Civilization V. Najlepsze mody na kanwie Gry o tron
Spis treści
Civilization V
Jeśli mniej zależy wam na oglądaniu spektakularnych bitew, a bardziej cenicie sobie wieloaspektowe zarządzanie własnym rodem i dążenie do hegemonii nad Westeros w sposób inny niż zbrojny podbój, warto sięgnąć po Civilization V.
A Mod of Ice and Fire
Podobnie jak w przypadku Westereos: Total War mamy do czynienia z kompleksową modyfikacją, gruntownie przerabiającą wiele elementów rozgrywki z „podstawki” (z mapą świata na czele). Główna różnica polega na tym, że omawiana modyfikacja stanowi formalnie ukończony produkt, a ponadto nie ogranicza obszaru zabawy do Westeros, lecz rozciąga go również na Essos – rozległy wschodni kontynent za Wąskim Morzem. Większa jest także liczba grywalnych frakcji; możemy kontrolować nie tylko największe rody z Westeros, ale też Dothraków pod wodzą khala Drogo oraz kierowanych przez Mance’a Raydera samozwańczych Wolnych Ludzi zza Muru (szerzej znanych jako Dzicy).
Każda nowa „cywilizacja” dysponuje unikatowymi dla siebie zdolnościami, jednostkami i budynkami. Aby utrzymać klimat świata z książkowo-filmowego pierwowzoru, wprowadzono ograniczenie rozwoju technologicznego do epoki renesansu. Warto też zwrócić uwagę na uzupełnienie świata z moda o szereg nowych religii.
Niestety, mimo ukończenia prac nad A Mod of Ice and Fire nie jest to produkcja wolna od wad – nie brakuje bugów, a ponadto zdarzają się wyskoki do pulpitu i problemy z zapisanymi stanami gry. Nie zmienia to jednak faktu, że mamy do czynienia z jedną z najlepszych modyfikacji stworzonych w oparciu o Grę o tron i Pieśń Lodu i Ognia.
A Mod of Ice and Fire można pobrać z Warsztatu Steama w trzech edycjach. Najnowsza i najbardziej połatana wymaga posiadania obu dużych rozszerzeń (Bogowie i królowie oraz Nowy wspaniały świat) i kilku DLC do Civilization V, ale jeśli ich nie macie, możecie zdecydować się na którąś ze starszych wersji – do „podstawki” uzupełnionej o Bogów i królów lub Nowy wspaniały świat.
Wprawdzie pojedynczą mapę zrobioną w edytorze trudno nazwać modem, ale ten projekt zasługuje na wzmiankę – rozgrywający się w zminiaturyzowanym Westeros scenariusz Game of Thrones and Dragons do gry Heroes of Might and Magic III z modyfikacją In the Wake of Gods. Mamy tu przygodę dla wielu graczy, próbującą odtworzyć skrótowy przebieg wydarzeń z prawie całej Pieśni Lodu i Ognia, począwszy od Wojny Pięciu Królów, a skończywszy na wielkiej inwazji Innych zza Muru.