Ogólne | Podstawy Fallout New Vegas Fallout: New Vegas poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 23 lipca 2019
Ogólne
Tryb "Jestem Hardkorem!"
Powyższy tryb może zostać aktywowany tylko i wyłącznie w przypadku, jeśli wychodząc z domu Doktora Mitchella postanowisz, by grać na takim poziomie. Później możesz dowolnie wyłączać/włączać ten tryb w opcjach dostępnych z menu gry. Główną i zasadniczo jedyną, nagrodą jest odpowiednie osiągnięcie, które zostaje odblokowane po ukończeniu całej gry z aktywnym tym trybem. Poza tym jest kilka różnic między podstawowym trybem rozgrywki:
- stimpaki potrzebują czasu, by działać;
- anty-rad również potrzebuje czasu, by zadziałać;
- okaleczenia wymagają Torby lekarskiej, by zostały wyleczone;
- amunicja posiada wagę;
- towarzysze umierają;
- występują również: odwodnienie, głód i zmęczenie.
Każdy z tych aspektów odgrywa zasadniczą rolę i znacząco utrudnia rozgrywkę. Torby do leczenia okaleczeń są znacznie rzadziej spotykane niż zwykłe stimpaki, dlatego należy ostrożnie podchodzić do wszelkiego typu starć. Waga każdej amunicji dodatkowo determinuję, by skupiać się na konkretnym typie broni. W trybie zwykłym towarzysze tylko tracą przytomność, odzyskując ją po zakończeniu walki.
Ogromne znaczenia mają również współczynniki odwodnienia, głodu czy potrzeby snu. Koniec z nieskończonymi wędrówkami dzień i noc (w tym przypadku wybierać noc na spanie, a bezpieczniejszy dzień zostawiać na eksplorację), lecz na szczęście zmęczenie na aktywację potrzebuje znacznie więcej czasu. W przypadku zaś odwodnienia i głodu - tutaj nie ma przebacz. Staraj się zawsze posiadać jakąś żywność i coś do picia. Wiele miejsc na Mojave oferuje miejsce do spania, jedzenie oraz spory zapas wody.
Karma i reputacja
Podczas swojej rozgrywki niejednokrotnie wykonasz akcje, które wpłyną na Twoją karmę - pozytywnie bądź negatywnie. Karmę możesz przykładowo stracić poprzez zabijanie pozytywnych bohaterów czy też kradzież, natomiast zyskać poprzez zabijanie tych "złych". Karma wpływa na reputację względem ugrupowania/frakcji.
Prócz karmy, również uczynki wykonywane na terenie przynależnym do konkretnego ugrupowania/frakcji maja znaczenie. W poniższej tabeli możesz zobaczyć jak przedstawiają się poszczególne tytuły, które jesteś w stanie zyskać. Zwróć uwagę na fakt, że reputacja może być mieszana.
Neg/Poz | 0-15% | >15-50% | >50-100% | >100% |
0-15% | Neutralność | Nasz człowiek | Lubiany człowiek | Bożyszcze tłumów |
>15-50% | Wyrzutek | Mieszane | Uśmiechnięty łobuziak | Szelma o złotym sercu |
>50-100% | Znienawidzony | Pogardzony śmieć | Nieprzewidywalny | Mroczny bohater |
>100% | Wróg publiczny | Miłosierny bandzior | Szatan serduszko | Paliwoda |
Skradanie się
Skradanie się najlepiej sprawuje się z wykorzystaniem Stealth Boy-a. Twój poziom skradania wzrasta o +100, natomiast pole maskujące o +75. Dodatkowo należy pamiętać, by przybrać pozycję klęczącą, co dodatkowo redukuje głośność Twoich kroków. W zależności od tych wszystkich parametrów i przeciwnika możesz zostać zauważony bądź też nie. Skradanie się ułatwia kradzież oraz ułatwia atakowanie przeciwników - szansa trafienia krytycznego wzrasta. Pamiętaj również, by wyłączyć światło Pip-Boya (przytrzymaj klawisz odpowiedzialny za jego wyświetlanie), by dodatkowo zwiększyć poziom swojego ukrycia.
Kradzież
Kradzieży możesz dokonać tylko i wyłącznie z pozycji klęczącej. Kiedy tylko podejdziesz do konkretnej osoby / sejfu / rzeczy wyświetli się na górze ekranu informacja o tym, czy jesteś przez kogoś widziany (zauważono) czy też nie (ukrycie). W pierwszym przypadku naturalnie lepiej nie kraść, gdyż zostanie zwrócona Ci uwaga (bądź np. odebrany przedmiot czy też zostaniesz zaatakowany). Jeśli nikogo nie ma w pobliży i nikt Cię nie widzi - kradnij do woli. Pamiętaj jednak, że kradnąc zdobywasz negatywną karmę. Pamiętaj również, by wyłączyć światło Pip-Boya (przytrzymaj klawisz odpowiedzialny za jego wyświetlanie), by nie zostać zbyt szybko zauważonym.
Pułapki
W grze natkniesz się na przeróżne pułapki zastawione na pustkowiu jak i w przeróżnych pomieszczeniach czy kryptach. Możesz natknąć się na miny, shotguny (zazwyczaj aktywowane linką), potrzaski, spreparowane terminale i skrzynki. Większość z nich jesteś w stanie rozbroić, o ile oczywiście zdecydowanie wcześniej je dostrzeżesz.
Rzemiosło
Ogniska Służą główne do pieczenia potraw oraz wytwarzania lekarstw/narkotyków. Należy posiadać odpowiednie składniki jak i również odpowiednio rozwiniętą umiejętność [Przetrwanie]. Bezproblemowo zajdziesz je w każdym obozowisku. | |
Warsztaty Umożliwiają wytwarzanie sporej ilości rzeczy - od amunicji, poprzez broń, medykamenty, na pomniejszych produktach skończywszy. Stanowiska znajdują się w każdej większej lokacji. | |
Warsztaty amunicyjne Pozawalają na wytwarzanie amunicji jak i również jej rozbrajanie na części pierwsze. Dobrze jest rozkładać niepotrzebną amunicje, by móc wytwarzać taką, której aktualnie używasz. Do korzystania z warsztatu musisz posiadać odpowiednio rozwiniętą umiejętność [Naprawa] Stanowiska znajdują się w każdej większej lokacji. |
Hakowanie
Bardzo prosta mini-gierka, która polega na wprowadzeniu odpowiedniego hasła spośród wszystkich możliwych, mając tylko cztery próby. Po wybraniu jednego z dostępnych słów pojawi się informacja o trafionych literach. Przede wszystkim, by móc przystąpić do hakowania należy posiadać odpowiednio rozwiniętą umiejętność [Nauki ścisłe]. Każdy poziom różni się również ilością dostępnych wyrazów oraz ich długością. Wszystkie te informacje zostały przedstawione w tabeli poniżej.
W przypadku hakowania najtrudniejszych terminali należy zwrócić uwagę na przeważające występowanie słów z końcówkami -ing oraz -tion. Staraj się rozpocząć zgadywanie od nich, wzajemnie któreś wykluczając przy drugim trafieniu. Następnie staraj się dobrać takie słowo, które posiada wszystkie trafienia ze strzału pierwszego i drugiego.
Poziom | Typ zamka | Poziom umiej. | Liczba liter | Liczba słów |
1 | Łatwy | 25 | 7 | 5 |
2 | Przeciętny | 50 | 9 | 5 |
3 | Trudny | 75 | 11 | 5 |
4 | Bardzo trudny | 100 | 12 | 13 |
Otwieranie drzwi
Aby móc otworzyć drzwi musisz przede wszystkim posiadać Spinkę. Możesz je znaleźć rozsiane po całym świecie gry bądź zakupić u handlarzy. Podczas włamywania się, na ekranie, wyświetlanych jest kilka informacji:
- poziom umiejętności Otwieranie zamków;
- pozostała liczba spinek do włosów;
- poziom zamka;
- prawdopodobieństwo wyłamania zamka.
UWAGA: W ostatnim przypadku, jeśli postanowisz spróbować wyłamać zamek i próba się nie powiedzie, nie będziesz w stanie otworzyć tych drzwi przy pomocy spinki.
Samo zadanie polega na znalezienie odpowiedniego miejsca dla spinki, której nacisk pozwoli na przekręcenie komory zamka. Spinką poruszasz myszką, natomiast lewym przyciskiem myszy używasz śrubokrętu do otwierania zamka. Im trudniejszy zamek, tym mniejsza rozpiętość punktu, które pozwoli otworzyć zamek.
Drugim ważnym czynnikiem jest umiejętność [Otwieranie zamków]. W zależności od poziomu trudności zamka, potrzebujesz odpowiedniego poziomu tej umiejętności. W poniższej tabeli znajdziesz pełną rozpiskę. Niektórych drzwi nie da się otworzyć przy pomocy spinki, należy posiadać klucz.
Poziom | Typ zamka | Wymagany poziom umiejętności |
1 | Łatwy | 25 |
2 | Przeciętny | 50 |
3 | Trudny | 75 |
4 | Bardzo trudny | 100 |
5 | Wymagany jest klucz | 0 (potrzebujesz klucza) |