Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 1 kwietnia 2018, 10:57

The Elder Scrolls V: Skellige – dzisiaj więzień, jutro wiedźmin!. Wiedźmin autorstwa Ubisoftu czy Piranha Bytes?

Spis treści

The Elder Scrolls V: Skellige – dzisiaj więzień, jutro wiedźmin!

Pierwsza sekretna wiedźmińska moc, z którą zaznajomi się Niespodziankowe Dziecię - Znak Fus Ro Dah.

Z NOTATEK BADACZY – TES V: SKELLIGE W SKRÓCIE:

  1. sandboksowe RPG z widokiem FPP autorstwa firmy Bethesda Softworks;
  2. akcja toczy się na tytułowym archipelagu – w najmroźniejszej prowincji trawionego wojną domową Cesarstwa Nilfgaard;
  3. totalna swoboda kształtowania swojej przygody, multum frakcji zlecających zadania (Gildia Wojowników, Gildia Druidów itd.);
  4. w roli protagonisty więzień, który odkrywa, że jest bohaterem prastarych proroctw, znanym jako Niespodziankowe Dziecię.

Dwieście lat minęło, odkąd ratowaliśmy świat w The Elder Scrolls IV, rozprawiając się z siłami zła pośród wież z białego złota w samym sercu Nilfgaardu. Teraz niepodzielne panowanie Cesarstwa nad całym Kontynentem staje pod znakiem zapytania, gdy państwem wstrząsa wojna domowa wywołana przez elfy walczące pod sztandarem Aen Seidhe Dominium... a na horyzoncie znów pokazują się niszczycielskie smoki.

W takich oto okolicznościach rozpoczyna się nasza przygoda. Jako anonimowy bohater bez przeszłości zawijamy z transportem więźniów do wybrzeży Skellige – do cesarskiego portu w Kaer Trolde – gdzie mamy oczekiwać egzekucji za nieznane przewinienia. Jak nietrudno się domyślić, kaźń nie dochodzi do skutku, a bohater odzyskuje wolność, korzystając z zamieszania powstałego w wyniku ataku smoków. Wkrótce wychodzi na jaw, że nie był to przypadek.

Dzięki losowemu generowaniu zadań w ramach systemu Radiant Quest bohaterowi nigdy nie zabraknie wiedźmińskich kontraktów do wypełnienia.

Niestety, ograniczenia silnika napędzającego serię powodują, że jaskinie i budynki wciąż są osobno doczytywanymi lokacjami.

Protagonista (lub protagonistka – kreator postaci daje dowolność w kwestii płci, rasy czy wyglądu naszego awatara) okazuje się bowiem wybrańcem, którego nadejście obwieściły proroctwa elfiej wieszczki Itliny, zapisane na tytułowych Pradawnych Zwojach. Niespodziankowe Dziecię, bo tak nazywany jest wybraniec z przepowiedni, ma posiąść zapomniane wiedźmińskie sekrety – sztukę władania srebrnym mieczem, używania Znaków czy warzenia eliksirów – by przepędzić smoki i ocalić świat przed zagładą.

Jednak ratowanie krainy w ramach głównego wątku fabularnego to tylko jedna z wielu niezobowiązujących, sandboksowych aktywności, które są tu dostępne. Gracz ma pełną swobodę eksploracji archipelagu Skellige – zapełnionego miastami, wioskami, ruinami, kryptami czy podwodnymi jaskiniami – i podejmowania się zadań dla różnorakich frakcji, takich jak Towarzysze z Undvik, Gildia Druidów, Loża Magów czy Świątynia Wiecznego Ognia. Można również wziąć los Cesarstwa Nilfgaard w swoje ręce, opowiadając się po jednej ze stron w wojnie domowej.

Z kolei brak sztywno ustalonych klas w rozwoju postaci daje możliwość wypracowania indywidualnego stylu gry, poprzez dowolne łączenie ze sobą umiejętności. Nic nie stoi na przeszkodzie, by srebrny miecz do walki z bestiami zamienić na srebrny topór bojowy czy srebrny sztylet skrytobójcy – albo w ogóle odrzucić oręż i stać się niszczycielskim czarodziejem-wiedźminem. Krótko mówiąc, Bethesda stworzyła piaskownicę totalną.

Komentarz redakcji

Platynowałbym – UV.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Kto zrobiłby najlepszego Wiedźmina?

Piranha Bytes
27,6%
Ubisoft
7,7%
Nintendo
4,5%
Electronic Arts
2,6%
BioWare
38,5%
Bethesda Softworks
13%
Telltale Games
6,2%
Zobacz inne ankiety
Top 10 topek – najlepsze zestawienia w historii GRYOnline.pl
Top 10 topek – najlepsze zestawienia w historii GRYOnline.pl

W historii naszej redakcji wielokrotnie tworzyliśmy listy i zestawienia. Teraz wspominamy dziesięć najlepszych razy, gdy opisywaliśmy najlepsze rzeczy.

Trzy lata Wiedźmina 3 – jak Dziki Gon odmienił branżę gier
Trzy lata Wiedźmina 3 – jak Dziki Gon odmienił branżę gier

Trzy – tyle lat kończy Wiedźmin 3. Za dużo, żeby przepuścić taką okazję, ale za mało, żeby musieć Wam przypominać, za co pokochaliśmy tę grę. Dlatego zamiast wspominek o Dzikim Gonie proponujemy... wspominki o grach, które się na Dzikim Gonie wzorowały.

Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność
Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność

Geniusz w tworzeniu gier nie zawsze przekłada się na talent do marketingu czy zarządzania firmą. Oto lista legendarnych zespołów, które zmieniły na zawsze oblicze interaktywnej rozrywki, ale ostatecznie z najróżniejszych powodów przestały działać.