Splendor. Najlepsze gry planszowe i karciane
Spis treści
Splendor
Szacowany czas jednej gry: 40 minut
- Wydawnictwo: Rebel
- Cena: około 90 zł
- Liczba graczy: 2–4
- Wiek: od 10 lat
Kolejna pozycja, w której wcielamy się w kupców. Zabawa polega na zbieraniu pełniących funkcję waluty żetonów przedstawiających kamienie szlachetnie w pięciu różnych kolorach. W trakcie swojej tury możemy pobrać trzy różne żetony bądź dwa tego samego koloru. Za kamienie szlachetnie nabywamy karty, które same służą do dalszych zakupów, choć w przeciwieństwie do żetonów nie są jednorazowe. Przykładowo, jeśli posiadamy już dwie niebieskie karty, a chcemy dostać taką, która kosztuje cztery niebieskie żetony, to płacimy za nią jedynie dwoma klejnotami.
Tańsze karty oferują wyłącznie możliwość robienia lepszych zakupów, te droższe natomiast dodatkowo przynoszą od 1 do 5 punktów splendoru. Zwycięzcą okazuje się gracz, który jako pierwszy zdobędzie 15 punktów, klucz do sukcesu stanowi więc wyczucie momentu, w którym od kupowania najtańszych kart dobrze jest przejść do nabywania tych droższych. Dodatkowe urozmaicenie stanowią: możliwość rezerwowania kart oraz arystokraci dający bonusowe punkty za zdobycie określonej liczby kart. Rozgrywka wymaga planowania i przede wszystkim przewidywania posunięć innych graczy, często nawet o kilka tur naprzód. Sporą zaletą Splendoru jest jego skalowalność – to jedna z niewielu gier bez prądu, w którą w dwie osoby bawi się niemal równie dobrze jak w trzy czy cztery.
7 cudów świata
Szacowany czas jednej gry: 30 minut
- Wydawnictwo: Rebel
- Cena: około 100 zł
- Liczba graczy: 2–7
- Wiek: od 10 lat
W 7 cudach świata naszym zadaniem jest jak najskuteczniejsze rozwijanie jednej z siedmiu cywilizacji, tak by na koniec zabawy wyprzedzać konkurentów. Sukces osiągamy, zbierając surowce ze swoich ziem, handlując, wznosząc budynki i rozwijając potęgę militarną – a wszystko to na przestrzeni trzech er, w trakcie których wybieramy jedną kartę do zagrania bądź odrzucenia z puli, a pozostałe przekazujemy kolejnym osobom.
Elementem wyróżniającym grę jest to, że toczy się ona synchronicznie – tury nie następują jedna po drugiej, a równocześnie. Ponadto gracze mogą nawiązywać kontakty wyłącznie z osobami po swojej lewej i prawej stronie, co ogranicza możliwości działania. Dzięki temu zabawa przebiega szybciej i sprawniej, a świetnie zbalansowane karty powodują, że bardzo często wybór, którą z nich wykorzystać, a których pozwolić użyć przeciwnikom, jest niezwykle trudny.