Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. ZA/UM
i
Publicystyka 3 października 2022, 15:35

autor: Marek Jura

Bloodborne. Literackie inspiracje gier, które można przeoczyć

Spis treści

Bloodborne

Bloodborne

Bloodborne, FromSoftware, Sony Interactive Entertainment, 2015 - Literackie inspiracje gier, o których mogliście nie wiedzieć - dokument - 2022-10-04
Bloodborne, FromSoftware, Sony Interactive Entertainment, 2015
  1. Premiera gry: 2015
  2. Producent: FromSoftware
  3. Baza literacka: Dracula, mitologia Cthulhu
  4. Autorzy książek: Bram Stoker i H. P. Lovecraft
  5. Gatunek gry: soulslike

Bloodborne to oczywiście duchowy następca Soulsów, gra skupiona na niezwykle trudnych starciach z bossami i niewybaczająca najmniejszych nawet błędów. Jej świat na pierwszy rzut oka wydaje się podobny do tego z innych gier, które wyszły spod ręki Hidetaki Miyazakiego. Więcej tu jednak mniej oczywistych inspiracji literackich.

XIX-wieczne miasto Yharnam łączy wiktoriańską stylistykę z nastrojem dwudziestowiecznej literatury weird fiction (a więc gatunku, który uprawiał H. P. Lovecraft). Przepych niektórych wnętrz kontrastuje z ciasnotą uliczek i surową brzydotą okolicznej przyrody. Mieszkańcy, zarówno ci zakażeni, jak i jeszcze zdrowi, nie wydają się zaś ludźmi, z którymi chciałoby się uciąć choćby niezobowiązującą pogawędkę o pogodzie.

Miyazaki, tworząc fikcyjne miasto, inspirował się między innymi najsłynniejszą powieścią Brama Stokera, czyli Draculą. Wampiryzm pojawia się tu wprawdzie w nieco innej postaci, ale już związki krwiożerczych nawyków i arystokracji pozostają takie same. Najwięcej w tym wszystkim jednak Lovecrafta. Cthulhu i spółka może nie pojawiają się w grze jako bossowie, ale duch kosmicznej grozy unosi się nad pogrążonymi w mroku wiktoriańskimi lokacjami i obecny jest w bluźnierczych słowach wyszeptywanych w nieznanych językach przez zniekształconych przeciwników.

  1. Więcej o grze Bloodborne

Marek Jura

Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy grałeś kiedyś w adaptację książki lepszą od samej książki?

Tak, zdarzyło mi się.
66%
Nie, nigdy.
34%
Zobacz inne ankiety
Najciekawsze, nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały znane gry
Najciekawsze, nietypowe inspiracje, dzięki którym powstały znane gry

Co ma wspólnego automat do Coca-Coli z NieR-em i Pac-Man z serią GTA? Czym było Stray przed pomysłem z kotem? Przedstawiamy najciekawsze inspiracje stojące za powstaniem słynnych gier.

Filmowe ekranizacje, po których sięgniecie po książki
Filmowe ekranizacje, po których sięgniecie po książki

Macie tak, że po obejrzeniu dobrego filmu rodzi się w Was potrzeba dowiedzenia się czegoś więcej o jego fabule czy postaciach? Ja mam – zwykle w przypadku udanych ekranizacji. Dlatego po seansie lubię sięgnąć do źródła.

Najlepsze filmowe ekranizacje książek
Najlepsze filmowe ekranizacje książek

Są książki, których zekranizować się nie da. Nawet jeśli się da, kinowy seans pozostawia uczucie niedosytu, a często i rozczarowania. Istnieją jednak takie dzieła literackie, które na ekranie wyglądają tak samo dobrze albo i lepiej niż na papierze.