził on restrukturyzację, dzieląc ją na dwa podmioty, czyli Atari Gaming i Atari Blockchain (z czasem dołączyło do nich również reaktywowane Infogrames), pozbywając się kasyn, a także dokonując jej rozbudowy, m.in. poprzez przejmowanie marek (na czele z RollerCoaster Tycoon i Transport Tycoon) oraz studiów deweloperskich (wśród których prym wiodły Nightdive Studios i Digital Eclipse).