Gra o tron. Najlepsze gry planszowe i karciane
Spis treści
Gra o tron
Szacowany czas jednej gry: 3-4 godziny
- Wydawnictwo: Galakta
- Cena: około 180 zł
- Liczba graczy: 3–6
- Wiek: od 14 lat
Wielkie bitwy między armiami potężnych rodów, tymczasowe sojusze rodzone z potrzeb, nieoczekiwane zdrady, knucie intryg przeciwko tym, których siła stała się niebezpiecznie duża – planszowa Gra o tron całkiem nieźle oddaje klimat niezmiennie popularnego serialu HBO oraz książek George’a R. R. Martina.
Zabawa toczy się na mapie Westeros, gdzie zarządzając siłami swoich rodów, staramy się uzyskać panowanie nad siedmioma twierdzami. Każda runda zaczyna się od wyłożenia na planszy zakrytych rozkazów graczy – ponieważ nie wiemy, jakie działania podejmują nasi przeciwnicy, etap ten wypełniają podejrzenia. Te przeobrażają się w festiwal wzajemnych oskarżeń, gdy rozkazy zostają ujawnione i na przykład sojusznik, który deklarował skupienie się na fortyfikacji swoich włości, zamiast tego najeżdża nasze terytorium. Poszczególne rody różnią się od siebie mocnymi i słabymi stronami, a oprócz walki dochodzi jeszcze kwestia wspólnego wspierania Nocnej Straży, gdyż zaniedbanie tego aspektu może doprowadzić do bardzo nieprzyjemnych konsekwencji dla wszystkich uczestników zabawy.
This War of Mine
Szacowany czas jednej gry: 1,5 godziny
- Wydawnictwo: Galakta
- Cena: około 260 zł
- Liczba graczy: 1–6
- Wiek: od 18 lat
This War of Mine zdecydowanie nie jest pozycją do testowania z dziećmi. Podobnie jak gra komputerowa, na podstawie której powstała, planszówka ta skupia się na przedstawieniu okropieństw wojny z perspektywy jej największych ofiar – cywili zmuszonych do życia w miejscu, które stało się strefą działań żołnierzy. Nie jest to tylko otoczka fabularna do zignorowania, ale istotny składnik zabawy, w której warstwa narracyjna odgrywa bardzo dużą rolę.
W tym tytule gracze nie rywalizują ze sobą, a łączą swe siły, po kolei kontrolując grupkę ocalałych i starając się utrzymać ich przy życiu w sytuacji, gdy wiecznie brakuje jedzenia, leków i narzędzi, a każda podjęta decyzja może przynieść nieoczekiwane bolesne konsekwencje. Nie brakuje tu również trudnych wyborów moralnych, testujących nasze człowieczeństwo. Dostępny w zestawie dziennik prowadzi nas krok po kroku, informując, jakie akcje możemy podejmować na danym etapie gry. To tytuł, który warto przejść do końca nawet wtedy, gdy wiemy już, że przegramy – bo zawsze stanowi to domknięcie klamry narracyjnej całej opowieści.