Disco Elysium: Umiejętności (Skills) Disco Elysium porady, solucja
Strona ta stanowi rozwinięcie kwestii atrybutów: to one pozwalają Wam odblokować konkretne Umiejętności (Skills). W Disco Elysium znajdziecie 24 umiejętności do rozwoju, których opis znajdziecie w tym poradniku.
Ostatnia aktualizacja: 4 listopada 2022
Na tej stronie poradnika do gry Disco Elysium znajdziecie listę wszystkich Umiejętności (Skills) wraz z ich dokładnym opisem.
Umiejętności w grze Disco Elysium nie są aktywnymi skillami, jak w przypadku wielu innych gier RPG, lecz pasywnymi talentami, które określają, jak dobrze Wasza postać poradzi sobie z określonymi zadaniami: otwarcie zamkniętego kontenera, próba strzału z pistoletu, wyprowadzenie ciosu, kłamstwo.
- System umiejętności - jak działa?
- Rozumność (Intellect) - lista umiejętności
- Psyche - lista umiejętności
- Budowa ciała (Physique) - lista umiejętności
- Motoryka (Motorics) - lista umiejętności
- Najlepsze umiejętności - które?
System umiejętności - jak działa?
Początkowy poziom umiejętności Waszego bohatera jest równy poziomowi poszczególnych Atrybutów, co można zauważyć na powyższym obrazku. Wyjątkiem jest tutaj Umiejętność wiodąca (Signature skill), która otrzymuje bonus +1. Poziom danego Atrybutu określa także, jak wysoko można rozwinąć Umiejętności, które są z nim powiązane.
Przedmioty i używki mogą zwiększyć poziom Umiejętności głównego bohatera. Niektóre z nich zapewniają wyłącznie pozytywne statusy, a inne dodają i odejmują punkty poszczególnych zdolności. Warto zmieniać je przed wykonaniem testu umiejętności, by zwiększyć swoje szanse na sukces.
Rozumność (Intellect) - lista umiejętności
Logika (Logic) Logika określa zdolność bohatera do analizowania zdobytych informacji, łączenia ich w całość, wykrycia niespójności i wyciągania wniosków. Wysoko rozwinięta logika pozwoli Harrierowi rozwiązać nawet najbardziej skomplikowaną zagadkę. Udane testy Logiki otwierają często dodatkowe opcje dialogowe. Przedmioty zapewniające bonus do Logiki:
| |
Encyklopedia (Encyclopedia) Encyklopedia reprezentuje wiedzę bohatera na temat otaczającego go świata i rzeczy, które wydarzyły się w przeszłości. Umiejętność ta bardzo rzadko wpływa na opcje dialogowe. Przedmioty zapewniające bonus do Encyklopedii:
| |
Retoryka (Rhetoric) Retoryka to sztuka słuchania i wypowiadania się. Dzięki tej umiejętności Harrier będzie doskonałym słuchaczem i będzie zdolny do wyłapywania w wypowiedzi innych potencjalnych nieścisłości. Przedmioty zapewniające bonus do Retoryki:
| |
Dramaturgia (Drama) Dramaturgia określa zdolność bohatera do odgrywania pewnych ról. Pozwala mu skutecznie kłamać i wymyślać różne historie, by osiągnąć zamierzony cel. Co więcej, wysoki współczynnik Dramaturgii umożliwia Harrierowi rozpoznanie sytuacji, w których jego rozmówcy kłamią. Przedmioty zapewniające bonus do Dramaturgii:
| |
Konceptualizacja (Conceptualization) Konceptualizacja to zdolność do rozumienia i tworzenia sztuki. Umiejętność ta otwiera dodatkowe opcje dialogowe w przypadku niektórych NPC. Przedmioty zapewniające bonus do Konceptualizacji:
| |
Matematyka wzrokowa (Visual Calculus) Matematyka wzrokowa (Visual Calculus) to zdolność, która umożliwia postaci odtworzenie wydarzeń, które rozegrały się na miejscu zbrodni, na podstawie widocznych dowodów i ustalenie kolejności zdarzeń. Przedmioty zapewniające bonus do Matematyki wzrokowej:
|
Psyche - lista umiejętności
Siła woli (Volition) Siła woli (Volition) wpływa na chęć czynienia dobra, dążenia do zakończenia śledztwa, ale również jest związana z morale - jedną z dwóch pul zdrowia w grze Disco Elysium. Przedmioty zapewniające bonus do Siły woli:
| |
Wewnętrzne imperium (Inland Empire) Wewnętrzne imperium (Inland Empire) to umiejętność, która zapewnia Harrierowi bujną wyobraźnię, dzięki której może rozmawiać z przedmiotami nieożywionymi (krawat, koszula). Uzyskane w ten sposób informacje mogą zmienić bieg śledztwa. Przedmioty zapewniające bonus do Wewnętrznego imperium:
| |
Empatia (Empathy) Empatia wpływa na zdolność rozumienia innych: ich smutek, podejrzaną radość, niestabilność emocjonalną - wszystko, co można później użyć na własną korzyść. W trakcie rozmów Empatia otwiera dodatkowe opcje dialogowe. Przedmioty zapewniające bonus do Empatii:
| |
Władczość (Authority) Władczość określa, jaki wpływ na innych ma Wasz bohater - czy może ich przekonać do swoich racji lub zastraszyć. Korzystanie z Władczości może odbić się negatywnie na stosunkach z NPC, jeśli test umiejętności się nie powiedzie. Przedmioty zapewniające bonus do Władczości:
| |
Esprit de Corps Esprit de Corps to dziwna umiejętność, która pozwala bohaterowi uzyskiwać dodatkowe informacje o tym, co aktualnie dzieje się na świecie. Esprit de Crops pozwala również Harrierowi dostrzegać dyskretne uwagi, jakie inni policjanci mogą mu przekazywać. Przedmioty zapewniające bonus do Esprit de Corps:
| |
Przekonywanie (Suggestion) Przekonywanie to zdolność nakłaniania innych do wykonywania Waszej woli. Na wyższym poziomie atrybut Przekonywania przyczynia się do tego, że bohater jest mniej podatny na uroki napotkanych NPC. Przedmioty zapewniające bonus do Przekonywania:
|
Budowa ciała (Physique) - lista umiejętności
Wytrzymałość (Endurance) Wytrzymałość wpływa na poziom zdrowia bohatera w stosunku 1:1. Przykładowo, jeśli postać posiada 3 Wytrzymałość, to będzie dysponować 3 paskami zdrowia. Przedmioty zapewniające bonus do Wytrzymałości:
| |
Próg bólu (Pain Threshold) Próg bólu określa zdolność postaci do ignorowania bólu lub radzenia sobie z cierpieniem. Umiejętność ta jest zazwyczaj sprawdzana pasywnie, a gdy bohater nie zaliczy testu, straci 1 punkt zdrowia (Health). Przedmioty zapewniające bonus do Progu bólu:
| |
Ciało jako narzędzie (Physical Instrument) Umiejętność Ciało jako narzędzie określa zdolność postaci do wykorzystywania siły fizycznej, aby wpłynąć na elementy otoczenia, np. otworzyć kontener lub drzwi przy użyciu Łomu (Prybar), wyprowadzić kopnięcie. Przedmioty zapewniające bonus do Ciała jako narzędzia:
| |
Elektrochemia (Electrochemistry) Elektrochemia określa poziom tolerancji bohatera na używki - alkohol i narkotyki. Umiejętność Electrochemii może otwierać dodatkowe linie dialogowe w trakcie rozmowy z określonymi NPC. Przedmioty zapewniające bonus do Electrochemii:
| |
Dreszcze (Shivers) Dreszcze pozwalają Harrierowi zachować zimną krew, gdy wkracza na nowy, niebezpieczny obszar lub ma styczność z jakąś wątpliwą sytuacją. Przedmioty zapewniające bonus do Dreszczy:
| |
Półmroczność (Half Light) Półmroczność to zdolność, która wpływa na zdolność bohatera do zastraszania innych. Umiejętność ta jest zazwyczaj sprawdzana aktywnie w momencie, gdy wybierzecie opcję dialogową, w której chcecie zastraszyć swojego rozmówcę. Przedmioty zapewniające bonus do Półmroczności:
|
Motoryka (Motorics) - lista umiejętności
Koordynacja oko-ręka (Hand/Eye Coordination) Koordynacja oko-ręka określa umiejętność postaci do celowania z broni palnej lub rzucania przedmiotami. Przedmioty zapewniające bonus do Koordynacji oko-ręka:
| |
Percepcja (Perception) Percepcja definiuje zdolność bohatera do wyczucia lub zobaczenia czegoś nadzwyczajnego - ukrytego przejścia, porzuconego przedmiotu. Przedmioty zapewniające bonus do Percepcji:
| |
Czas reakcji (Reaction Speed) Czas reakcji określa zdolność bohatera do szybkiej reakcji, gdy jego życie jest zagrożone - pozwala uniknąć ciosu lub kuli. Przedmioty zapewniające bonus do Czasu reakcji:
| |
Savoir Faire Savoir Faire definiuje równowagę i płynność ruchów Harriera. Dzięki temu może np. wykonać skok przez przeszkodę i bezpiecznie wylądować bez żadnego uszczerbku na zdrowiu. Przedmioty zapewniające bonus do Savor Faire:
| |
Zręczne palce (Interfacing) Zręczne palce to zdolność postaci do manipulowania małymi przedmiotami i urządzeniami (maszynami), co umożliwia wyciągnięcie dodatkowych wniosków, które mogą przydać się w trakcie śledztwa. Przedmioty zapewniające bonus do Zręcznych palców:
| |
Opanowanie (Composure) Opanowanie określa możliwość bohatera do zachowania zimnej krwi i utrzymania swoich emocji na wodzy, a także umożliwia mu wykrycie sytuacji, w której ktoś stara się nie ujawnić swoich myśli. Przedmioty zapewniające bonus do Opanowania:
|
Najlepsze umiejętności - które?
Ciężko jednoznacznie stwierdzić, które Umiejętności (Skills) dostępne w grze Disco Elysium są najlepsze, ponieważ za ich pomocą każdy może dostosować postać Harriera do własnego stylu gry. Zanim rozpoczniecie rozgrywkę, zdecydujcie się, jaką postacią chcecie grać: błyskotliwym detektywem, sprytnym złodziejaszkiem, wspaniałym mówcą, który używa języka jako broni czy może sprawnym osiłkiem.
Można jednak wyróżnić Umiejętności, które w trakcie przechodzenia gry Disco Elysium są sprawdzane częściej, niż inne:
- Empatia (Psyche);
- Logika (Rorumność);
- Retoryka (Rozumność).
Należy także wyróżnić dwie umiejętności, które wpływają bezpośrednio na zdrowie Harriera du Bois i jego morale:
- Wytrzymałość (Budowa ciała): wpływa na maksymalne zdrowie postaci (Health) w stosunku 1:1;
- Siła woli (Psyche): wpływa na maksymalny poziom morale w stosunku 1:1.