Atak | Walka w Final Fantasy XV poradnik Final Fantasy XV
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Rozdział ten skupiał się będzie na akcjach ofensywnych, sposobie wyprowadzania rozmaitych ataków, takich jak atak z tyłu (Blindside) czy akcje drużynowe (Link-strike). Znajdziesz tutaj także opis mechanizmu odpowiedzialnego za niszczenie kończyn stworów i tego, co taki proces może ci dać.
Seria ataków typu Blitz
Może się zdawać, iż wystarczy tylko naciskać w szalonym tempie przycisk odpowiedzialny za atak i po prostu zaklikać wroga na śmierć. Jednakże, system walki, choć prosty, pozwala na znacznie większe zróżnicowanie. Zacząć należy od podstawowego typu ataku, jakim jest Blitz.
Blitz to po prostu ciąg ataków wywoływanych poprzez przytrzymanie przycisku ataku - postać będzie automatycznie wyprowadzać ataki w kierunku namierzonego celu do momentu, aż przycisk nie zostanie zwolniony, bądź wróg nie padnie na ziemię. Dodatkowo, w czasie trzymania przycisku można dowolnie zmieniać uzbrojenie, a bohater płynnie przechodził będzie z szybkich cięć sztyletami, by następnie wpakować we wroga dwuręczny miecz. Pamiętać należy też o tym, iż Noctis może w łatwy sposób dobiec do wroga i wyprowadzić atak - wystarczy przytrzymać przycisk odpowiedzialny za wyprowadzanie ciosów i wychylić gałkę pada w stronę namierzonego wroga.
Sama szybkość serii ataków Blitz uzależniona jest oczywiście od rodzaju uzbrojenia. Dwuręczne miecze (Greatswords) są najwolniejsze, miecze (Swords), broń drzewcowa (Polearms) i broń palna (Firearms) pozwalają na ataki o średniej szybkości, a najszybsze są rzecz jasna sztylety (Daggers). Z kolei broń typu Machinery pozwala wyprowadzać jedynie pojedyncze ataki.
Z serią ataków Blitz wiąże się dodatkowy rodzaj ataku - Finisher.
Atak typu Finisher
Ataki typu Finisher mają trochę mylącą nazwę - nie polegają na wykończeniu przeciwnika, a na zakończeniu serii ataków. Z tego też powodu wyprowadzić je można jedynie podczas trwania serii ataków Blitz. By to uczynić, wystarczy po prostu puścić przycisk ataku, a następnie nacisnąć go (przycisk ataku) ponownie, oczywiście w odpowiednim momencie. Moment da się bardzo łatwo wyczuć wraz z nabywaniem praktyki, gdyż po zakończonej serii Blitz Noctis wykona charakterystyczny ruch - ustawi się na proste nogi, zrobi krok w tył, bądź po prostu złapie równowagę. Gdy nastąpi tego typu moment trzeba wcisnąć przycisk ataku, a bohater wyprowadzi atak typu Finisher.
Ataki tego typu pozwalają na wyprowadzenie potężnych ciosów, które są w stanie zadać znacznie większe obrażenia przeciwnikowi. Rodzaj ataku oczywiście uzależniony jest od typu uzbrojenia - jak wystrzał i odskok w przypadku broni palnej (Firearm), czy szarża z bronią drzewcową (Polearm). Warto jak najszybciej opanować ten mechanizm, gdyż pozwoli ci on zadawać większe obrażenia, a także ułatwi znacząco samo starcie, gdyż ataki te często wyprowadzają wroga z równowagi.
Ataki kierunkowe
Ataki kierunkowe to akcje, które wyprowadzić można na początku serii ataków Blitz. Pozwalają one na wyprowadzenie pojedynczego, potężnego ataku, po którym można kontynuować wyprowadzanie kolejnych ciosów - są one swoistym odpowiednikiem Finisherów, jednak aktywowane są na początku serii, a nie na jej końcu.
By wyprowadzić atak kierunkowy musisz po prostu wychylić drążek analogowy pada w wybranym przez siebie kierunku (większość ataków wyprowadza się wychylając go w przeciwną stronę) i nacisnąć atak. Niektóre ataki tego typu są po prostu szybszymi i/lub silniejszymi wersjami normalnych ciosów wyprowadzanych podczas serii Blitz, inne jak, na przykład, ładowany atak przy pomocy dwuręcznego miecza (Greatsword) pozwolą ci zranić nawet kilku wrogów jednocześnie. Warto wypróbować wszystkie dostępne ataki tego typu dla każdego rodzaju oręża i nauczyć się z nich korzystać - umiejętne wykorzystywanie ataków kierunkowych, po których następuje seria Blitz zakończona potężnym Finisherem pozwoli ci znacząco zwiększyć zadawane przeciwnikom obrażenia.
Poniżej znajdziesz tabelę ze wszystkimi dostępnymi tego typu atakami, wraz z podziałem na bronie, wymaganym kierunkiem wychylenia gałki pada, jak i informacji, kiedy taki atak może zostać aktywowany.
Typ broni | Kierunek do wroga | Wykorzystany podczas Blitz | Wykorzystany jako Finisher |
Sword | Przeciwny | Tak | Tak |
Greatsword | W stronę wroga | Tak | - |
Greatsword | Przeciwny | Tak | - |
Daggers | Przeciwny | Tak | - |
Daggers | Bokiem | Tak | - |
Polearm | W stronę wroga | Tak | - |
Polearm | Bokiem | Tak | - |
Polearm | Przeciwny | Tak | - |
Firearm | Dowolny | Tak | Tak |
Shield | Przeciwny | Tak | - |
Machinery | - | - | - |
Ataki wyprowadzane w powietrzu
Normalnie ataki tego typu są bardzo ograniczone - możesz jedynie doskoczyć do wroga znajdującego się nad ziemią, uderzyć go raz i opaść na ziemię. Da się temu odrobinę zaradzić wykorzystując warp-strike (doskoczyć do wroga przy pomocy warp-strike, uderzyć, ponownie doskoczyć i tak dalej), jednak jest to bardzo męczące i nie warte zachodu. Zamiast tego warto odblokować kilka zdolności z drzewka Combat, które pozwolą ci na znacznie większa swobodę walki w przestworzach.
Zdolność, która cię interesuje to Airstep ze wspomnianego drzewka Combat. Pozwala ona na wykonanie "doskoku" w powietrzu po wykonaniu ataku, dzięki czemu będzie możliwość ponownego zaatakowania. Atak ten jednak kosztuje kilka punktów MP. Gdy odblokujesz kolejne zdolności dojdziesz wreszcie do Airdance - ta zdolność pozwala na wykonywanie nielimitowanej ilości ataków w powietrzu, do momentu aż nie wyczerpie ci się MP. Warto wtedy także zainwestować w Osmostrike, które przywraca 2,5% maksymalnych punktów MP z każdym trafionym atakiem w powietrzu.