Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. Blizzard Entertainment / Bethesda Softworks
i
Publicystyka 28 maja 2023, 11:30

Fallout – „kawał dobrej roboty”. Narodziny legend - 10 najlepszych gier 1997 roku

Spis treści

Fallout – „kawał dobrej roboty”

  1. Data premiery: 10 października
  2. Producent: Interplay Productions
  3. Gatunek: RPG
  4. Platformy: PC, MacOS

Rok 1997 powinien dla wszystkich prawdziwych fanów RPG stać się rokiem Fallouta. Bez najmniejszych wątpliwości. Próżno bowiem szukać wśród innych wydanych w tym roku gier tytułu tak bogatego w charakterystyki i cechy indywidualne postaci przy jednoczesnym zachowaniu ciekawej fabuły. (...) mimo sporej ilości statystyk, rządków liczb i tabelek Fallout pozostaje grą otwartą również dla amatorów innych gatunków. Jednak w przeciwieństwie do Diablo – innego RPG dla wszystkich – produkt Interplaya charakteryzuje się o wiele poważniejszym potraktowaniem zasad gatunku.

Ocena tej gry nie nastręcza żadnych trudności. Gorzej, gdy zaczyna się ją uzasadniać. Który to już raz bowiem przychodzi człowiekowi grać w grę ze świetną grafiką, perfekcyjnie podłożonymi głosami, rewelacyjnymi animacjami (najlepiej zrobione twarze i barwa głosu podczas rozmów, jakie do tej pory widziałem) i bardzo klimatyczną muzyką? Nie wiem. (...) programiści z Interplaya odwalili kawał dobrej roboty. I wsadzili jednego z pretendentów do tytułu gry roku na eksponowane miejsce.

Recenzja gry Fallout, „Secret Service” nr 52, ocena 9/10

Fallout, Interplay Entertainment, 1997 - Narodziny legend - 10 najlepszych gier 1997 roku - dokument - 2023-05-27
Fallout, Interplay Entertainment, 1997

Można dziś pozazdrościć tego „narzekania” na liczbę perfekcyjnych gier do wypróbowania tylko w jednym roku, ale takie były wtedy – złote – czasy gier komputerowych. Nawiązując do kontrowersyjnego dziś stwierdzenia z recenzji Diablo, jakoby fanów RPG istniała wtedy „garstka”, warto wspomnieć, że wydanemu pod koniec roku Falloutowi przypisuje się ponowne rozbudzenie masowego zainteresowania tym gatunkiem. Gracze zauroczyli się nie tylko świetnym gameplayem, otwartym wątkiem fabularnym, ale przede wszystkim postapokaliptycznym settingiem. Głównym źródłem inspiracji dla twórców była ich własna gra Wasteland oraz filmy Mad Max i A Boy and His Dog.

W czasach, gdy RPG stawiały głównie na pseudośredniowieczne klimaty fantasy, Fallout wydawał się odważnym powiewem świeżości, wprowadzał coś nowego i nieoklepanego. Magią tej gry było rzeczywiście to, że wciągała każdego, nawet najbardziej casualowego (jak na ówczesne standardy) gracza, a nie tylko hardcore’owych fanów RPG. Poza wspaniałym klimatem i fabułą przyczyniał się do tego łatwy w obsłudze system klas postaci, w którym każda z umiejętności okazywała się istotna i pozwalała eksperymentować z buildami. Co jednak ciekawe, Fallout nie zbliżył się nawet do popularności, jaką cieszyły się Diablo czy Baldur’s Gate. Sprzedaż gry była poniżej oczekiwań, choć na tyle dobra, by rozpoczęto prace nad sequelem. Wokół tej marki powstała też silna społeczność wiernych fanów, która prężnie działa do dziś.

  1. Więcej o grze Fallout

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen

W 1995 roku na wielką scenę wkroczyło pierwsze PlayStation i od razu trochę namieszało w niewzruszonym do tej pory bastionie pecetów. Mocne Pentium nagle zaczęło odstawać grafiką w takich hitach jak Rayman czy Wipeout. A w co jeszcze graliśmy w 1995 roku?

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku

Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.

Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku
Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku

W co jeszcze grało się w roku wydania pierwszej części Baldur’s Gate? Jak pisali o nich recenzenci w ówczesnych czasopismach o grach? Oto kolejna podróż do złotej ery gier w latach 90. – tym razem roku 1998.