Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 16 listopada 2012, 11:57

GamePad. Wii U od Nintendo - pierwsze uderzenie nowej generacji konsol

Spis treści

GamePad

Najważniejszym i najszerzej omawianym elementem nowej konsoli jest jej kontroler. Jego centralną część stanowi ekran dotykowy o przekątnej 6.2" (ok. 15 cm), wyświetlający obraz w rozdzielczości 854x490 pikseli. Obsługiwać można go zarówno palcem, jak i rysikiem, który umieszczony został w specjalnym kanaliku z tyłu urządzenia. Niestety, ekranik nie współpracuje z technologią multitouch.

Kontroler GamePad. - 2012-11-16
Kontroler GamePad.

W GamePada została także wbudowana kamerka o rozdzielczości 1.3 MP, służąca m.in. do prowadzenia rozmów wideo. Dzięki takiemu rozwiązaniu unikamy konieczności kupowania oddzielnych akcesoriów, ale ma ono też swoje ograniczenia. Nie da się prowadzić wideo-rozmowy w trakcie gry. Przynajmniej na razie, bo jak stwierdził prezes Satoru Iwata, w przyszłości być może zostanie to zmienione. Istnieje prawdopodobieństwo, że zostanie też zniesione ograniczenie liczby rozmawiających – aktualnie są to tylko dwie osoby. Gwoli ścisłości należy dodać, że w dolnej części kontrolera znajduje się mikrofon oraz dwa głośniki stereo.

GamePad poza standardowymi przyciskami, czyli dwiema gałkami analogowymi z możliwością kliku, krzyżakiem, przyciskami X, Y, B, A, Start i Select oraz umieszczonymi z tyłu bumperami i spustami, posiada także kilka innych funkcji. Duży okrągły przycisk Home pozwala pauzować gry i automatycznie uruchamiać funkcję Miiverse, czyli coś w rodzaju połączenia Facebooka z Google+ i Steamem, gdzie możemy dzielić się z innymi graczami spostrzeżeniami lub umieścić na takiej ścianie screeshot (wykonywany automatycznie w momencie wciśnięcia Home) z adnotacją czy nawet narysować coś rysikiem. W momencie nadejścia połączenia przez czat zaczyna migać niebieska obwódka wokół przycisku.

Prototypowa (po lewej) i ostateczna wersja GamePada. - 2012-11-16
Prototypowa (po lewej) i ostateczna wersja GamePada.

Pozostałe dwa guziki służą do obsługi telewizora (TV) oraz włączania lub wyłączania konsoli i GamePada (Power). Urządzenie łączy się z jednostką centralną poprzez Bluetooth, posiada funkcję wibracji (rumble), umieszczono w nim także akcelerometr i żyroskop.

W związku z tym, że jedna konsola jak na razie obsługuje tylko jeden GamePad, kontrolerów tych nie da się zakupić oddzielnie. Być może w przyszłości Nintendo uda się zmienić firmware na tyle, by dało się podpiąć dwa urządzenia.

Kontroler GamePad od drugiej strony. - 2012-11-16
Kontroler GamePad od drugiej strony.

Według nieoficjalnych informacji GamePad na jednym ładowaniu działa około pięciu godzin, co wydaje się raczej dość krótkim okresem. Niepotwierdzone plotki głoszą również, że po około pięciuset pełnych cyklach ładowania wydajność akumulatora spada o 30%. To samo dotyczy Pro Controllera. Jeżeli w przyszłości ktoś uzna, że za często musi ładować któreś z urządzeń, będzie mógł kupić oryginalne baterie sygnowane przez Nintendo.

Funkcjonalność GamePada nie ogranicza się jedynie do roli kontrolera do gier, telewizora, czatu czy Miiverse. Za jego pomocą będzie można także m.in. dowolnie surfować po Internecie, co ma zapewnić przeglądarka obsługująca większość popularnych protokołów i standardów sieciowych z HTML 5 na czele. Jednym z wyjątków jest brak obsługi Flasha.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

W co zagramy na premierę konsoli Nintendo Wii U? - tytuły startowe w Polsce
W co zagramy na premierę konsoli Nintendo Wii U? - tytuły startowe w Polsce

Wii U 30 listopada trafi na półki sklepowe w Europie, a co za tym idzie – i w Polsce. Oto gry na tę konsolę, jakie powinny się znaleźć wtedy w sprzedaży.