Disco Elysium. Najciekawsze systemy moralne w grach wideo
Spis treści
Disco Elysium
- Gatunek: RPG
- Rok premiery: 2019
Na nieco zbliżone podejście – choć o zupełnie innej skali – postawiło studio ZA/UM w Disco Elysium. Tu również nie ma dobra i zła; jest tylko spektrum odcieni szarości odzwierciedlające, czy upadły bohater jeszcze bardziej się pogrąży, czy może poszuka dla siebie nadziei na lepsze jutro. Obraz protagonisty kreujemy poprzez działania, które każemy mu podejmować, oraz wkładane w jego usta wypowiedzi. Gra na bieżąco monitoruje postawę naszej postaci i niejednokrotnie konfrontuje ją z tym, co powiedziała czy zrobiła – czasem wręcz wykorzystując to przeciwko niej.
W jaki sposób? Chociażby uniemożliwiając wyciągnięcie zeznań od świadka, którego wcześniej uraziliśmy w dyspucie ideologicznej. Tutaj przytoczę słowa Karola Laski (dzięki!), uważającego, że...
Nie ma czegoś takiego jak system moralności w Disco Elysium, bo gra cały czas kwestionuje Twoją moralność, niezależnie od dokonanych wyborów. Dlaczego? A dlatego, że wybory moralne utożsamiane są tam z popieraniem konkretnych opcji politycznych. Każda decyzja czyni z Ciebie bardziej komunistę, bardziej faszystę czy bardziej, no właśnie, moralistę.
Tylko że moralista zwykle traktowany jest w grze jako idealista i naiwniak, więc jeśli będziesz się bawił w zbyt dobrodusznego i grzecznego policjanta, nie zdziw się, gdy gra nazwie Cię użalającym się nad sobą żałośnikiem i hipokrytą (moralizuje bowiem człowiek, który przez całe swoje życie pił, był agresywny i żył jak żul).
Karol Laska