Uzbrojenie | Ekwipunek | Mount & Blade poradnik Mount & Blade
Ostatnia aktualizacja: 29 lipca 2019
Uzbrojenie
Broń Biała
Do broni białej jak powszechnie wiadomo zalicza się wszelką broń do walki wręcz, a w tym: obuchową, sieczną, tnącą i kłującą. W Mount&Blade, mamy do czynienia z dużą ilością uzbrojenia, co sprawia, że możemy trafić na kilka typów tej samej broni w zależności od jakości, jaką dany przedmiot sobą reprezentuje. Np. Kiepskiej Ostrości Szabla i Zabójczej Ostrości Szabla.
Oto typy jakości, które stanowią o nazwach broni białych:
- Fatalnej jakości...
- Słabej jakości...
- Kiepskiej ostrości...
- Masywnej budowy...
- Zabójczej ostrości...
- Idealnej wagi...
Nazwa - W nazwie znajdują się przedrostki wskazujące na jakość danego przedmiotu.
Typ - Podział broni ze względu na znane nam Biegłości. Broń jednoręczna, broń dwuręczna, bądź broń drzewcowa.
Cena - W oknie sklepu, po stronie kupca mamy cenę zakupu, natomiast w przypadku przedmiotów z naszego ekwipunku, gdy tylko najedziemy na nie kursorem, zobaczymy cenę sprzedaży. Nawet, gdy podróżujemy i jesteśmy z dala od jakiegokolwiek targu, ceny, po jakich możemy sprzedać nasze rzeczy, będą nam się jawić takie, jakie były faktycznie w ostatnio odwiedzanym sklepie.
Waga - Im przedmiot lżejszy, tym naturalnie, szybciej nim władamy i szybciej poruszamy się na polu walki. Natomiast prędkość poruszania się postaci po mapie, praktycznie nie zależy od ekwipunku noszonego przez naszego bohatera.
Typ ciosu - Jest to sposób, w jaki możemy uderzać danym orężem. Obok widnieje informacja o obrażeniach, jakie jesteśmy w stanie uzyskać tym przedmiotem. Zamach, czyli cios od góry lub od boku to jedyna możliwość np. toporów i młotów. Natomiast pchnięcia, są jedyną domeną lanc oraz jedną z opcji walki mieczem.
Szybkość - Skala szybkości, z jaką pada cios. Szybkość możemy także poprawić, podwyższając atrybut Zwinności .
Zasięg broni - Odległość, na jaką możemy daną bronią władać. Siekierki, są krótkie, co jest plusem w walce w zwarciu, ponieważ dużo zręczniej się nimi operuje. Sprawa ma się inaczej z lancami, które powinny być możliwie jak najdłuższe.
Wymagania - W przypadku broni białych jest to siła. Na szczęście niewiele przedmiotów wymaga jej na wysokim poziomie.
Inne - Siekiery mają premię przeciwko tarczom. Małymi nożami nie można blokować ciosów. Niektóre lance, są na tyle duże, że nie można z nimi nosić tarczy.
Broń Strzelecka
Przez broń strzelecką rozumiem łuki, kusze, i wszelką broń miotaną tj. kamienie, noże, oszczepy i siekierki do rzucania.
Oto typy jakości, które stanowią o nazwach broni strzeleckiej:
- Fatalnej jakości...
- Słabej jakości...
- Twardy...
- Masywnej budowy... (W odniesieniu do broni miotanych).
- Idealnej wagi... (W odniesieniu do broni miotanych).
- ...w dużej ilości. (W odniesieniu do broni miotanych i amunicji).
Nazwa - W nazwie znajdują się przedrostki wskazujące na jakość danego przedmiotu.
Cena - W oknie sklepu, po stronie kupca mamy cenę zakupu, natomiast w przypadku przedmiotów z naszego ekwipunku, gdy tylko najedziemy na nie kursorem, zobaczymy cenę sprzedaży. Nawet, gdy podróżujemy i jesteśmy z dala od jakiegokolwiek targu, ceny, po jakich możemy sprzedać nasze rzeczy, będą nam się jawić takie, jakie były faktycznie w ostatnio odwiedzanym sklepie.
Waga - Im przedmiot lżejszy, tym naturalnie, szybciej nim władamy i szybciej poruszamy się na polu walki. Natomiast prędkość poruszania się postaci po mapie, praktycznie nie zależy od ekwipunku noszonego przez naszego bohatera.
Obrażenia - Jest to siła, z jaką jesteśmy w stanie zaatakować przeciwnika daną bronią. W przypadku łuku siła ciosu rośnie wraz z naciąganiem strzały na cięciwie. Dla kuszy jest zawsze taka sama.
Celność - W przypadku każdego łuku i kuszy wynosi ona 99. Przyznam się szczerze, że nie wiem, o czym to informuje.
Szybkość - Wskazuje na szybkostrzelność broni. W przypadku łuków jest ona ponad dwa razy większa, niż u kusz. Stanowi to o ich podstawowej przewadze.
Wymagania - Łuki wymagają umiejętności Potężny Naciąg . Korzystanie z kusz wiąże się ze stopniowym podwyższaniem Siły . Broń miotana wymaga inwestowania punktów w umiejętność Potężny Rzut .
Inne - Z większością kusz nie można walczyć konno. Siekierki i oszczepy do rzucania posiadają premię przeciwko tarczom.
Tarcze
Oto typy jakości, które stanowią o nazwach tarcz:
- Stara...
- Fatalnej jakości...
- Sporej grubości...
- ...o wysokiej wytrzymałości.
- Elitarna...
Nazwa - W nazwie znajdują się przedrostki wskazujące na jakość danego przedmiotu.
Wytrzymałość - Jest to ilość obrażeń, jakie może przyjąć tarcza, zanim rozpadnie się w drzazgi.
Cena - W oknie sklepu, po stronie kupca mamy cenę zakupu, natomiast w przypadku przedmiotów z naszego ekwipunku, gdy tylko najedziemy na nie kursorem, zobaczymy cenę sprzedaży. Nawet, gdy podróżujemy i jesteśmy z dala od jakiegokolwiek targu, ceny, po jakich możemy sprzedać nasze rzeczy, będą nam się jawić takie, jakie były faktycznie w ostatnio odwiedzanym sklepie.
Waga - Im przedmiot lżejszy, tym naturalnie, szybciej nim władamy i szybciej poruszamy się na polu walki. Natomiast prędkość poruszania się postaci po mapie, praktycznie nie zależy od ekwipunku noszonego przez naszego bohatera.
Odporność - Im wyższa, tym mniejsze szkody, ciosy wyrządzają tarczy. Głównie jest to urozmaicenie w postaci wyboru między dużą drewnianą wytrzymałą tarczą, a małą stalową odporną. Jak kto lubi.
Rozmiar - Jeżeli chodzi o tarcze, których można używać do walki konnej, rozmiary wahają się od 40 do 60. Mała tarcza nie ochroni nas zbyt dobrze przed naporem wrogich strzał.
Szybkość - Ta cecha mówi o prędkości, z jaką nasz bohater może unieść dana tarczę. Do szybkiej i mobilnej walki wręcz, radzę przywdziać puklerz możliwie najmniejszy i najodporniejszy.
Inne - Duże tarcze, o rozmiarach większych niż 60, nie mogą być używane do walki w siodle.