Sid Meier’s Alpha Centauri. 10 najlepszych gier 1999 roku
Spis treści
Sid Meier’s Alpha Centauri
- Data premiery: 9 lutego
- Producent: Firaxis Games
- Gatunek: strategia 4X
- Platformy: PC Windows, Mac, Linux
Do czego mogą doprowadzić finansowo-personalne perturbacje w firmie? Ano do tego, że kolejna część cyklu, przygotowana przez dwóch jego głównych autorów, nie może nosić nazwy Civilization. Na szczęście poza tytułem wszystko jest w jak największym porządku.
Statek kosmiczny, który odpaliłem, grając w Cywilizację parę lat temu, w kierunku Alpha Centauri, osiągnął cel. Wysłany z 386, powrócił tryumfalnie w czasach Pentium II.
[...] nie ma co wymieniać wszystkich zalet i nowinek Alpha Centauri. W tę grę po prostu trzeba zagrać. Sid Meier i Brian Reynolds po raz kolejny udowodnili, że są absolutnymi mistrzami świata w dziedzinie gier komputerowych. W oparciu o klasyczny pomysł stworzyli kolejną grę, która klasyką z pewnością się stanie. A tak na marginesie, mamy kolejny dowód na to, że strategie turowe wcale nie muszą przegrać starcia z RTS-ami. Czego Wam i sobie życzę...
Recenzja gry Sid Meier's Alpha Centauri, „Secret Service” nr 65, ocena 9/10
W 1999 roku słynny twórca Cywilizacji – Sid Meier – nie działał już w dogorywającym MicroProse, tylko w swoim własnym studiu Firaxis Games. Ale razem z Reynoldsem, twórcą sequelu „Civki”, nadal pracował nad Cywilizacją, nawet jeśli nie mógł już jej tak nazwać. Tak powstało coś, co można nazwać zarówno bezpośrednią kontynuacją, jak i duchowym spadkobiercą oryginału. „Civka” w kosmosie nazywała się Sid Meier’s Alpha Centauri – sugerując dalszy ciąg wydarzeń kończących rozgrywkę w oryginale, czyli start statku kosmicznego w kierunku systemu Alfa Centauri. Akcję gry osadzono w XXII wieku, kiedy to siedem zupełnie różnych frakcji kolonistów zaludnia planetę Chiron.
Gra oparta była na silniku Cywilizacji II i dobrze rozwijała zawarte tam pomysły. Krytycy prześcigali się w zachwytach. Porównywali ją do miksu SimCity z Diuną Franka Herberta i do dzieł Stanleya Kubricka w związku z wciągającym i wiarygodnym wątkiem fabularnym. To było „epickie science fiction” zamknięte w formule gry strategicznej, która ponownie uzależniała i przypominała, czym jest syndrom „jeszcze jednej tury”. Średnia ocen w serwisach kumulujących noty wynosiła 92% i 89%. Gra otrzymała jedno rozszerzenie, a jej duchowym następcą zostało wydane dopiero w 2014 roku Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth.