The Art of War... czyli jak się bić | Disciples II Mroczne Proroctwo poradnik Disciples II: Mroczne Proroctwo
Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2019
Żadna szanująca się strategia turowa w klimacie fantasy nie może obejść się bez walk, toczonych przez poruszające się po mapie oddziały. Nie brak ich również w Disciples 2.
Pierwsza oznaka konfliktu, to czerwona chorągiewka na trasie ruchu Twojego oddziału. Znaczy to, że gdzieś tam jest wrogo usposobiona grupa, która nie przepuści Cię bez walki. W momencie gdy obie grupy się zetrą, zostaniesz przeniesiony o ekranu walki.
Na ekranie walki widać oba oddziały ustawione naprzeciw siebie. Mniej więcej tym momencie następuje mały szok kulturowy. Okazuje się bowiem, że jednostki pozostają na swoich miejscach przez całą walkę. Nie można przesunąć wojownika do przodu, lub w lewo. Można jedynie wskazać cel ataku, lub wydać inny z dostępnych rozkazów. Nie obawiaj się jednak, nawet jeżeli zjadłeś zęby na Herosach, czy Age of Wonders i nie wyobrażasz sobie walki bez przesuwania jednostek, to po kilku bitwach nie będziesz mógł sobie wyobrazić Disciples 2 z przemieszczanymi w trakcie walki jednostkami :)
No dobra zagadałem się...Jak walczyć bez poruszania się. Oto garść porad.
Kolejność akcji w walce jest rozstrzygana na podstawie współczynnika inicjatywy. Jednak do inicjatywy każdej jednostki jest dodawana pewna losowa wartość. Może więc się zdarzyć, że Twój mag z bazową inicjatywą 45 będzie szybszy od wojownika z bazówką 50. No dobra, kolejność ustalona (nie poznasz tej kolejności dopóki wszystkie jednostki na ekranie nie wykonają swojej akcji, a co więcej z własnych obserwacji mam niejasne przeczucie, że ta kolejność jest ustalana w każdej turze na nowo) czas na działanie. Walkę można rozegrać na trzy sposoby:
- Samodzielnie dowodzisz bitwą
- Komputer przeprowadza szybką symulację, a Ty oglądasz końcowy wynik walki
- Komputer dowodzi bitwą, a Ty przyglądasz się jego poczynaniom, gotowy na przejęcie w dowolnej chwili dowodzenia
Zdecydowanie odradzam sposób trzeci. Sposób drugi jest dobry na wszelkie walki gdzie Twoje jednostki są wypakowane do granic, a wróg jest beznadziejnie słaby. Zawsze jednak staraj się sam dowodzić bitwą. Niekiedy o zwycięstwie może zdecydować jeden cios, skierowany w innego przeciwnika niż ten stojący naprzeciwko. Sposób rozgrywania bitwy możesz zmienić w dowolnym jej momencie, a jedynie uruchomienie sposobu drugiego jest nieodwracalne, gdyż od razu wyświetlany jest rezultat starcia.
W trakcie gdy sam będziesz kierował poczynaniami Swojego wojska, będziesz mógł wydać jednostce następujące rozkazy:
- Atak - jednostki o bliskim zasięgu mogą zaatakować tylko wroga, który stoi naprzeciwko lub jedno pole obok. Poza tym nie mogą atakować stojąc w drugiej linii, jeśli w pierwszej linii znajdują się jeszcze jakieś jednostki, oraz nie mogą stojąc w pierwszej linii zaatakować jednostek drugiej linii wroga, jeśli w pierwszej linii wroga jest jeszcze jakaś jednostka. Reszta pierze bez ograniczeń.
- Obrona - jednostka skupi się na obronie, co spowoduje znaczne zmniejszenie obrażeń otrzymanych w danej rundzie.
- Ucieczka - jednostka odwróci się do przeciwnika plecami próbując uciec. Jeśli tylko przeżyje do swojej kolejki w następnej turze to ucieknie z placu boju, nawet jeżeli reszta polegnie.
- Czekanie - jednostka zaatakuje dopiero na końcu rundy, kiedy wszyscy inni wykonają swoje akcje.
- Użycie przedmiotu - tą akcję może podjąć tylko bohater. Jeżeli ma on w rękach jakieś przedmioty, to może ich użyć w ramach swojej akcji.
Co do taktyki, to w grupie zawsze powinna znajdować się przynajmniej jedna jednostka z atakiem zasięgowym, a jeśli grasz przeciwko Undead Hordes, to musisz mieć jednostkę, która ma w swojej metryczce wpis inny niż "Source: Weapon" lub "Source: Weapon/coś innego". Powód jest taki, że po pierwsze może się okazać, iż w drugiej linii wroga znajduje się jednostka, którą trzeba jak najszybciej zdjąć. Natomiast jeśli chodzi o Undead Hordes, to mogą mieć w swych szeregach jednostkę całkowicie odporną na działanie broni (np. Werewolf), którą można zranić tylko jednostka, która ma inne źródło zadawanych obrażeń niż broń, może to być Ziemia, Ogień, Woda, Umysł lub inne. Również ataki mające podwójne źródło, z wpisem Weapon (broń) na pierwszym miejscu nie będą skuteczne.
Ustawienie jednostek jest równie ważne co skład armii. Generalnie wojowników trzyma się w pierwszej linii, resztę z tyłu. Jeżeli bohater jest magiem lub zwiadowcą, też stawiaj go z tyłu.
I ostatnia sprawa dotycząca wojsk i walki. Pamiętaj, nie liczy się tu ilość wojsk, ale ich jakość. Generalnie ta uwaga sprowadza się do tego, że w każdej misji powinieneś mieć góra dwóch bohaterów z wojskiem (nie liczę tu złodziei i stawiaczy Rod'ów), przy czym w kampanii ten drugi powinien być czysto wspomagającym. Jednym bohaterem eksplorujesz i walczysz, a drugi zbiera niepotrzebne przedmioty i sprzedaje je w sklepie. Pamiętaj też, że jeśli Twój główny bohater to wojownik lub zwiadowca, to na wspomagającego powinieneś dać maga, ponieważ tylko on, będzie mógł używać znalezionych scrolli i staff'ów.