Crusader Kings II. Najlepsze mody na kanwie Gry o tron
Spis treści
Crusader Kings II
Skoro już się nawojowaliśmy, wróćmy do modyfikacji w poprzedniej konwencji, zerkając ku tytułom firmy, która tworzenie strategii ma we krwi, mianowicie – Paradox Interactive. Wśród wielu produkcji w jej dorobku żadna nie jest natomiast tak bliska założeniom świata Gry o tron jak seria Crusader Kings – a zwłaszcza jej część druga.
Crusader Kings II: A Game of Thrones
W ogólnym zarysie mamy tu to samo co w modach opisanych na poprzednich stronach – mapa świata ulega podmianie na Westeros i Essos, a gracz otrzymuje sposobność reprezentowania jednej z wpływowych frakcji (dotyczy to zarówno rodów Siedmiu Królestw, jak i Nocnej Straży, plemion Dzikich tudzież wschodnich gildii kupieckich). Różnica polega na tym, że omawianą przeróbkę cechuje niesamowite wręcz przywiązanie do detali – twórcy wywrócili prawidła rządzące średniowieczną Europą z „podstawki” do góry nogami, implementując prawie każdą cechę charakterystyczną dla uniwersum wykreowanego przez Martina. W systemie edukacji dominującą rolę odgrywają maesterzy, lordowie mogą skazywać na wygnanie na Mur lub wyznaczać swoich rycerzy na członków gwardii królewskiej (Białych Płaszczy), Targaryenowie nie mają najmniejszego problemu z kazirodztwem, a co bardziej możni będą dążyć do zdobycia prestiżu poprzez pozyskanie dla siebie miecza z valyriańskiej stali. Mało tego, twórcy przebudowali mechanikę toczenia konfliktów – zwłaszcza wojen domowych – oraz dodali system pojedynków jeden na jednego i uwypuklili rolę zwierzęcych towarzyszy (np. wilkorów) w starciach.
Gracz może rozpocząć „przygodę” w dowolnym momencie na przestrzeni 300 lat wstecz od wydarzeń z czwartej części książkowego cyklu (Uczty dla wron) – rzecz jasna w międzyczasie mają miejsce historyczne wypadki, w których pierwsze skrzypce grają kanoniczne postacie. Oprócz tego twórcy przygotowali kilkanaście scenariuszy, skupiających się na pojedynczych zdarzeniach z dziejów Westeros i Essos. To wszystko sprawia, że Crusader Kings II: A Game of Thrones uważa się powszechnie za najlepszy jak dotąd strategiczny mod na kanwie Pieśni Lodu i Ognia – a kto wie, czy nie najlepszy w ogóle. Najciekawszy jest zaś w tym wszystkim fakt, iż przeróbka może pochwalić się kompletnością i techniczną doskonałością, mimo że nie została jeszcze ukończona – obecnie dostępna jest w wersji 0.93. Jednak nie ma się co dziwić, biorąc pod uwagę, że nad modyfikacją pracuje potężna, kilkudziesięcioosobowa ekipa.
Na koniec warto wspomnieć, że Crusader Kings II: A Game of Thrones może współpracować z samą „podstawką”, ale jeśli posiadacie jakieś dodatki DLC, tylko na tym skorzystacie – dla przykładu, mając The Republic, zagracie republikami kupieckimi z Essos, a Legacy of Rome pozwala kastrować i/lub oślepiać swoich przeciwników politycznych.
Jeśli ktoś z jakiegoś powodu ogrywa nadal pierwszą odsłonę Crusader Kings i ani myśli o przesiadce na „dwójkę”, może być zainteresowany informacją, że „jedynka” też doczekała się dobrego – choć niestety znacznie uboższego – moda opartego na Pieśni Lodu i Ognia. Mowa o War of the Usurper, zawierającym dwa scenariusze do rozegrania: z rebelią Roberta (przed bitwą nad Tridentem, 12 lat przed Grą o tron) oraz z wydarzeniami spomiędzy Nawałnicy mieczy a Uczty dla wron.