Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Recenzja gry 28 grudnia 2000, 14:44

autor: Paweł Majchrowicz

Sacrifice - recenzja gry

Sacrifice to dość specyficzna gra.Mamy w niej elementy strategiczne, taktyczne oraz bardzo duży nacisk na część zręcznościową.Co wyszło z takiego połączenia?

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Sacrifice to dość specyficzna gra. Gdybym miał ją zakwalifikować do jednego, danego gatunku gier, to byłoby mi trudno. Mamy w niej elementy strategiczne, taktyczne oraz bardzo duży nacisk na część zręcznościową. W Sacrifice występują również elementy RPG (rozwój postaci, brak liniowości). Gra wymaga od gracza podejmowania szybkich decyzji, zaś akcja toczy się w niesamowitym tempie. Jeżeli chodzi o część taktyczną i strategiczną, to jest ona znikoma i nie ma tu porównania choćby do takiego Dark Omen’a. Pomimo tego gra nie należy do najprostszych.

W grze wcielamy się w czarodzieja , którego rodzinna kraina została spalona, a wszystkie stworzenia zostały wycięte w pień. Oczywiście nie pozostaje nam nic innego, jak tylko dowiedzieć się prawdy i odszukać sprawcę masakry. Aby to uczynić, musimy dojść do porozumienia z bogami , korzystać z ich mocy i wypełniać zadania jakie nam powierzają. Świat w którym toczy się akcja całej gry jest barwny i baśniowy. Są w nim krainy zamieszkałe przez dobre istoty, jak i krainy w których znajdują się kreatury żądne zguby i krwi nieproszonych gości. Każdą z takich krain rządzi jakiś bóg. Bogowie w grze swoim zachowaniem przypominają greckich bogów. Posiadają cechy ludzkiego charakteru (kłócą się między sobą, mają swoje zasady, ambicje, itd.) jak i cechy boskie.

Interface gry jest dość przyjemny. Po kilkunastu minutach, zaczynamy się we wszystkim orientować. Skróty klawiszowe są łatwe i intuicyjne w użyciu. Jedynym niedociągnięciem jest to, że autorzy założyli, iż każdy gracz posiada myszkę z trzema przyciskami. Grafika w grze stoi na bardzo wysokim poziomie , ale jest to okupione wysokimi wymaganiami sprzętowymi. Na maksymalnych detalach świat w grze jest niezwykle szczegółowy. Tekstury są bardzo ładne. Niebo jest niesamowite. Takiego nieba jeszcze nie było w żadnej grze – nawet Unreal odpada. Efekty świetlne również są przecudowne. Przez pierwsze piętnaście minut spędzonych przy grze, zamiast grać, podziwiałem krajobraz i efekty rzucania czarów. Niestety, gracze którzy mają słabszy sprzęt powinni sobie odpuścić tę grę. Na słabszych komputerach gra będzie działać, ale będą zanikać tekstury, gra będzie się zacinać, itp. Oprawa audio w grze stoi na średnio-wysokim poziomie. Odgłosy walki są bardzo dobrze zrobione, ale za to muzyka jest zbyt mało zróżnicowana, ale też niczego sobie. Kwestie mówione przez postacie są na tyle dobrze zrobione , że mogłyby się nadawać do nauki języka angielskiego. Tutorial w grze jest świetnie zrobiony. Nie nudzi się, szybko uczy podstaw grania i każdy powinien go przejść. Nie trzeba się przejmować - z jego przejściem nie ma najmniejszych problemów.

Podczas grania można się nieźle wyłączyć od otaczającego nas świata. Gra wciąga. Przyjemność czerpana z przechodzenia poszczególnych misji jest wysoka. Gra jednak ma troszkę minusów. Pomimo tego, że mapa jest integralna, to nie można wydawać na niej rozkazu przemieszczania wojsk w inne miejsce. Można wydać rozkaz ataku na przeciwnika, obrony danej budowli, ale zwykłego przemieszczania nie ma. Następnym minusem jaki zauważyłem jest to, że zdarzają się momenty, kiedy nie da się wyjść z gry. Te momenty to chwile w których występują jakieś kwestie mówione , lub przerywniki filmowe. Denerwujące jest też to, że gra ma tendencje do zwalniania akurat wtedy, gdy na ekranie jest duże zamieszanie- czyli w najważniejszych momentach. Pomimo tych niedociągnięć gra jest zrobiona porządnie. Jest grywalna, ma ładną grafikę, niezłą muzykę, nie jest liniowa – grę można przejść na kilka sposobów, ma elementy gry RPG (bardzo mało, ale jednak ma). Z drugiej strony, jeżeli ktoś jest zagorzałym fanem RTS-ów, to nie znajdzie w Sacrifice tego czego szuka. Strategii też jest bardzo mało. Można ustawiać różne formacje i szyki bojowe, ale sama walka mogłaby być bardziej urozmaicona.

Podsumowując gra jest bardzo dobra. Dzięki temu, że jest to mieszanina wielu gatunków, mogą w nią grać gracze o różnych zainteresowaniach. Ktoś kto lubi gry akcji z pewnością doceni Sacrifice. Ten kto lubi strategie, może się nieźle przy niej rozerwać. Gra posiada po prostu dużą grywalność. Jedyny aspekt który obniża i tak już wysoką ocenę to muzyka. Muzyka mogła by być po prostu być lepsza – bardziej urozmaicona.

SPMKSJ

Recenzja gry Ara: History Untold - marketing oszukał mnie, że to kolejny klon Civki, a to coś całkowicie innego
Recenzja gry Ara: History Untold - marketing oszukał mnie, że to kolejny klon Civki, a to coś całkowicie innego

Recenzja gry

Nie, Ara: History Untold - wbrew hasłom marketingowym - nie będzie kolejną alternatywą dla serii Civilization. Jednak nie jest to wada, bo gra ma na siebie własny pomysł i realizuje go sprawnie, choć nie zawsze konsekwentnie.

Recenzja gry 63 Days - to nie Niemcy są tu największym wrogiem, ale absurdy, błędy i brak logiki
Recenzja gry 63 Days - to nie Niemcy są tu największym wrogiem, ale absurdy, błędy i brak logiki

Recenzja gry

Po 20 godzinach, które spędziłem z 63 Days, miałem w sobie mnóstwo sprzecznych emocji. Z jednej strony uważam, że to przeciętna gra z aspiracją do ponadprzeciętnej – z drugiej zaś liczba błędów i nielogicznych rozwiązań przeraża.

Recenzja gry Frostpunk 2 - polityka bywa gorsza od apokalipsy
Recenzja gry Frostpunk 2 - polityka bywa gorsza od apokalipsy

Recenzja gry

Gdy pierwszy raz uruchomiłem Frostpunka 2, byłem pełen obaw. Twórcy ewidentnie chcieli poeksperymentować z konwencją, zmienić formułę i zaoferować coś nowego. Czy jednak wyszło to grze na dobre?