Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 13 kwietnia 2014, 13:32

Odgrywając role - Diablo, Fallout i Baldur’s Gate. Would you kindly, czyli słynne hasła i cytaty z gier komputerowych

Spis treści

Odgrywając role - Diablo, Fallout i Baldur’s Gate

  1. “Stay awhile and listen” – Diablo
  2. „Fus Ro Dah!” - Skyrim
  3. “I used to be an adventurer like you, then I took an arrow in the knee” – Skyrim
  4. “War, war never changes” - Fallout
  5. “Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę” – Wrota Baldura

Kto spędził trochę czasu eksplorując światy Sanktuarium, zgodzi się, że wykreowany przez Blizzarda świat cechuje się specyficzną atmosferą. Duży udział w jej tworzenie miał Deckard Cain, stary mędrzec. gotowy podzielić się z nami swoją wiedzą na temat świata oraz zidentyfikować magiczne przedmioty. Każda rozmowa zaczynała się od pamiętnego zwrotu „Zostań na chwilę i posłuchaj”, który stał się jednym z najbardziej charakterystycznych zwrotów w całym gatunku RPG (dyskusję na temat tego czy hack and slashe możemy zaliczyć do gier fabularnych zostawmy sobie na inną okazję). Przywitanie pojawiło się też w innych grach z serii, choćby w „trójce”, gdzie „Stay awhile and listen” to nazwa osiągnięcia otrzymywanego za wysłuchanie wszystkiego, co starzec ma nam do powiedzenia. Swoją drogą nie wiem dlaczego, ale sam najbardziej z całej serii zapamiętałem inny zwrot - „Nie w mieście”. Może ze względu na skłonności do prób atakowania wszystkich postaci niezależnych.

No to zostałem i posłuchałem. - 2014-04-13
No to zostałem i posłuchałem.

O ile cytat z Diablo zasłużył sobie na miejsce w naszej pamięci za sprawą jakości samej gry, tak The Elder Scrolls V: Skyrim stał się internetowym fenomenem jeszcze przed premierą – wystarczył nieźle zrealizowany zwiastun i pojawiający się w nim okrzyk Fus Ro Dah odpychający wrogów. „Internety” podchwyciły i pojawiła się cała gama filmików i animowanych obrazków wykorzystujących dźwięk bądź fragmenty z trailera i dopasowujących je do przeróżnych sytuacji. Kreatywność fanów okazała się imponująca – wystarczy wpisać w wyszukiwarkę YouTube’a „Fus ro dah compilation” i podziwiać. Już po premierze Skyrima otrzymali oni kolejną pożywkę do żartów, gdy okazało się, że część bohaterów niezależnych powtarza na okrągło skąpą liczbę kwestii dialogowych, w tych „Byłem kiedyś podróżnikiem jak ty, ale oberwałem strzałą w kolano”. Śmiertelnie groźna strzała zaprzepaszczająca jakiekolwiek szanse na awanturniczy tryb życia jest nieodłącznym bohaterem niemal każdego amatorskiego filmiku poświęconego piątej odsłonie cyklu The Elder Scrolls. To jest, jeśli znajdzie się w nim miejsce obok „Fus Ro Dah!”

„Fus Ro Dah” to zbitek słów „Siła”, „Równowaga” i „Pchać”. - 2014-04-13
„Fus Ro Dah” to zbitek słów „Siła”, „Równowaga” i „Pchać”.

Absolutnie najsłynniejszy cytat w gatunku gier fabularnych należy bezsprzecznie do Rona Perlmana, który od lat rozpoczyna kolejne odsłony serii Fallout tą samą kwestią. „Wojna. Wojna nigdy się nie zmienia”. Krótkie, klimatyczne i doskonale pasujące do postapokaliptycznego świata zdanie stało się kultowe i aktualnie fani nie wyobrażają sobie kolejnej części, która nie zaczynałaby się od tego zwrotu.

Erpegi od dawna cieszyły się olbrzymią popularnością w naszym kraju i były jednymi z pierwszych tytułów, jakie rodzimi dystrybutorzy decydowali się lokalizować z pompą, zatrudniając sławnych aktorów. Stąd też niezwykła popularność zdania „Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę”, które wypowiadane spokojnym głosem Piotra Fronczewskiego zapadło graczom w pamięć jak żadna inna polska kwestia dialogowa. I żadne Lokalizacje 2.0 już raczej go z piedestału nie zdejmą.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

Kultowe wulgaryzmy z gier – przekleństwa z gier, o których ciągle pamiętamy
Kultowe wulgaryzmy z gier – przekleństwa z gier, o których ciągle pamiętamy

Gry potrafią czasem zapaść w pamięć dzięki jednej linii dialogowej. Szczególnie, jeśli ta niesie ze sobą sporo emocji wyrażonych soczystymi wulgaryzmami. Dziś trochę sobie poprzeklinamy, aby przypomnieć sobie najmocniejsze z nich.