Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. Blizzard Entertainment / Bethesda Softworks
i
Publicystyka 28 maja 2023, 11:30

Ultima Online – „dużo osób narzeka na lagi”. Narodziny legend - 10 najlepszych gier 1997 roku

Spis treści

Ultima Online – „dużo osób narzeka na lagi”

  1. Data premiery: 24 września
  2. Producent: Origin Systems
  3. Gatunek: MMORPG
  4. Platforma: PC

(...) Ultima Online całkowicie podbiła moje serce. Wiem, wiem, dużo osób narzeka na lagi (opóźnienia w sieci), na wyrzucanie z serwerów, na nudę podczas gry w UO. Kiedyś ktoś mądry napisał, że zwolennicy tej gry nie mają czasu na wypisywanie krytycznych uwag, bo nie mogą się od niej oderwać. Sądzę, że jest w tym dużo prawdy. Oczywiście żaden produkt, zwłaszcza tak nowatorski, nie jest pozbawiony błędów, ale nikt nie jest przecież doskonały.

(...)

Ultima Online jest przedsięwzięciem, w którym wiele rzeczy wymaga jeszcze dopracowania. Jednak ciągle wychodzą nowe poprawki i gra staje się coraz lepsza. Zjednoczyli się w niej gracze RPG z całego świata, a jest to naprawdę wielkie osiągnięcie. Im dłużej grasz w UO, tym bardziej cię wciąga, tym bardziej jesteś zadowolony z faktu, że jesteś obywatelem Britanni. Kiedy niedawno zapytałam jakiegoś wojownika, skąd pochodzi (miałam na myśli normalny świat), odpowiedział mi, że jest z Minoc. Wtedy zdziwiłam się, teraz wiem, że ja także pochodzę z Britanni.

Recenzja gry Ultima Online, „Secret Service” nr 53, ocena 9/10

Ultima Online, Origin Systems, 1997 - Narodziny legend - 10 najlepszych gier 1997 roku - dokument - 2023-05-27
Ultima Online, Origin Systems, 1997

W 1997 roku Ultima Online zachwycała głównie tym, że sieciowe interakcje znane z gier typu MUD zastąpiła śliczną grafiką, taką samą, jak w singlowych odsłonach Ultimy. Była spełnieniem marzeń słynnego twórcy Richarda Garriotta o jednym świecie fantasy skupiającym tysiące graczy z każdego zakątka globu, którzy tworzyli własne historie i zasady. Pomimo konieczności wykupienia płatnej subskrypcji, niezliczonych bugów i koszmarnych problemów z połączeniem internetowym, serwerami (w 1997 roku popularne u nas były jeszcze modemy 56k generujące horrendalne rachunki za telefon) gra okazała się ogromnym sukcesem.

Co ciekawe, początkowe założenia były dużo skromniejsze. Szefostwo Origin Systems i Electronic Arts nigdy nie uważało marki Ultima za silną i spodziewano się maksymalnie 15 tysięcy subskrybentów. Ich liczba wystrzeliła jednak w kosmos i gra szybko znalazła się w Księdze rekordów Guinnessa, z wynikiem 100 tysięcy graczy w raptem sześć miesięcy od premiery. Była pierwszym wielkim przebojem w gatunku produkcji sieciowych, zapewniała pełną swobodę i możliwość bycia również „tym złym” w stosunku do innych graczy. Do jednego z najbardziej głośnych wydarzeń w świecie gier, czyli zabicia twórcy Ultimy w postaci jego sieciowego alter ego – Lorda Britisha – doszło już w czasie beta-testów, w sierpniu 1997 roku. Później niesamowitych historii z tego świata tylko przybywało.

  1. Więcej o grze Ultima Online

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen

W 1995 roku na wielką scenę wkroczyło pierwsze PlayStation i od razu trochę namieszało w niewzruszonym do tej pory bastionie pecetów. Mocne Pentium nagle zaczęło odstawać grafiką w takich hitach jak Rayman czy Wipeout. A w co jeszcze graliśmy w 1995 roku?

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku

Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.

Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku
Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku

W co jeszcze grało się w roku wydania pierwszej części Baldur’s Gate? Jak pisali o nich recenzenci w ówczesnych czasopismach o grach? Oto kolejna podróż do złotej ery gier w latach 90. – tym razem roku 1998.