Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 21 kwietnia 2017, 16:00

autor: Michał Jodłowski

Szlifowanie. Plaga spóźnialstwa – skąd obsuwy premier?

Spis treści

Szlifowanie

Deus Ex: Rozłam ludzkości - 2017-04-28
Deus Ex: Rozłam ludzkości

Potrzeba maksymalnego dopracowania tytułu zasadniczo grywalnego od początku do końca to częsty, a przynajmniej powszechnie podawany powód przesunięcia premiery – ubiegłoroczne Deus Ex: Rozłam ludzkości zostało oddane graczom pół roku później, niż początkowo planowano, oficjalnie z takiej właśnie przyczyny. Warto jednak wziąć pod uwagę, że pod podobnymi określeniami może kryć się wiele rozmaitych rzeczy, niekoniecznie związanych stricte z jakością powstającej produkcji.

Nie sposób bowiem wykluczyć możliwości, że rzeczywistym powodem zwłoki jest któryś z wyżej opisanych scenariuszy, a doskonalenie gry na premierę to jedynie wygodna wymówka. Ba, nie tylko wygodna, ale i prawdopodobnie najbardziej akceptowalna przez oczekujących klientów, czyli graczy. Oczywiście ci nie zawsze muszą dać temu wiarę, ale w erze łatek dnia pierwszego i często niedopracowanych wersji premierowych prawdopodobnie najchętniej takie wytłumaczenie przyjmą. Jest to jednak broń obosieczna, gdyż nikt nie zapomni obietnicy dopieszczenia gry, zwłaszcza gdy przyjdzie czas na weryfikację rezultatów przedłużonych prac.

Skala problemu

Torment: Tides of Numenera to rekordzista wśród gier z minionych dwunastu miesięcy, jeśli chodzi o liczbę przesunięć premiery... - 2017-04-28
Torment: Tides of Numenera to rekordzista wśród gier z minionych dwunastu miesięcy, jeśli chodzi o liczbę przesunięć premiery...

Problem przesuwania premier jak najbardziej istnieje, niemniej nie jest aż tak nagminny, by mówić o nim w kategorii powszechności. Przyjrzałem się blisko trzydziestu grom, jakie zostały wydane w ciągu ostatniego roku. Mowa zarówno o produkcjach z segmentu AAA, jak i projektach np. kickstarterowych. Okazało się, że więcej niż połowa z nich ukazała się bez jakiejkolwiek obsuwy.

L.p.

Tytuł gry

Pierwsza data premiery

Ostateczna data premiery

Liczba obsuw premiery

1.

Quantum Break

5 kwietnia 2016 r.

5 kwietnia 2016 r.

0

2.

Stellaris

9 maja 2016 r.

9 marca 2016 r.

0

3.

Uncharted 4: Kres złodzieja

2015 r.

10 maja 2016 r.

3

4.

Total War: Warhammer

28 kwietnia 2016 r.

24 maja 2016 r.

1

5.

Overwatch

24 maja 2016 r.

24 maja 2016 r.

0

6.

Hearts of Iron IV

1. kwartał 2015 r.

6 czerwca 2016 r.

2

7.

Mirror’s Edge: Catalyst

23 lutego 2016 r.

7 czerwca 2016 r.

2

8.

Pokemon GO

lipiec 2016 r.

6 lipca 2016 r.

0

9.

No Man’s Sky

22 czerwca 2016 r.

9 sierpnia 2016 r. (PS4) / 12 sierpnia 2016 r. (PC)

1 na PS4 / 2 na PC

10.

Deus Ex: Rozłam ludzkości

23 lutego 2016 r.

23 sierpnia 2016 r.

1

11.

Kozacy 3

20 września 2016 r.

20 września 2016 r.

0

12.

FIFA 17

29 września 2016 r.

29 września 2016 r.

0

13.

Mafia III

7 października 2016 r.

7 października 2016 r.

0

14.

Gears of War 4

11 października 2016 r.

11 października 2016 r.

0

15.

Battlefield 1

21 października 2016 r.

21 października 2016 r.

0

16.

Sid Meier’s Civilization VI

21 października 2016 r.

21 października 2016 r.

0

17.

The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition

28 października 2016 r.

28 października 2016 r.

0

18.

Call of Duty: Infinite Warfare

4 listopada 2016 r.

4 listopada 2016.r

0

19.

Dishonored 2

wiosna 2016 r.

11 listopada 2016 r.

1

20.

Watch Dogs 2

15 listopada 2016 r.

15 listopada 2016 r. (PS4/XONE), 29 listopada 2016 r. (PC)

1 na PC

21.

Resident Evil VII: Biohazard

24 stycznia 2017 r.

24 stycznia 2017 r.

0

22.

For Honor

14 lutego 2017 r.

14 lutego 2017 r.

0

23.

Sniper Elite 4

2016 r.

14 lutego 2017 r.

1

24.

Torment: Tides of Numenera

grudzień 2014 r.

28 lutego 2017 r.

4

25.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

2015 r.

3 marca 2017 r.

2

26.

Horizon: Zero Dawn

2016 r.

28 lutego 2017 r.

1

27.

Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands

7 marca 2017 r.

7 marca 2017 r.

0

28.

Mass Effect: Andromeda

grudzień 2016 r.

21 marca 2017 r.

1

Znak czasu?

...choć wśród największych premier w gruncie rzeczy częstsze są przypadki takie jak FIFA – mające precyzyjnie wyznaczone, nieprzesuwalne miejsca w kalendarzu wydawniczym. - 2017-04-28
...choć wśród największych premier w gruncie rzeczy częstsze są przypadki takie jak FIFA – mające precyzyjnie wyznaczone, nieprzesuwalne miejsca w kalendarzu wydawniczym.

Branża elektronicznej rozrywki znacznie ewoluowała na przestrzeni ostatnich dwóch dekad – jeśliby cofnąć się do roku 1997, prawdopodobnie nie uwierzylibyśmy, gdyby ktoś opowiedział nam o roku 2007, nie wspominając już o 2017. Przeciętny gracz – czy nawet graczka, bo granie przestało być kojarzone wyłącznie z mężczyznami – także nie jest już takim samym odbiorcą/odbiorczynią.

Myślę zatem, że mamy do czynienia z naturalną konsekwencją rozwoju, zwłaszcza że duża część gier znajduje się dzisiaj poza kontrolą wydawców i ich planów na dany rok fiskalny. Premiery przesuwano i 20 lat temu – wystarczy przypomnieć sobie wcześniej przytaczaną Daikatanę czy rekordowe (i równie rozczarowujące) Duke Nukem Forever. Nie jest to żadne novum; dzisiaj po prostu istnieje więcej powodów, by opóźniać rynkowe debiuty.

Wielcy nieobecni 2017 roku – gry, które miały być, ale jeszcze ich nie ma
Wielcy nieobecni 2017 roku – gry, które miały być, ale jeszcze ich nie ma

Rok 2017 był dobry, ale miał być przecież jeszcze lepszy. Ileż to gier miało wyjść przed końcem grudnia, ale wpadło w poślizg i koniec końców odleciało w mniej lub bardziej odległą przyszłość? Oto przegląd 10 najbardziej nieodżałowanych „spadochroniarzy”.

Gry kwietnia 2017 – najciekawsze premiery i konkurs
Gry kwietnia 2017 – najciekawsze premiery i konkurs

Początek drugiego kwartału 2017 roku jest trochę mniej obłożony hitami niż koniec pierwszego, ale i tak nie zabraknie dużych premier. Tym razem dla odmiany dominują gry strategiczne (Dawn of War III) i przygodowe (Syberia 3) oraz horrory (Outlast 2).

Żywe wbrew rozsądkowi – gry sieciowe, które nie chcą umrzeć
Żywe wbrew rozsądkowi – gry sieciowe, które nie chcą umrzeć

World of Warcraft to nie jedyny staruszek, któremu dobrze się wiedzie na rynku MMO. Dość częste jest tu zjawisko podtrzymywania przy życiu starzejących się gier w nieskończoność, wszelkimi sposobami. Prezentujemy najciekawsze takie przypadki.