Gangsterzy | Część taktyczna gry Omerta Miasto Gangsterów Omerta: Miasto Gangsterów poradnik,solucja
Ostatnia aktualizacja: 4 października 2019
Gangsterzy
Wszyscy gangsterzy posiadają różne cechy, które wpływają na ich skuteczność podczas walki:
- Muskulatura - zwiększa naszą mobilność (więcej punktów ruchu) oraz celność podczas walki wręcz.
- Finezja - zwiększa celność podczas ataków dystansowych
- Wytrzymałość - wpływa na ilość naszych punktów życia
- Spryt - decyduje o częstotliwości wykonywania akcji podczas walki
- Brawura - pozwala na szybszą reakcję na początku walki oraz zmniejsza podatność na panikę
- Przebiegłość - zwiększa ilość punktów akcji oraz szansę na trafienie krytyczne
Dzięki powyższych statystykom możemy łatwo podzielić postaci na te, które będą walczyły z przeciwnikiem wręcz, snajperów czy postaci atakujące z drugiej linii za pomocą pistoletów i strzelb. Oprócz tego wszystkie postaci mogą wybrać podczas gry do 10 dodatkowych atutów zwiększających poszczególne cechy lub dających dodatkowe bonusy. Wybór Żądzy Krwi czy Szału Bojowego pozwala nam na eliminowanie kilku przeciwników w rundzie, zaś Wytrzymałość, Gruba Skóra czy Fart zmniejszą otrzymywane obrażenia. Po zakończeniu kilku początkowych misji będziemy mogli zresetować wybrane atuty za cenę 500$, stąd możemy dowolnie eksperymentować i wybrać odpowiadający nam zestaw cech dla każdej z naszych postaci.
Ostatnią cechą każdego gangstera są talenty. Są to specjalne zdolności, które możemy aktywować podczas walki (podobnie jak ataki) dające nam przewagę nad przeciwnikiem. Opatrunek czy drugi oddech pozwalają naszym gangsterom utrzymać się na nogach zaś granat oraz bomba zapalająca pomogą nam pokonać duże grupy przeciwników. Istnieją tez umiejętności wspomagające takie jak gniew i postawa obronna które wpływają na zdolności bojowe naszych ludzi. Najważniejszym talentem jest jednak działaj od razu - po użyciu go wskazany gangster może wykonać druga akcję. Nie ma nic lepszego niż wystrzelenie dwóch salw z Thompsona aby za chwilę powtórzyć operację. Zdolność ta będzie dla nas szczególnie ważna pod koniec gry, gdy starcia staną się wyjątkowo wymagające.
Uzbrojenie dostępne dla nas w grze składa się z trzech sztuk broni białej: kija, noża i kastetów oraz czterech dystansowych: pistoletów, rewolwerów, strzelb i pistoletów maszynowych. Każda broń ma swoje specjalne ataki oraz dodatkową zdolność, dzięki czemu dobrze dobrana drużyna powinna posiadać zróżnicowane formy ataku. Poniżej znajduje się krótka charakterystyka dostępnego dla nas ekwipunku:
- Noże: zadają średnie obrażenia i wymagają średniej ilości PA. Potrafią ranić kilka osób naraz a rzut nożem omija przeszkody i powoduje krwawienie. Może nałożyć na przeciwnika status bezbronność powodując, że będzie on łatwiejszy do trafienia. Przeciwnik podchodzący do nożownika automatycznie otrzyma jedno trafienie.
- Kije: zadają olbrzymie obrażenia, chociaż są mało precyzyjne. Każdy atak powoduje wstrząśnienie mózgu - zmniejsza ilość PA przeciwnika osłabiając jego zdolność do kontrataku. To właśnie kijem można wykonać najsilniejszy atak w grze: trepanację.
- Kastety: wymagają niewiele PA i zadają niewielkie obrażenia. Pozwalają jednakże poruszyć się po wykonaniu ataku. Dodatkowo mogą powodować osłabienie i kalectwo u celu wyłączając go skutecznie z walki.
- Pistolety: używają niewielkiej ilości PA i zadają niewielkie obrażenia. Ich największą zaletą jest możliwość omijania przeszkód podczas strzelania oraz powodowanie krwawienia u wroga. Postać wyposażona w jeden z wyjątkowych pistoletów oraz dysponująca dużą ilością PA jest bardzo groźnym przeciwnikiem.
- Rewolwery: używają dużo PA lecz dysponują wieloma ciekawymi atakami. Podstawowy strzał może osłabić wroga, pod warunkiem, że trafią go obie wystrzelone kule. Rewolwery mogą też ranić grupy przeciwników oraz, co najważniejsze, błyskawicznie obniżać odwagę przeciwników. Spanikowany wróg traci 5 PA i 5 PR.
- Strzelby: nasza pierwsza broń obszarowa. Używają średnią ilość PA i zadają duże obrażenia lecz cechują się małą celnością. Potrafią odpychać przeciwników oraz powodować krwawienie. Doskonale nadają się do niszczenia przeszkód terenowych.
- Pistolety maszynowe: popularny Tommy Gun czyli Thompson. Wymaga dużej ilości PA i zadaje duże obrażenia. Ataki mają kształt stożka, stąd broń ta może trafiać kilku przeciwników naraz. Mogą nakładać na przeciwników status bezbronność, dzięki czemu drugi wystrzał prawie zawsze dosięgnie celu. Ulubiona broń gangsterów a zarazem polecana przeze mnie do rozwiązywania wszystkich problemów.
Broń możemy zmieniać za pomocą opcji Wyposaż; nic nie stoi na przeszkodzie aby dać naszemu Bossowi do rąk kastety, zaś snajpera uzbroić w pistolet maszynowy. Dodatkowo podczas misji będziemy mogli zdobyć lepszy oraz wyjątkowy ekwipunek: dostępny jest on zazwyczaj u funkcjonariuszy lub Donów mieszkających w danej dzielnicy. Przed zakończeniem każdej lokacji warto odwiedzić ich mieszkania i wykupić cały dostępny sprzęt.
Jak uformować naszą drużynę? Proponuję, aby nasza główna postać (Boss) korzystał z broni dystansowej. Warto zadbać, aby posiadał on solidną mobilność i dużą liczbę punktów akcji, gdyż podczas gry dwukrotnie będziemy musieli samotnie stawić czoła kilku przeciwnikom naraz, stąd warto, abyśmy mogli wystrzelić dwa razy z Thompsona (13 PA) lub strzelby. Skład reszty drużyny zależy od sytuacji. Osobiście preferuję używać dwóch pistoletów maszynowych, strzelby oraz pistoletu (do eliminowania pojedynczych wrogów), ale niejednokrotnie brakowało mi silnej postaci wyposażonej w kij. Pomimo, że walka wręcz może być pasjonująca to nie polecam posiadania czterech postaci, które używają tylko broni białej: w niektórych walkach zostaniemy dosłownie zalani przez przeważające siły wroga i jedyna możliwością pokonania ich będzie eliminowanie po kilka osób w jednym ataku. Najbardziej zbalansowana drużyna będzie posiadała dwie bronie obszarowe (np. strzelba plus Thompson), kij (do ranienia najwytrzymalszych wrogów) oraz szybką postać uzbrojona w kastet lub pistolet do dobijania pojedynczych rannych wrogów.
Wybór poszczególnych postaci oraz atutów podyktowany będzie sytuacją. Gangsterzy mogący korzystać z opatrunku oraz drugiego oddechu potrafią utrzymywać się na polu walki pomimo odniesienia dużych obrażeń i to ich warto zatrudnić w pierwszej kolejności. Następnie możemy dopasować broń do ich statystyk i uzupełnić całość dobrze wybranymi atutami. Postaciom walczącym wręcz opłaca się zwiększyć liczbę punktów życia oraz dać atuty defensywne (np. gruba skóra oraz fart). Gangsterzy walczący na zasięg powinni raczej skupić się na zadawaniu jak największych obrażeń: ekspert strzelecki, więcej trafień krytycznych oraz pomyślunek pozwolą nam wykonywać więcej skuteczniejszych ataków. Ciekawym pomysłem jest połączenie żądzy krwi z szałem bojowym - dzięki nim im dłużej będzie trwała walka, tym częściej nasza postać będzie atakowała przeciwników.