Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 13 kwietnia 2014, 13:32

Czy byłbyś łaskaw drogi bohaterze BioShocka?. Would you kindly, czyli słynne hasła i cytaty z gier komputerowych

Spis treści

Czy byłbyś łaskaw drogi bohaterze BioShocka?

Propozycja nie do odrzucenia. - 2014-04-13
Propozycja nie do odrzucenia.

Na koniec gigantyczny spoiler, więc jeśli nie grałeś, Czytelniku, w pierwszego Bioshocka, dalej nie czytaj i nadrabiaj zaległości. Przez większą część gry studia Irrational Games byliśmy zwodzeni przez tajemniczego Atlasa, który wydawał się naszym przyjacielem i który to podpowiadał nam, co powinniśmy robić, używając przy tym zwrotu „Czy byłbyś łaskaw…”. Przełom nastąpił, gdy okazało się, że Atlasem w rzeczywistości jest Frank Fontaine wykorzystujący nas do obalenia Andrew Ryana, zaś używana przez niego fraza była kluczem aktywującym zaprogramowaną w nas hipnotyczną uległość do wypełniania każdego rozkazu, który zostanie za jego pomocą wydany. Przez całą grę byliśmy zwykłym pionkiem, ofiarą manipulacji, a wszystkie podejmowane samodzielnie decyzje okazywały się być tylko iluzją. Kapitalne zagranie, które rzucało nowe światło na całą fabułę. Nic dziwnego, że zwrot ten stał się jednym z najsłynniejszych i najbardziej zapadających cytatów w historii. Nie tylko gier komputerowych.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

Kultowe wulgaryzmy z gier – przekleństwa z gier, o których ciągle pamiętamy
Kultowe wulgaryzmy z gier – przekleństwa z gier, o których ciągle pamiętamy

Gry potrafią czasem zapaść w pamięć dzięki jednej linii dialogowej. Szczególnie, jeśli ta niesie ze sobą sporo emocji wyrażonych soczystymi wulgaryzmami. Dziś trochę sobie poprzeklinamy, aby przypomnieć sobie najmocniejsze z nich.