Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Recenzja gry 8 października 2001, 14:25

autor: Tomasz Dobosz

Space Empires IV - recenzja gry

Space Empires IV to przykład na potwierdzenie tezy, że dobra strategia kosmiczna niekoniecznie musi błyszczeć graficznie. Gra jest typowym 4X (eXploruj, eXpanduj, eXploatuj, eXterminuj), porównywalnym skalą komplikacji do Stars!

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Dawno temu wpadł do mnie kumpel z dwoma dyskietkami i okrzykiem: Mam zarąbistą gierkę. Wrzuciliśmy dyski do mojego 486 i uwolniliśmy „zrarowane” Space Empires III i tak minęły wakacje.....Później co jakiś czas wracaliśmy do tych wspaniałych dni, do momentu kiedy dyskietki szlag trafił. Na świecie zapanował smutek i szarość.... Jednakowoż około roku temu, w jakiejś gazecie o grach ujrzałem zapowiedź SE IV. Świat znowu nabrał barw. No dobrze ale ja tu wypisuję o moich i kumpla zachwytach, a połowa ludzi nie wie o czym mówię. Do rzeczy więc.....

Dnia pierwszego listopada roku 2000 firma Shrapnel Games wydała czwartą grę z serii Space Empires popełnioną przez Malfador Machnations. Czym jest SE? Najprościej: strategia turowa S-F. Za prosto...O.K. postaram się to rozwinąć.

Space Empires to strategia turowa, której akcja toczy się w głębokim kosmosie (Space...the final frontier....), i w bardzo, ale to bardzo dalekiej przyszłości. Dla znawców gatunku pomocnymi tytułami będą: Master of Orion, oraz Imperium Galactica. Po uruchomieniu gry pojawia nam się.....menu, z którego można wybrać rodzaj rozgrywki, opcje i takie tam zwykłe rzeczy. Po wybraniu trybu gry, przechodzimy do konstruowania gracza, a właściwie całego imperium. Do ustawienia jest niesamowicie duża ilość opcji. Zaczynamy od kształtu, wielkości i wieku wszechświata. Następnie trafiamy do ustawień ogólnych dotyczących ras, by przejść do szczegółów takich jak: struktura społeczna, tytuł władcy, współczynniki...ehhh długo można wymieniać. Jednym słowem, każdy może stworzyć własne niepowtarzalne imperium...to są dopiero możliwości. Na szczęście to co piszę ma być recenzją, więc nie muszę Wam opisywać po kolei wszystkich opcji.

Kiedy już przebrniemy, przez wszystkie ustawienia własnego imperium oraz zasad rozgrywki i klikniemy na magiczny przycisk NEXT, naszym oczom ukaże się ekran główny rozgrywki. Co tu dużo gadać, przyznam się, że szczęka rozbiła mi się o podłogę. Nie, nie z powodu oszałamiającej grafiki 3D, tylko z powodu mnogości ikonek umieszczonych na ekranie....Jest tam tego ze trzydzieści sztuk i co najważniejsze każda jest potrzebna. Co jeszcze rzuca się w oczy? No tak...grafika. i tu jakby zaskoczenie. Koniec roku 2000, widzieliśmy już trochę strategii turowych z piękną grafiką, a SE IV wita nas dość przeciętnymi walorami wizualnymi. Porównać ją można bez problemu z Master of Orion II. Jednak taka a nie inna oprawa graficzna sprawia, że SE IV jest bardzo czytelna, co jest istotne przy takim skomplikowaniu merytorycznym, no i dzięki temu nie zajmuje 5 płyt...

No i bomba jesteśmy w grze, zszokowani, bądź nie ilością ikon, zdziwieni bądź nie jakością grafy, tylko co tu można zrobić i jak w to grać?

Można wiele. Do dyspozycji oddano graczom niezwykle rozległy system wynalazków: ponad 120 „tech level’i”. Tworzenie własnych statków od wielkości kadłuba począwszy na szczegółowym rozmieszczeniu komponentów skończywszy. Niezwykle szczegółowa walka (tak przy okazji, SE jest jedyną grą, którą znam, i w której jeden statek, jest w stanie zniszczyć kilka flot przeciwnika, oraz cały system słoneczny jednym strzałem....miłe czyż nie?), jest również Combat Simulator, w którym można wypróbować projekt naszego nowego statku w starciu ze znanymi już statkami wroga. Setki planet i księżyców do skolonizowania, wygasłe słońca do rozpalenia, czarne dziury do zamknięcia i do tworzenia. A jak ktoś wpadnie w rutynę to wybiją go z niej losowe wydarzenia, takie jak zaginięcia statków, trzęsienia ziemi, plagi, ale i dobre sprawy...odkrycie jakiejś zaginionej technologii, polepszenie warunków na planecie...słowem trudno się nudzić.

Na poparcie moich słów zapodam część tego, co twórcy gry umieścili na swojej stronie w temacie zawartości SE IV (oczywiście przetłumaczyłem to na nasz język...):

  • 24 bitowa renderowana grafika 3D
  • Wsparcie dla rozdzielczości 800x600 i 1024x768
  • Rozgrywka turowa
  • Szczegółowa walka taktyczna (oraz symulator walki do testowania własnych projektów!)
  • Nowe typy i rozmiary pojazdów: Statki, Bazy, Transportowce, Myśliwce, Miny, Satelity, Wojska, Platformy
  • Możliwość kompletnego projektowania i modyfikacji swoich pojazdów
  • Szczegółowe zarządzanie Imperium: Badania, Wywiad, Polityka, Budowa, Projektowanie pojazdów, i inne
  • Szczegółowe ustawienia gry: Warunki zwycięstwa, , Wygląd galaktyki, ustawienia graczy
  • Duże galaktyki: 100 systemów słonecznych, każdy z 15 planetami
  • Odkryj: czarne dziury, Nebulae, gwiazdy binarne, gwiazdy potrójne, pasy asteroidów, Gazowe giganty, kosmiczne sztormy, i inne
  • Olbrzymie drzewo technologiczne: setki poziomów techniki, 500+ komponentów i budowli
  • Szczegółowe tworzenie ras: unikalny wygląd statków i rasy, właściwości rasy, technologie, historia
  • Całkowicie edytowalne pliki danych: wszystkie dane w grze są w łatwo edytowalnych plikach tekstowych. Można tworzyć własne komponenty, budynki, etc.
  • Całkowicie edytowalne AI: stwórz własnych graczy AI z unikalnymi właściwościami, historią i wyglądem
  • Losowo generowana mapa wszechświata dla każdej gry (lub można załadować już istniejącą mapę)
  • Zaawansowana polityka: protektoraty, handel każdą możliwą rzeczą w grze, zgłaszanie praw terytorialnych
  • Losowe wydarzenia: Rebelie, trzęsienia ziemi, supernowe, wypadki przemysłowe, sztormy kosmiczne, czasami plagi
  • Większy obszar systemów słonecznych
  • Bardziej realistyczne systemy słoneczne: planety z księżycami, czerwone planety blisko słońca, lodowe w oddali
  • Więcej ciekawych typów sektorów – czarne dziury, białe karły, bliźniacze gwiazdy, etc.
  • Różne typy Warp Point’ów
  • Warp point’y mogą otwierać i zamykać się same z siebie
  • Więcej rozkazów dla statków: eksploruj, patroluj, punkty przelotowe, etc.
  • Różne materiału użyte do budowy statków oznaczają różne bonusy/zdolności
  • Myśliwce mogą poruszać się poprzez system słoneczny
  • 24 bitowa renderowana grafika 3D
  • Wsparcie dla rozdzielczości 800x600 i 1024x768
  • Rozgrywka turowa
  • Szczegółowa walka taktyczna (oraz symulator walki do testowania własnych projektów!)
  • Nowe typy i rozmiary pojazdów: Statki, Bazy, Transportowce, Myśliwce, Miny, Satelity, Wojska, Platformy
  • Możliwość kompletnego projektowania i modyfikacji swoich pojazdów
  • Szczegółowe zarządzanie Imperium: Badania, Wywiad, Polityka, Budowa, Projektowanie pojazdów, i inne
  • Szczegółowe ustawienia gry: Warunki zwycięstwa, , Wygląd galaktyki, ustawienia graczy
  • Duże galaktyki: 100 systemów słonecznych, każdy z 15 planetami
  • Odkryj: czarne dziury, Nebulae, gwiazdy binarne, gwiazdy potrójne, pasy asteroidów, Gazowe giganty, kosmiczne sztormy, i inne
  • Olbrzymie drzewo technologiczne: setki poziomów techniki, 500+ komponentów i budowli
  • Szczegółowe tworzenie ras: unikalny wygląd statków i rasy, właściwości rasy, technologie, historia
  • Całkowicie edytowalne pliki danych: wszystkie dane w grze są w łatwo edytowalnych plikach tekstowych. Można tworzyć własne komponenty, budynki, etc.
  • Całkowicie edytowalne AI: stwórz własnych graczy AI z unikalnymi właściwościami, historią i wyglądem
  • Losowo generowana mapa wszechświata dla każdej gry (lub można załadować już istniejącą mapę)
  • Zaawansowana polityka: protektoraty, handel każdą możliwą rzeczą w grze, zgłaszanie praw terytorialnych
  • Losowe wydarzenia: Rebelie, trzęsienia ziemi, supernowe, wypadki przemysłowe, sztormy kosmiczne, czasami plagi
  • Większy obszar systemów słonecznych
  • Bardziej realistyczne systemy słoneczne: planety z księżycami, czerwone planety blisko słońca, lodowe w oddali
  • Więcej ciekawych typów sektorów – czarne dziury, białe karły, bliźniacze gwiazdy, etc.
  • Różne typy Warp Point’ów
  • Warp point’y mogą otwierać i zamykać się same z siebie
  • Więcej rozkazów dla statków: eksploruj, patroluj, punkty przelotowe, etc.
  • Różne materiału użyte do budowy statków oznaczają różne bonusy/zdolności
  • Myśliwce mogą poruszać się poprzez system słoneczny
  • Raporty o wszystkich znanych detalach na temat innych Imperiów
  • Większe drzewo technologii z ukrytymi technologiami
  • Bardziej szczegółowe wiadomości do wysyłania graczom
  • Możliwość wymiany technologiami
  • Bardziej szczegółowe opisy wydarzeń zewnętrznych
  • Możliwość alarmowego budowania rzeczy: więcej pieniędzy = szybszy czas ukończenia

To chyba wystarczy każdemu. Po więcej zapraszam na oficjalną stronę, której adres poniżej, bądź do samej gry, którą można zakupić w sposób również podany poniżej.

Jak grać... to już temat na poradnik a nie recenzję. Myślę jednak, że każdy kto zetknął się wcześniej z Master of Orion, lub nawet Cywilizacją da sobie radę bez problemów. No tak zapomniałbym....SE IV ma jeden poważny minus....jest niedostępna w Polsce i nie słyszałem aby ktoś się interesował sprowadzeniem jej (mam tu na myśli dystrybutorów). Jedno co pozostaje nam graczom to albo rodzina z granicą, albo zakup przez oficjalna stronę: www.malfador.com Gorąco polecam tą grę wszystkim miłośnikom gatunku i nie tylko.....warto wydać te pieniądze.

Tomasz „Gambit” Dobosz

Recenzja gry Ara: History Untold - marketing oszukał mnie, że to kolejny klon Civki, a to coś całkowicie innego
Recenzja gry Ara: History Untold - marketing oszukał mnie, że to kolejny klon Civki, a to coś całkowicie innego

Recenzja gry

Nie, Ara: History Untold - wbrew hasłom marketingowym - nie będzie kolejną alternatywą dla serii Civilization. Jednak nie jest to wada, bo gra ma na siebie własny pomysł i realizuje go sprawnie, choć nie zawsze konsekwentnie.

Recenzja gry 63 Days - to nie Niemcy są tu największym wrogiem, ale absurdy, błędy i brak logiki
Recenzja gry 63 Days - to nie Niemcy są tu największym wrogiem, ale absurdy, błędy i brak logiki

Recenzja gry

Po 20 godzinach, które spędziłem z 63 Days, miałem w sobie mnóstwo sprzecznych emocji. Z jednej strony uważam, że to przeciętna gra z aspiracją do ponadprzeciętnej – z drugiej zaś liczba błędów i nielogicznych rozwiązań przeraża.

Recenzja gry Frostpunk 2 - polityka bywa gorsza od apokalipsy
Recenzja gry Frostpunk 2 - polityka bywa gorsza od apokalipsy

Recenzja gry

Gdy pierwszy raz uruchomiłem Frostpunka 2, byłem pełen obaw. Twórcy ewidentnie chcieli poeksperymentować z konwencją, zmienić formułę i zaoferować coś nowego. Czy jednak wyszło to grze na dobre?