Summon - jak wezwać astralnych w Final Fantasy XV? poradnik Final Fantasy XV
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Jak to w każdej części Final Fantasy, tak i tutaj istnieje możliwość przyzwania potężnych istot, które zadadzą olbrzymie obrażenia wszystkim znajdującym się na polu walki przeciwnikom. Jednakże, w przeciwieństwie do innych odsłon serii, w "piętnastce" nie ma możliwości samodzielnego wyboru kiedy i jakiego "summona" chcemy przyzwać. Dodatkowo, same summony zostały znacząco uproszczone - nie ma większego znaczenia który z nich zostanie wezwany na pole walki, gdyż, na przykład, nie nakładają one dodatkowych efektów. W tym rozdziale dowiesz się więc, w jaki sposób wezwać na pomoc tzw. summony (znane pod innymi nazwami w poprzednich częściach Final Fantasy: eidelony, aeony, espery) oraz jakie są wymagania do tego, by to w ogóle uczynić. Jeśli więc dziwi Cię, dlaczego w Final Fantasy XV astralni się nie pojawiają lub pojawiają się niezwykle rzadko, sprawdź warunki ich przyzwania.
Dostępni Astralni i warunki korzystania
Warto wiedzieć jak korzystać z ich pomocy. Z poniższej tabeli dowiesz się, kiedy odblokować można poszczególnych Astralnych (odpowiednik Summonów z niektórych części serii) i jakie trzeba spełnić do tego warunki.
Nazwa | Odblokowanie | Warunki drużynowe | Warunki terenowe |
Titan | Końcówka 4 rozdziału | Szanse na wezwanie Tytana rosną wraz z ilością poległych na polu walki towarzyszy. | Titan wspomóc cię może jedynie na otwartych, płaskich terenach. |
Ramuh | Rozdział 5 | Im dłużej trwa walka, tym większa szansa, iż Ramuh zdecyduje się pomóc. | Ramuh dostępny jest na każdym terenie, tak nad ziemią, jak i pod nią (na przykład podczas przebywania w podziemiach). |
Leviathan | Końcówka 9 rozdziału | Może pojawić się wyłącznie wtedy, gdy Noctis znajduje się w stanie "Danger". Im dłużej bohater przebywa w tym stanie, tym większa szansa na to, iż pojawi się możliwość wezwania Leviathana. | Leviathan dostępny jest wyłącznie w miejscach, w pobliżu których znajduje się duży zbiornik wodny, bądź niedaleko wybrzeża. |
Shiva | Końcówka 12 rozdziału | Szansa na wezwanie Shivy to połączenie "warunków drużynowych" pozostałych Astralnych. | Shiva dostępna jest na każdym terenie, tak nad jak i pod ziemią. |
Bahamut | Rozdział 14 - dostępny jedynie podczas walki z bossem. | - | - |
Ifrit | Rozdział 14 - występuje jako przeciwnik, nie da się go przyzwać. | - | - |
Jak widać, w grze dostępnych jest jedynie 4 Astralnych - Bahamut występuje wyłącznie podczas walki z bossem w 14 rozdziale, a Ifrita nie da się wezwać.
Jak wezwać Astralnych i dobrze z nich korzystać
By móc wezwać Astralnych, potrzeba spełnić oba wymogi - drużynowy i terenowy. Gdy tak się stanie (np. Noctis wejdzie w stan Danger, a drużyna znajduje się w pobliżu zbiornika wodnego - warunki do wezwania Leviathana), ekran znacznie ściemnieje, zmieni się muzyka, a dookoła latać będą niewielkie wiązki energii. W tym momencie na ekranie pojawi się także opcja przyzwania (L2/LT - PS4/Xone) - przytrzymanie wskazanego przycisku przez kilka sekund zapoczątkuje animację, podczas której pojawi się wezwany Astralny i zada olbrzymie obrażenia (idące w dziesiątki tysięcy) wszystkim wrogom na polu walki. Po wszystkim Noctis i drużyna wróci na pole walki, by wykończyć ewentualne niedobitki.
Z wzywaniem Astralnych wiąże się jednak kilka kwestii:
- Przyzwać ich można jedynie raz podczas danego starcia - warto więc dwa razy zastanowić się, czy wzywać ich od razu, czy może lepiej poczekać, aż na polu walki pojawi się mocniejszy przeciwnik.
- Gra oblicza możliwość wezwania Astralnych co każde 10 sekund - jeśli oba warunki na wezwanie Astralnego zostaną spełnione, na ekranie pojawi się stosowna informacja. Jeśli nie, gra ponownie obliczy szansę za 10 sekund.
- Wrogowie pokonani przez Astralnego dadzą punkty doświadczenia wyłącznie Noctisowi. Jeśli walczysz z potężnym wrogiem, który da ci sporą ilość doświadczenia, a jesteś w stanie pokonać go samodzielnie, lepiej jest zrezygnować z możliwości wezwania pomocy i pozwolić zyskać "ikspeki" całej drużynie.
- Nie ma znaczenia, jaki rodzaj Astralnego pojawi się na ekranie - zadają oni takie same obrażenia, niezwiązane z żadnym żywiołem i nie nakładają żadnych efektów negatywnych na wrogów.