Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 kwietnia 2013, 14:30

autor: Adrian Werner

7. Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Redakcyjny wybór najlepszych gier firmy LucasArts - Gwiezdne Wojny kontra przygodówki?

Spis treści

7. Indiana Jones and the Fate of Atlantis

INFORMACJE PODSTAWOWE:
  1. Deweloper: Lucasfilm Games/LucasArts
  2. Platformy: PC
  3. Rok premiery: 1992

Znacznie wcześniej niż z Gwiezdnych wojen studio rozpoczęło korzystanie z innych kinowych marek Lucasfilmu. Jednym z owoców tej decyzji była przygodówka Indiana Jones and the Last Crusade z 1989 roku, stanowiąca udaną adaptację trzeciej odsłony filmowej serii. Na swój największy interaktywny przebój doktor Jones musiał jednak poczekać jeszcze trzy lata. Wtedy to bowiem do sprzedaży trafiło Indiana Jones and the Fate of Atlantis.

Początkowo gra miała zostać oparta na niewykorzystanym scenariuszu dzieła Indiana Jones and the Monkey King. Gdy rozpoczynano produkcję, weterani studia zajęci byli innymi przedsięwzięciami, więc głównym projektantem uczyniono Hala Barwooda – twórcę, który miał skromny dorobek na rynku gier, ale jednocześnie posiadał duże doświadczenie jako producent hollywoodzki. W pracach pomagał mu Noah Falstein. Duet dość szybko zdecydował się na porzucenie idei wykorzystania scenariusza filmowego i zamiast tego postanowił zaoferować zupełnie nową historię.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis okazało się prawdziwym majstersztykiem. Gra korzystała z interfejsu typowego dla produkcji opartych na SCUMM-ie, ale autorzy wprowadzili sporo ciekawych innowacji. Na początku kampanii wybieraliśmy między trzeba trybami, z których każdy posiadał unikalne wyzwania i sceny. W tzw. Ścieżce Sprytu rozgrywka polegała głównie na rozwiązywaniu bardzo trudnych zagadek. W Ścieżce Pięści łamigłówki były znacznie prostsze, a gracz musiał zmierzyć się z sekwencjami akcji (w pozostałych dwóch trybach były one opcjonalne), w tym z wieloma bójkami. Natomiast w Ścieżce Drużynowej w trakcie przygód Jonesowi towarzyszyła Sophia Hapgood. Inną nowość stanowił fakt, że w grze dało się zginąć, co było typowe raczej dla produkcji Sierry, a nie LucasArts.

Po premierze Indiana Jones and the Fate of Atlantis miało doskonałe recenzje, a sprzedaż przekroczyła milion egzemplarzy. Dzisiaj gra jest powszechnie uznawana za prawdziwą klasykę w gatunku przygodówek i najlepszą interaktywną adaptację tej marki.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która z opisanych gier LucasArts jest Twoim zdaniem najlepsza?

Star Wars: Knights of the Old Republic
60,7%
Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast
19,8%
Monkey Island 2: LeChuck's Revenge
1,4%
The Secret of Monkey Island
3,6%
Star Wars: TIE Fighter
2,1%
Grim Fandango
4,7%
Indiana Jones and Fate of Atlantis
3%
The Curse of Monkey Island
2,2%
Star Wars: Dark Forces
1,1%
Star Wars: X-Wing
1,4%
Zobacz inne ankiety
Gdzie jest KotOR 3? Gwiezdne wojny wciąż nie mogą poradzić sobie z klątwą
Gdzie jest KotOR 3? Gwiezdne wojny wciąż nie mogą poradzić sobie z klątwą

Po skasowaniu kolejnej gry z uniwersum Gwiezdnych wojen tłumy chwyciły za pochodnie i ruszyły na siedzibę EA. Ale choć „Elektronicy” mają sporo za uszami, kłopoty tej marki w świecie gier trwają znacznie dłużej.