Artyleria | Jednostki w Blitzkrieg 2 poradnik Blitzkrieg 2
Ostatnia aktualizacja: 26 sierpnia 2019
Chyba wszystkie rodzaje artylerii możesz obracać i okopywać (patrz wyżej, rozkazy "Okop się" i "Obróć się").
Ciężkie karabiny maszynowe
To wprawdzie nie artyleria tylko raczej broń wsparcia piechoty (podobnie jak moździerze niżej) ale wrzuciłem je tutaj bo ... tak mi pasowało ;-P. Generalnie ckmy w "Blitzkrieg II" można sobie ... potłuc o kant tyłka ;-P (moim zdaniem). Próbowałem ich używać (zgrupowanych po kilka, bez towarzyszącej piechoty, która miała inne zadania) do ochrony zdobytych stref zaopatrzeniowych ale radziły sobie z tym zadaniem wyjątkowo kiepsko. Przykład - dwa postawione naprzeciwko niezbyt szerokiej ulicy karabiny maszynowe nie były w stanie powstrzymać atakującej tamtędy chyba nawet tylko jednej drużyny piechoty wroga (szła prosto na ckmy) - obsady zostały błyskawicznie wybite do nogi nie zadając zbyt wielkich strat nieprzyjacielowi. Niemożliwe w "realu". Zasięg ognia mikroskopijny - ogólnie IMHO tragedia :-( ...
Moździerze
Podobnie jak z cekaemami wszystkie mniejsze moździerze (do kalibru 81 mm) można w "Blitzkrieg II" wyrzucić na śmietnik IMHO a to ze względu na ich beznadziejnie mały zasięg. Za to większe (np. 120 mm), o większym zasięgu, dobrze spisują się w niszczeniu stanowisk armat polowych wroga czy małych, drewnianych bunkrów.
Armaty p-panc
Charakterystyczne dla polowych armat p-panc rozkazy (umiejętności) są dokładnie takie same jak dla niszczycieli czołgów (patrz więc wyżej). Wiadomo do czego armaty przeciwpancerne służą. W obronie umieszczaj je za okopaną piechotą (która używa lornetek do obserwacji terenu przed okopem), wcześniej będą otwierały ogień do pojawiających się czołgów wroga (bo same mają mniejszy zasięg widzenia). Jeśli to możliwe staraj się umieszczać armaty za jakimś budynkiem (wzdłuż jego ściany) tak by znienacka otwierały ogień do boku czołgu wjeżdżającego w pole ich widzenia (szczególnie tyczy się to armat o gorszych osiągach, gorszej przebijalności pancerza). ZAWSZE okopuj i włączaj tryb "Zasadzki". Staraj się trzymać w pobliżu jakąś piechotę ("ochroniarze"). Tylko (mniejsze) armaty p-panc żołnierze są w stanie przetoczyć na inną pozycję silą własnych mięśni.
Lekka i ciężka artyleria p-lot
Szybkostrzelne armaty p-lot małego kalibru dobrze się spisują przeciwko samolotom myśliwskim i szturmowym wroga, gorzej radzą sobie z bombowcami. Ciężka artyleria p-lot odwrotnie - świetnie radzi sobie z dużymi i powolnymi bombowcami wroga lecącymi na dużej wysokości, gorzej zaś z małymi, zwrotnymi i szybkimi myśliwcami i szturmowcami. Lekkie (małokalibrowe) "pelotki" nadają się również dobrze do walki z piechurami nieprzyjaciela, ciężka arty p-lot dobrze się spisuje także w walce z ... czołgami (szczególnie niemieckie Flaki 88 mm). Wszystkie armaty p-lot (jeżeli mają kółka) można przemieszczać tylko z użyciem ciężarówek, żadnej (nawet tej najmniejszej) żołnierze nie przepchną sami (!?). Często dostajesz artylerię€ p-lot w wersji samobieżnej (na transporterze, z kaemami albo działkami małego kalibru) - stosuj do osłony poruszających się Twoich "puszek" przed atakami wrogich szturmowców, do ochrony przemieszczających się kolumn pojazdów (podążaj za nimi taką jednostką). Taki "mobilny zestaw p-lot" również bardzo dobrze sprawdza się w walce z piechotą wroga (kaemy i działka robią "rzeż").
Umiejętności (komendy) charakterystyczne dla artylerii przeciwlotniczej (od lewej): "Ambush", "Cover Fire", "Sky Guard" i "Hold Sector". |
- "Ambush" ("Zasadzka") - klawisz Z. Znasz już chyba na pamięć ;-).
- "Cover Fire" ("Ogień osłonowy", w luźnym tłumaczeniu) - umiejętność zawsze aktywna (po jej nabyciu), zwiększająca efektywność broni wobec piechoty nieprzyjaciela, zadająca jej większe straty. Przydatna szczególnie "mobilnym zestawom p-lot".
- "Sky Guard" ("Strażnik nieba") - również zawsze włączone. Nasza artyleria zadaje większe uszkodzenia samolotom wroga.
- "Hold Sector" ("Obserwuj sektor", w dowolnym tłumaczeniu) - klawisz V. Patrz ---> niszczyciele czołgów.
"Track Targeting" ("Celowanie w gąsienice pojazdu") - klawisz X (prawy klik na ikonie - włączanie autoużywania). Patrz ---> niszczyciele czołgów. Umiejętność charakterystyczna tylko dla ciężkiej artylerii p-lot, druga w kolejności jaką może ona zdobyć. Pozostałe są takie jak dla lekkiej artylerii p-lot. |
Artyleria dalekiego zasięgu - haubice
Jeden z największych morderców w "Blitzkrieg II". Dysponuje też największym zasięgiem ognia i możesz jej używać do ostrzeliwania celów, których nie widzisz (podejrzewasz tylko ich istnienie). Możesz też używać piechoty, najlepiej elitarnej (z możliwością kamuflowania się) albo snajpera do zwiadu i wykrywania stanowisk wroga, które potem ostrzelasz swoją artylerią dalekiego zasięgu. Największym dla niej zagrożeniem są samoloty szturmowe i bombowe wroga a także spadochroniarze zrzucani prosto na baterię (chroń ja więc przed nimi ustawiając w pobliżu armaty p-lot) jak i podobna artyleria wroga, która może zacząć ostrzeliwać stanowiska Twojej baterii kiedy ta się tylko odezwie. Staraj się więc rozpoczynając ostrzał zniszczyć w pierwszej kolejności artylerię€ dalekiego zasięgu nieprzyjaciela (jeśli domyślasz się chociaż gdzie ona jest). Z uwagi na to, że często prowadzisz bardzo intensywny ogień najlepiej jest "oddelegować" ciężarówkę amunicyjną lub kilka do podawania amunicji haubicom. Przy intensywnym ogniu w ogóle dobrze jest trzymać swoją baterię€ haubic w pobliżu jednej ze swoich stref zaopatrzeniowych bo ciężarówki też muszą uzupełniać swoje "zapasy" (właśnie w strefach) - przestoje w prowadzeniu ognia będą krótsze. Do transportu haubic w inne miejsce planszy używaj ciężarówek. Planując większą ofensywę swoich wojsk zawsze ostrzelaj najpierw haubicami cel przyszłego ataku. Pamiętaj, że ze wzrostem odległości (do celu) maleje celność haubic.
Charakterystyczne rozkazy (od lewej): "Supressive fire", "Counter-fire", " Support Fire" i "Zeroing In". |
- "Supressive fire" ("Ogień zaporowy") - klawisz Z. Podstawowa umiejętność artyleryjska. Rozrzut jest spory więc nie ostrzeliwuj w ten sposób pojedynczego "szwejka" wroga ;-).
- "Counter-Fire" - klawisz X. Prawy klik myszy na ikonie to włączenie autoużywania. Pozwala ostrzeliwać atakujących piechurów wroga z większą skutecznością. Przydatne na wypadek gdyby nasza bateria, której nie daliśmy żadnej osłony została nagle zaatakowana przez piechurów nieprzyjaciela.
- "Support Fire" ("Wsparcie ogniowe") - klawisz C. Bardzo fajny rozkaz. Klikasz na jednej ze swoich jednostek a Twoja artyleria zaczyna "śledzić" jej ruch na polu bitwy - jeżeli "śledzona" jednostka dostanie się pod ogień nieprzyjaciela Twoja artyleria udziela jej wsparcia ogniowego. Bardzo przydatne w natarciu i kiedy nie masz czasu doglądać artylerii - po prostu wyznaczasz przed bitwą kogo ma ona "śledzić" a sam skupiasz się na doglądaniu jednostek biorących bezpośredni udział w walce. Dobre też również wtedy gdy dokonujesz zwiadu pojedynczą drużyną piechoty, którą łatwo stracić jeżeli nieopatrznie wlazłeś na wroga - możesz wówczas próbować wycofać żołnierzy a artyleria osłoni ich odwrót.
- "Zeroing In" - klawisz V. Po kilku niezbyt celnych pociskach "na wybadanie" następnych parę jest celniejszych. Przydatna umiejętność jeżeli ostrzeliwujesz pojedyncze stanowiska armat polowych wroga, bunkry, w które wcale nie tak łatwo trafić przy komendzie "Ogień zaporowy". Skraca czas potrzebny na zniszczenie takiego stanowiska.
Działa szturmowe
W porównaniu do zwykłych haubic polowych działa szturmowe są mobilniejsze (poruszają się przecież o własnych siłach - samobieżne), są też lepiej chronione (pancerz). Mają za to krótszy zasięg od haubic. Zapas przewożonej amunicji też jest mniejszy więc trzymaj w pobliżu ciężarówki zaopatrzeniowe (z amunicją). Nie najgorzej radzą sobie w bezpośredniej walce z czołgami wroga jednak nie jest to główne ich zadanie. Dobrze radzą sobie w walce z piechotą ale powinny ją likwidować z bezpiecznego dystansu.
"Precision Firing" (Ogień precyzyjny") - klawisz X. Prawy klik na ikonie to włączenie autoużywania tej umiejętności przez jednostkę. Jest to drugi charakterystyczny rozkaz dla dział szturmowych (pozostałe są takie jak dla artylerii dalekiego zasięgu - haubic). |
Strzał jest celniejszy kosztem dłuższego czasu poświęconego na celowanie. Przydaje się i to nawet bardzo kiedy ostrzeliwujemy jakiś niewielki cel np. bunkier.
Artyleria rakietowa
Potężna siła ognia (rakiety strzelane salwami) czyni je niezastąpionymi w likwidowaniu z bezpiecznego dystansu okopanej piechoty, niszczeniu bunkrów, domów czy większych skupisk celów (w tym i pancernych). W większości mogą się też poruszać o własnych siłach (samobieżne). Chroń je dobrze bo to Twój klucz do sukcesu. I pamiętaj aby posyłać za nimi ciężarówki amunicyjne z zadaniem uzupełniania amunicji bo zużycie tej ostatniej jest w przypadku artylerii rakietowej kolosalne - zwykle 2 salwy i koniec amunicji.
"Mobile Fortress" ("Mobilna forteca") - rozkaz zawsze aktywny. Trzeci rozkaz charakterystyczny dla artylerii rakietowej, pozostałe jak dla haubic. Jednostka po zakończeniu swojego ruchu okopuje się znacznie szybciej niż robiła to wcześniej (bez tej umiejętności). |
Oczywiście, że się przydaje - zyskujesz cenne ułamki sekund w tym cholernie dynamicznym Blitzkrieg'u II ;-P.