Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 4 lutego 2025, 18:00

Średniowiecze, Urbz i inne - eksperymentalne spin-offy. Seria The Sims skończyła 25 lat! Co dalej?

Spis treści

Średniowiecze, Urbz i inne - eksperymentalne spin-offy

W okresie wspomnianej złotej ery twórcy marki The Sims nie omieszkali wykorzystać jej rozpoznawalności, tworząc różnego rodzaju spin-offy. Z pewnością etap ten zawdzięczamy między innymi ówczesnemu rynkowi platform do grania.

W latach 2000. wiele osób nie mogło pozwolić sobie na zakup PC z myślą o graniu (i raczej nikomu nie przyszłoby do głowy, żeby kupić go swojemu dziecku do zabawy...) i to konsole były platformami dedykowanymi rozrywce. Chociaż obecnie najnowsza część The Sims w praktycznie niezmienionej wersji dostępna jest też na konsolach, w tamtych czasach przeniesienie dowolnego z pierwszych wydań serii na inne platformy było praktycznie niewykonalne.

Jak to zwykle się zdarza i w tym przypadku ograniczenia pozwoliły zabłysnąć kreatywności. Dlatego podsumowanie 25 lat The Sims nie może obejść się bez wymienienia kilku wyjątkowych gier pobocznych.

MySims

Chociaż wielu z nas z pewnością jest winnych sięgnięcia po The Sims przed osiągnięciem sugerowanego na pudełku wieku, musimy pamiętać, że żadna z głównych części gry nie była skierowana do najmłodszych.

Odpowiedź na ten problem stanowiło MySims debiutujące w 2007 roku na konsolach Nintendo DS i Wii. Stawiało na rozgrywkę dużo bardziej przypominającą Animal Crossing czy Harvest Moona niż klasyczne The Sims, dając nam pod opiekę miasteczko wymagające odrobiny uwagi oraz jego mieszkańców – wpadających w coraz to nowsze tarapaty w ramach naszych misji. Zostało też ocenione jako odpowiednie dla dzieci powyżej 3 roku życia.

Źródło: EA
Źródło: EA

Ku zaskoczeniu wielu fanów to właśnie MySims, wraz z jego kontynuacją w postaci MySims Kingdom, otrzymało remaster, który jest obecnie dostępny na konsoli Nintendo Switch, a już 18 marca trafi także na PC. Seria MySims została też uwzględniona w planach na przyszłość marki w ramach inicjatywy The Sims Universe.

The Urbz: Sims in the City

W kontraście do przeznaczonego dla najmłodszych MySims niezwykle unikalne The Urbz oferowało bardziej odważną alternatywę The Sims. Debiutujący w tym samym roku co TS2 spin-off, zamiast zapraszać do piaskownicy pachnącej amerykańskim przedmieściem, wrzucał nas do bezdusznego, tętniącego życiem miasta.

The Urbz, przeznaczone głównie dla młodych dorosłych, pokazywało piękno tych mniej estetycznych i uporządkowanych fragmentów życia i wyróżniało się w branży gier tamtych czasów, stawiając w centrum rozgrywki popularne subkultury i alternatywne style muzyki czy ubioru. W przypadku tej produkcji wykazano się poziomem odwagi w przełamywaniu status quo, którego próżno szukać w dzisiejszych produkcjach Maxis.

To właśnie tytuł, którego odświeżenie ja sama chciałabym zobaczyć najbardziej. Chociaż dla historii marki nie był tak znaczący jak inne pozycje z tej listy, uważam, że ze względu na swoją unikalność potrzebuje wzmianki w podsumowaniu 25 lat.

The Sims 2: Bezludna wyspa

The Sims 2: Bezludna wyspa to swego rodzaju survival w uniwersum Maxis. Zamiast prób zarobienia wielkich pieniędzy i postawienia jak największego domu naszym celem było zbieranie zapasów i budowanie szałasów.

Odkopanie z odmętów pamięci wydanej w 2007 roku na konsole Nintendo DS i Wii oraz PlayStation 2, PSP i telefony komórkowe pozycji mogą ułatwić dominujące rozgrywkę małpy, z którymi mieliśmy okazję się zaprzyjaźnić. To jednak tytuł niepowiązany z dostępną rok później na PC grą The Sims: Historie z bezludnej wyspy.

Źródło: EA
Źródło: EA

Aż odrobinę wstyd się przyznać, ale to najprawdopodobniej spin-off, z którym spędziłam w dzieciństwie najwięcej czasu, razem kuzynem sprawdzając wszystkie niebezpieczne zakamarki tajemniczej dżungli.

The Sims Stories

Cała seria mniejszych pozycji w Stories ograniczała nas poszczególnymi tematycznymi historiami. Co prawda w wielu przypadkach oferowała też tryb wolnej rozgrywki, jednak była ona dość uproszczona pod względem technicznym w porównaniu z pełną wersją gry.

Produkcjami tymi mogliśmy się jednak cieszyć na komputerze, a nie jak w przypadku większości pozostałych spin-offów przede wszystkim na konsolach.

Źródło: EA
Źródło: EA

Nieznane lub zapomniane przez wielu The Sims Stories potencjalnie dołączy do grona tytułów uwzględnianych przez Maxis w planie The Sims Universe. Nie wiemy jednak, czy zbieżność nazw z The Sims Project Stories oznaczać będzie bezpośrednie odświeżenie dawnej idei, czy też nową interpretację rozgrywki skupionej wokół stałej linii fabularnej.

The Sims: Średniowiecze

Dla wielu z pewnością najlepszy spin-off The Sims, dla niektórych być może lepszy niż którakolwiek z głównych gier. Bez względu na sentymenty The Sims: Średniowiecze to najbardziej rozbudowana poboczna gra marki, która trafiła na komputery w 2011 roku, łącząc znajomą symulację życia z mechanikami typowego RPG osadzonego w historycznym świecie.

Chociaż zebrała dość mieszane opine, po dziś dzień posiada całą rzeszę oddanych fanów, z utęsknieniem oczekujących jej potencjalnego unowocześnienia bądź kontynuacji.

Źródło: EA
Źródło: EA

Aż do powrotu MySims i zapowiedzi trudnego do formalnego zakwalifikowania Projectu Rene jakiekolwiek spin-offy The Sims zdawały się przemijać wraz z erą The Sims 3. Widoczna w ostatnich latach rezygnacja z koncentracji na głównej serii na rzecz dywersyfikacji marki pokazuje, że w przyszłości możemy zostać jeszcze w tym zakresie zaskoczeni.

Sonia Selerska

Sonia Selerska

Swoją przygodę z zawodowym pisaniem dla GRYOnline.pl rozpoczęła w 2022 roku, ale od zawsze interesowała się wszelkimi formami słowa pisanego. Studentka kierunku Film i Multimedia na specjalizacji Tworzenie Gier Wideo, głęboko śledzi zacierającą się granicę między tymi dwoma światami. Czasami wstydliwie docenia przerost formy nad treścią. W przypadku mediów częściej niż rzadziej wchodzi w skrajności; nigdy nie może wybrać między filmami dokumentalnymi i horrorami a cozy grami, symulatorami życia i animacjami. Częściej niż przy tytułach AAA znajdziecie ją przy oldskulowych konsolach i perełkach indie. Wolny czas poświęca swojej miłości do mody i szeroko pojętej sztuki. Uważa, że fabuła to najważniejszy element gry, a najlepsze historie to te, które czerpią z życia codziennego.

więcej

TWOIM ZDANIEM

To już 25 lat - czy grałeś / grałaś w pierwsze The Sims?

Tak, na premierę.
28,6%
Tak, trochę później.
64,3%
Tak, zupełnie niedawno.
0%
Nie.
7,1%
Zobacz inne ankiety
Najlepsze dodatki do The Sims 4, które warto kupić
Najlepsze dodatki do The Sims 4, które warto kupić

Wszyscy gramy w Simsy, bo i każdy znajdzie w nich coś dla siebie. Poza tym podstawka The Sims 4 jest na stałe dostępna za darmo. Pytanie więc, na które z ponad 80 DLC warto wydać pieniądze? Wybraliśmy najciekawsze paczki dodatkowej zawartości.

Najlepsze mody do The Sims 4, które warto zainstalować w 2024 roku
Najlepsze mody do The Sims 4, które warto zainstalować w 2024 roku

Sprawdzone, bezpieczne i doceniane przez społeczność modyfikacje są w stanie zupełnie odmienić naszą rozgrywkę w The Sims 4 – i nie musimy na nie wydawać pieniędzy. Przygotowaliśmy dla Was zupełnie nowe zestawienie najlepszych modów.

The Sims 5 - oto 4 rzeczy, których najbardziej się obawiamy
The Sims 5 - oto 4 rzeczy, których najbardziej się obawiamy

Mniej zawartości, model free-to-play, lootboksy czy wymóg stałego połączenia z siecią – gra The Sims 5 zbliża się wielkimi krokami, co nas oczywiście cieszy... ale także napawa obawą.