Redakcyjny wybór najlepszych gier firmy LucasArts - Gwiezdne Wojny kontra przygodówki?
Po ponad trzech dekadach zamknięto studio LucasArts. Aby uczcić dorobek tej firmy, sporządziliśmy listę dziesięciu najlepszych gier wydanych pod jej szyldem.
Spis treści
Kilka tygodni temu szefowie Disneya podjęli decyzję o zamknięciu studia LucasArts, kończąc tym samym ponad 30-letnią historię tego dewelopera i wydawcy. Na rynku gier niewiele jest firm, które pozostawiły po sobie tak imponującą spuściznę. Żegnając tego giganta, warto więc przypomnieć jego dokonania.
LucasArts założono w 1982 jako poświęconą grom dywizję filmowego imperium Geroge’a Lucasa. Wtedy studio nazywało się jeszcze Lucasfilm Games. Zespół zadebiutował dwa lata później zręcznościówką Rescue on Fractalus, w której gracze mieli za zadanie uratować załogę rozbitego na obcej planecie statku. Początki studia były dość skromne, sukcesy przyszły, gdy zaczęto koncentrować wysiłki na dwóch innych gatunkach. Pierwszy z nich to przygodówki. W połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku większość produkcji z tej kategorii wciąż opierała się na komendach tekstowych wpisywanych za pomocą klawiatury. Lucasfilm Games poszło inną drogą i od początku postawiło na interfejs graficzny. Zalążek tego rozwiązania stanowiła gra Labyrinth z 1986 roku, ale prawdziwy przełom nastąpił rok później. Wtedy to do sprzedaży trafiło Maniac Mansion, a wraz z nim zadebiutował język skryptów SCUMM, który uczynił projektowanie przygodówek banalnie prostym i jednocześnie wprowadził sterowanie oparte na klikaniu komend w menu. System ten był ulepszany i rozwijany przez następne dziesięć lat i legł u podstaw wielu legendarnych dzieł studia.
- Sam & Max Hit the Road
- Indiana Jones and the Last Crusade
- Outlaws
- LEGO Star Wars II: The Original Trilogy
- Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter
- Star Wars: X-Wing Alliance
- Star Wars: Jedi Knight – Jedi Academy
- Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords
- Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II
- Day of the Tentacle
Lucasfilm Games odnosiło również wielkie sukcesy w gatunku symulatorów. Była to głównie zasługa Lawrence’a Hollanda. Zaprojektował on trylogię widowiskowych gier lotniczych osadzonych w czasach II wojny światowej, w skład której weszło Battlehawks 1942, Their Fiest Hor oraz Secret Weapons of Luftwaffe. Co ciekawe, przez wiele lat studio unikało korzystania z najpopularniejszej marki filmowej wytwórni Lucasfilm, czyli Gwiezdnych wojen. Uległo to zmianie dopiero w 1993 roku, wraz z premierą symulatora kosmicznego X-Wing. Mniej więcej w tym samym czasie zaczęto używać nazwy LucasArts. Po sukcesie gry uniwersum to stało się tłem dla wielu innych produkcji, w tym m.in. zręcznościówek, FPS-ów czy strategii. Liczba opartych na tej licencji tytułów rosła z roku na rok, a trend ten nasilił się wraz z zapaścią rynku przygodówek. Niestety, ceną eksploatacji marki okazała się utrata jakości. W 2002 roku postanowiono ograniczyć ilość gier osadzonych w świecie Gwiezdnych wojen. Jednocześnie zaczęto inwestować w nowe marki, ale nie przyniosło to oczekiwanych sukcesów finansowych.
W 2012 roku Lucas sprzedał swoje imperium firmie Disney. Był to początek końca LucasArts. Prace nad wszystkimi projektami studia, w tym świetnie zapowiadającą się grą akcji Star Wars 1313, zostały zawieszone. Ostatecznie studio zamknięto w ubiegłą środę. Wykorzystaliśmy tę okazję i przygotowaliśmy listę 10 najlepszych pozycji wydanych pod szyldem tej firmy.
Jak wybieraliśmy gry?
Każdy z redaktorów i współpracowników serwisu wytypował pięć jego zdaniem najlepszych tytułów LucasArts. Braliśmy pod uwagę zarówno produkcje opracowane przez to studio, jak i te jedynie przez nie wydane. Wszystkie dziesięć gier, jakie znajdziecie w niniejszym tekście, zostało uporządkowanych pod względem liczby uzbieranych głosów w kolejności rosnącej, a więc listę otwierają pozycje z najmniejszą punktacją, a zmykają te, które wybrało najwięcej osób.
Zachęcamy też do zagłosowania w naszej ankiecie, która pozwoli nam poznać Wasze typy.