Piechota | Jednostki w Blitzkrieg 2 poradnik Blitzkrieg 2
Ostatnia aktualizacja: 26 sierpnia 2019
Szczerze mówiąc nie widziałem wielkiej różnicy pomiędzy piechotą szturmową a zwykłą. Starałem się używać tej pierwszej do nacierania na wroga (szczególnie do walki w mieście) a drugiej do obsadzania zdobytych już pozycji i organizowania w nich obrony jednak, jak na mój gust, oba te rodzaje piechoty spisywały się tak samo dobrze nawet kiedy wymieniały się zadaniami. Co innego z piechotą elitarną, poniżej znajdziesz jej osobną, ciut dokładniejszą charakterystykę. Generalnie piechoty używaj do zajmowania pozycji, które wcześniej zajęły Twoje czołgi (to one są Twoim koniem roboczym). Jedyny wyjątek to walka w mieście gdzie czołgi dosyć łatwo mogą paść łupem piechurów wroga pochowanych w budynkach, jego sekcji p-panc i armat polowych poustawianych w wąskich uliczkach. Tam staraj się walczyć piechotą wspierając ją czołgami. Poza tym piechurzy dosyć dobrze nadają się do zwiadu (o ile mają jeszcze podoficera z lornetką) i do obsadzania porzuconych armat polowych (ci już bez lornetki). Często z plutonem (kilka drużyn) piechurów dostajesz kilka sekcji wsparcia (żołnierze z bazooką/panzerschreckiem, z miotaczem ognia, jakiś moździerz albo ckm). O tych dwóch ostatnich sekcjach w podrozdziale "Artyleria" (tak jakoś wyszło) a tych pierwszych używaj do niszczenia pojazdów pancernych wroga (sekcje p-panc, chociaż zdecydowanie lepsze są w tym czołgi) oraz palenia wroga w budynkach i jego pojazdów pancernych (miotacze ognia; jednak zaś lepsze są czołgi z miotaczami ognia). Sekcje p-panc mają mały zasięg a ich broń też nie jest zbyt skuteczna w walce z co lepszymi "puszkami" wroga. Żołnierze z miotaczami są z kolei bardzo wolni i sami na pewno nie zaatakują efektywnie wyznaczonego celu jeśli w pobliżu nie ma innych Twoich żołnierzy, którzy osłonili by ich ogniem. Za to ładnie eksplodują trafieni kulami ;-) ... Generalnie przydatność sekcji p-panc i miotaczy ognia jest niewielka w moim odczuciu.
Oto umiejętności (komendy) wspólne dla wszystkich rodzajów piechoty (od lewej): "Stance", "Load Infantry/Unload all" i "Observe". |
- "Stance" ("Postawa") - klawisz S. Opisy poszczególnych postaw i sposoby ich użycia znajdziesz poniżej.
- "Load Infantry/Unload all" ("Załaduj piechotę/Wyładuj wszystkich") - klawisz D. Żołnierzy możesz załadować do ciężarówki amunicyjnej, okopu lub budynku. "Szweje" jadący w ciężarówce nie mogą z niej strzelać i jeśli samochód zostanie zniszczony giną wszyscy jak jeden mąż. Piechurzy w okopach i budynkach są trudni do ugryzienia dla piechoty wroga (chyba, że ma ona znaczną liczebną przewagę), najlepiej atakować takich czołgami. Wsadzając ludzi do budynku spójrz z których stron ma on okna, z których żołnierze mogą strzelać do wroga na zewnątrz bo budynki posiadają swoje "martwe pola ostrzału" (mając wybrany budynek wciśnij kombinacje Alt + R, sprawdzenie zasięgu ognia). Jeżeli chcesz aby z budynku wyszły tylko niektóre oddziały piechoty kliknij na nim, na dole ekranu zobaczysz ikony symbolizujące oddziały, które są w środku - kliknij ikonę tego oddziału, który ma opuścić budynek.
- "Observe" ("Obserwuj") - klawisz F. Ten rozkaz jest aktywny tylko jeśli podoficer dowodzący drużyną piechoty ma się dobrze (czyt. wciąż żyje) bo tylko on dostąpił zaszczytu posiadania lornetki przez którą może obserwować teren wokół. W trybie obserwacji terenu przez lornetkę pole widzenia drużyny piechurów zawęża się ale widzą oni trochę dalej. Używaj tego rozkazu oczywiście do rozpoznania terenu na który masz zamiar wkroczyć, do zwiadu. Jest też jeden minus tego rozkazu - kiedy przeprowadzasz rekonesans drużyną czołgając się i każesz podoficerowi nią dowodzącemu spojrzeć przez lornetkę ten podnosi tyłek z ziemi. A wtedy jeżeli nagle pojawi się nieprzyjaciel i zaatakuje drużynę oficer zwykle pierwszy obrywa w "makówkę" a żaden z pozostałych żołnierzy nie potrafi podnieść lornetki (czyt. drużyna staje się nieprzydatna do zwiadu). Przez lornetkę podoficer może spoglądać nawet kiedy żołnierze siedzą w okopie.
Wszystkie rodzaje piechoty mogą przybierać kilka postaw (od lewej): "Aggressive", "Default", "Defensive" i "March". |
- "Aggressive" ("Agresywna postawa") - klawisz A. Używaj jej tylko do szturmowania budynków i kiedy atakujesz piechotą czołgi nieprzyjaciela. Żołnierze w tej postawie nie kładą się na ziemię (stoją) a poruszając się biegną (a więc dosyć "szybka" postawa) rozwijając się w małą tyralierkę. Dodatkowo potrafią w/g własnego uznania opuścić pozycje i zaatakować nieprzyjaciela, który im się daje we znaki - widziałem swoich piechurów, którzy opuszczali budynki lub okopy i atakowali granatami pobliskie czołgi wroga.
- "Default" ("Domyślna, standardowa postawa") - klawisz S. Piechurzy zmieniają postawę na agresywną/defensywną w zależności od sytuacji.
- "Defensive" ("Defensywna postawa") - klawisz D. Żołnierze poruszają się czołgając się. Ostrzeliwani przez artylerię ponoszą mniejsze straty niż przy innych postawach. Czołgając się przemieszczają się też wolniej niż zwykle ale za to lepiej się kryją (stosuj przy zwiadzie).
- "March" ("Marszowa postawa") - klawisz F. "Szweje" biegną poruszając się w kolumnie i nie broniąc się przed wrogiem. Stosuj na terenie na którym wiesz, że nie ma wroga, gdy chcesz szybko przemieścić swoje drużyny piechoty. Możesz też użyć tej postawy jeżeli chcesz aby żołnierze za wszelką cenę dotarli do jakiejś pozycji mimo, że okolica roi sie od nieprzyjaciół (np. obsadzili armatę polową).
Zwykła piechota
Charakterystyczne rozkazy dla zwykłej piechoty to (od lewej): "Throw Grenade", "Dig Trenches", "Grenades Bundle" i "Caution". |
- "Throw Grenade" ("Rzuć granat") - klawisz Z, chyba nie trzeba wyjaśniać na czym owa umiejętność polega ;-). Piechurzy używają granatów głównie w walce z czołgami wroga. Nie posiadają ich zbyt wiele - często po obrzuceniu granatami 1-2 czołgów trzeba im dowieźć następne ciężarówką amunicyjną. Klikając ikonę rozkazu prawym przyciskiem myszy włączasz/wyłączasz autoużywanie granatów przez piechotę (domyślnie jest włączone).
- "Dig Trenches" ("Kop okopy") - klawisz X. Bardzo przydatna umiejętność bo czyni zbędnym posiadanie ciężarówki Saperów do tego celu. Piechurzy potrafią teraz sami pomachać saperkami. Korzystaj z tej ich umiejętności po zajęciu kluczowej lokacji nimi, kiedy powinieneś wówczas zorganizować obronę dopiero co zdobytego miejsca. Klikasz dwukrotnie - pierwszym razem wyznaczasz początek okopu, drugim - jego koniec. Zielona część zostanie wykopana, czerwona nie może powstać.
- "Grenades Bundle" ("Wiązanka granatów") - klawisz C. Kilka granatów rzuconych razem (w wiązance) szybciej eliminuje czołg wroga, czyni mu większe szkody, jednak i zużycie granatów odpowiednio rośnie. Używaj tego rozkazu przeciwko potężniejszym czołgom nieprzyjaciela np. King Tigerom, Jagdpantherom.
- "Caution" ("Ostrożność") - klawisz V. Prawe kliknięcie na ikonie to włączenie autoużywania. Żołnierze posuwają się naprzód z większą uwagą, zachowując się ostrożniej i lepiej się broniąc w wypadku ataku wroga. Jedna z ostatnich umiejętności jakie piechota może nabyć i tak po prawdzie nie wiem czy specjalnie przydatna - moje chłopaki ginęły równie szybko z nią jak i bez niej ;-) ...
Piechota szturmowa
Jej charakterystyczne komendy (od lewej): "Throw Grenade", "Clear Mines" , "Satchel Charge" i "Adrenaline Rush". |
- "Throw Grenade" - analogicznie jak przy zwykłej piechocie.
- "Clear Mines" ("Rozminuj") - klawisz X. W zastępstwie Saperów wskazujesz swojej piechocie szturmowej miny na planszy, które dostrzegłeś (klikasz w ich okolicy) i żołnierze postarają się je rozbroić. Przydatność dyskusyjna - może w 1-2 misjach miałem sposobność skorzystać z tej umiejętności moich "szturmanów". Na pewno może się przydać w ostatniej bitwie kampanii niemieckiej.
- "Satchel Charge" ("Ładunek wybuchowy") - klawisz C. "Szweje" podkładają go w miejscu, które im wskażesz a ten wybucha po kilku sekundach. Nie użyłem ani razu więc uznaję ten rozkaz za kompletnie nieprzydatny ;-) ...
- "Adrenaline Rush" ("Adrenalinowy kop", w dowolnym tłumaczeniu) - umiejętność zawsze aktywna. Nie zwróciłem uwagi na sposób działania ale zdaje się, że umiejętność ta (działająca chyba czasowo) pozwala żołnierzom szturmować wroga (w pierwszych chwilach potyczki) z większą zawziętością (dzikością w oczach) dając im na krótki czas przewagę nad nieprzyjacielem. Może być więc bardzo przydatna, szczególnie podczas szturmu budynków ...
Piechota elitarna
Głównie spadochroniarze. To (jak by to ujęto w dzisiejszych czasach) siły specjalne - nie przeznaczone do walki z np. zagonami pancernymi wroga ale do eliminacji ważnych i pojedynczych celów, opanowywania kluczowych (i najlepiej odosobnionych) lokacji. Świetnie się nadają do zrzucania ich na (niechronione przez artylerię p-lot) baterie artylerii dalekiego zasięgu przeciwnika (haubice) i przejmowania owych dział po uprzednim wybiciu do nogi ich obsad. Poza tym "specjale" są często uzbrojeni w wytłumioną broń ręczną i z tego tytułu dobrze się nadają do cichego (bez robienia zbędnego hałasu) "zdejmowania" obsad innych armat polowych nieprzyjaciela. No i przede wszystkim do zwiadu i dywersji.
Z umiejętnościami typu (od lewej): "Camouflage", "Radio Controlled Charges", "Master of the Streets" i "Spying". |
- "Camouflage" ("Kamuflaż") - klawisz Z. Zakamuflowani piechurzy pozostają niewidoczni dla wroga do momentu kiedy nie zbliżą się do niego zbyt blisko albo nie otworzą do niego ognia. Baaardzo przydatna umiejętność (i od razu dostępna dla elitarnej piechoty), szczególnie do zwiadu.
- "Radio Controlled Charges" ("Ładunki wybuchowe odpalane drogą radiową") - klawisz X. Najpierw trzeba je (jeden lub kilka) podłożyć (klawisz X) a potem można je symultanicznie (jednocześnie) odpalić (klawisz C). W miejscu, w którym położymy ładunek "wyrasta" mała czerwona chorągiewka. Użyłem tej umiejętności moich "specjali" tylko raz lub dwa do zrobienia sobie przejścia (wysadzenia dziury w murze). Jednak, z uwagi na to, że ładunki te są podkładane przez zakamuflowanych "specjali" (komandosów), którzy mogą podejść bardzo blisko wroga i jego instalacji niezauważeni, przydatność tej komendy jest pewna.
- "Master of the Streets" ("Pan ulicy", w dowolnym tłumaczeniu) - umiejętność zawsze włączona kiedy ją już Twoi żołnierze nabędą. Przydatna do walk w terenie zurbanizowanym (w mieście), żołnierze lepiej (efektywniej) walczą wówczas wewnątrz budynków. A więc bardziej by się przydała "szturmanom" ...
- "Spying" ("Szpiegowanie") - klawisz V. Potem najprawdopodobniej (rzadko używałem ...) klikasz na piechurze nieprzyjaciela a Twoi ludzie przywdziewają podobne do jego mundury (upodabniając się więc do wroga). Taka charakteryzacja pozwala im wykonywać zadania nie wzbudzając podejrzeń u większości nieprzyjaciół z wyjątkiem tych najbardziej uważnych. A którzy to to już chyba sama Bozia wie ... Jakikolwiek atak na wroga Twoich ludzi powoduje ich zdemaskowanie. Jak pisałem wcześniej rzadko miałem okazję wykorzystać tą umiejętność (jedynie w misjach "specjalnych") ale może ona być przydatna do dokonania zwiadu w miejscu gdzie nawet twoi zakamuflowani "specjale" nie są w stanie dotrzeć (ze względu na np. ścisk, niewielkie odległości pomiędzy jednostkami wroga). A więc praktycznie jeśli chcesz dokonać zwiadu dosłownie w "oku cyklonu" ...
Snajper
Dwa zdania na temat tego specyficznego "przedstawiciela" gatunku "specjale" (elitarna piechota). Oprócz tego, że również może się on kamuflować i przenikać niezauważony za linie wroga (czyli dobry do zwiadu) to dodatkowo jest wyposażony w karabin wyborowy, który czyni go idealnym narzędziem do "zdejmowania" (najlepiej z maksymalnego dystansu) obsad armat polowych wroga wszelkiej "maści".