Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 25 czerwca 2022, 10:07

Disco Elysium. Najciekawsze systemy moralne w grach wideo

Spis treści

Disco Elysium

Każdy wybór ma znaczenie, bo mówi, jakim detektywem jesteśmy. - Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć - dokument - 2022-06-25
Każdy wybór ma znaczenie, bo mówi, jakim detektywem jesteśmy.
  1. Gatunek: RPG
  2. Rok premiery: 2019

Na nieco zbliżone podejście – choć o zupełnie innej skali – postawiło studio ZA/UM w Disco Elysium. Tu również nie ma dobra i zła; jest tylko spektrum odcieni szarości odzwierciedlające, czy upadły bohater jeszcze bardziej się pogrąży, czy może poszuka dla siebie nadziei na lepsze jutro. Obraz protagonisty kreujemy poprzez działania, które każemy mu podejmować, oraz wkładane w jego usta wypowiedzi. Gra na bieżąco monitoruje postawę naszej postaci i niejednokrotnie konfrontuje ją z tym, co powiedziała czy zrobiła – czasem wręcz wykorzystując to przeciwko niej.

W jaki sposób? Chociażby uniemożliwiając wyciągnięcie zeznań od świadka, którego wcześniej uraziliśmy w dyspucie ideologicznej. Tutaj przytoczę słowa Karola Laski (dzięki!), uważającego, że...

Nie ma czegoś takiego jak system moralności w Disco Elysium, bo gra cały czas kwestionuje Twoją moralność, niezależnie od dokonanych wyborów. Dlaczego? A dlatego, że wybory moralne utożsamiane są tam z popieraniem konkretnych opcji politycznych. Każda decyzja czyni z Ciebie bardziej komunistę, bardziej faszystę czy bardziej, no właśnie, moralistę.

Tylko że moralista zwykle traktowany jest w grze jako idealista i naiwniak, więc jeśli będziesz się bawił w zbyt dobrodusznego i grzecznego policjanta, nie zdziw się, gdy gra nazwie Cię użalającym się nad sobą żałośnikiem i hipokrytą (moralizuje bowiem człowiek, który przez całe swoje życie pił, był agresywny i żył jak żul).

Karol Laska

  1. Więcej o grze Disco Elysium przeczytasz tutaj

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Co wybierasz w grach wideo - dobro czy zło?

Dobro.
49,3%
Zło.
16,9%
Trochę tego, trochę tego.
33,8%
Zobacz inne ankiety
Po piąte: nie zabijaj. O moralnych dylematach w grach wideo
Po piąte: nie zabijaj. O moralnych dylematach w grach wideo

W branży, która od dobrych kilku lat ma fioła na punkcie „trudnych wyborów moralnych”, mało który deweloper potrafi sprawić, by były one integralną częścią rozgrywki. Ale jest studio, które mogłoby zorganizować specjalistyczne kursy o tej tematyce.

Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą
Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą

Zabijesz człowieka i zabierzesz jego jedzenie, czy pójdziesz w swoją stronę? Twórcy gier zakochali się w „wyborach moralnych”, a my przy okazji odkryliśmy, że duża część z nich ani nie ma nic wspólnego z moralnością, ani niczego nie zmienia.