Avalon. Najlepsze gry planszowe i karciane
Spis treści
Avalon
Szacowany czas jednej gry: 30 minut
- Wydawnictwo: Rebel
- Cena: około 42 zł
- Liczba graczy: 5–10
- Wiek: od 13 lat
Na rynku gier bez prądu wariacji na temat klasycznej Mafii jest bez liku, ale mało która urozmaica dobrze znaną większości z nas zabawę równie udanie jak Avalon. Tytuł ten zmienia porachunki między gangsterami a mieszkańcami miasta w intrygi dworskie pomiędzy zwolennikami króla Artura a poplecznikami Mordreda. Gracze nie wiedzą, kto należy do której grupy, a składająca się z kilku rund rozgrywka polega na wyborze uczestników wyprawy. Jeśli do zespołu załapie się choćby jedna osoba z ekipy Mordreda, może ona doprowadzić do porażki misji.
Pikanterii dodają role specjalne – znającego prawdziwe tożsamości poszczególnych graczy, ale samemu pozostającego w ukryciu Merlina, podszywającej się pod niego Morgany czy mogącego zmieniać strony Lancelota. Ich obecność wprowadza do zabawy różnorodność i sprawia, że z pozoru podobne partie mogą wyglądać zupełnie inaczej.
Szeryf z Nottingham
Szacowany czas jednej gry: godzina
- Wydawnictwo: Rebel
- Cena: około 90 zł
- Liczba graczy: 3–5
- Wiek: od 13 lat
Wprawdzie akcja Szeryfa z Nottingham toczy się w realiach opartych na opowieściach o Robin Hoodzie, ale sam „książę złodziei” nie jest istotną postacią w całej rozgrywce. Pierwsze skrzypce gra tu jego arcywróg, w którego naprzemiennie wciela się każdy z graczy. Jego zadaniem jest wybadanie pozostałych (wcielających się w kupców), co też za towary starają się wprowadzić do miasta.
Kupcy swoje wybrane do danej rundy artykuły trzymają w specjalnych woreczkach, w których znajdować się mogą zarówno w pełni legalne rzeczy, jak i kontrabanda. Gdy szeryf ich sprawdza, mogą próbować go przekonać czy nawet przekupić, by nie przeglądał zawartości ich torby, jak i wręcz zachęcać do tego. W przypadku wykrycia próby nielegalnego przemytu gracz musi zapłacić szeryfowi karę. Jeśli kontrola okazała się nieuzasadniona i przewożone towary były w pełni legalne, wtedy to osoba wcielająca się w stróża porządku musi wynagrodzić swoją nadgorliwość poszkodowanemu graczowi.
Jak w każdej pozycji planszowej opartej w dużej mierze na umiejętności blefowania, rozgrywka potrafi przybrać dramatyczną formę i zniszczyć niejedną przyjaźń. Albo przynieść pokaźne profity – przekupstwo szeryfa bynajmniej nie musi ograniczać się do waluty wykorzystywanej w grze...