Driver. 10 najlepszych gier 1999 roku
Spis treści
Driver
- Data premiery: 25 czerwca
- Producent: Reflections Interactive
- Gatunek: gra akcji, samochodówka
- Platformy: PC Windows, PlayStation
GTA wytyczyło kierunek, Midtown Madness wykreowało nową szatę graficzną, pałeczkę przejęła firma Reflections i tak powstał fenomenalny Driver!
Driver to gra, na którą czekałem całe życie. Co prawda nigdy nie wyobrażałem sobie, że TA gra będzie wyglądała tak czy inaczej, lecz gdy zagrałem w Drivera, uświadomiłem sobie, że to właśnie TO. Nowe dzieło Reflections przyciąga swoją świeżością, dziewictwem, poraża genialnymi pomysłami i wypluwa kompletnie już uzależnionego gracza. To jest nowa religia, która już wkrótce omota ludzi na całym świecie.
Driver, mówiąc krótko, to poezja. Zupełnie nowe podejście do tematu i wykonanie godne mistrzów nie pozostawiają złudzeń. Ta gra niszczy... życie towarzyskie. Kiedy już raz ją włączysz, przez długi czas nie będziesz myślał o niczym innym. Liczyć się będą tylko kolejne zlecenia.
Recenzja gry Driver, „Secret Service” nr 71, ocena 9/10
W czasach, gdy GTA miało dwuwymiarową grafikę Pac-Mana i perspektywę top-down, na rynku pojawiła się gra, w której jeździło się samochodami po trzech dużych miastach i brało udział w iście filmowych pościgach z policją. Fury wyglądały jak prawdziwe amerykańskie krążowniki szos, blachy gięły się z taką grafiką i fizyką, że dziś można jedynie pomarzyć o takich uszkodzeniach. Driver przenosił na komputery filmy Bullitt, Mistrz kierownicy ucieka, sceny pościgów z Blues Brothers i wiele, wiele innych. Historia tajniaka Tannera udającego kierowcę mafii była chyba najbardziej filmowym doświadczeniem, jakie wtedy oferowały gry.
Driver ma także jeden z najbardziej zapadających w pamięć prologów. Dla jednych za sprawą niesamowitego klimatu i pomysłu, dla innych przez wysoki poziom trudności. Wykonanie paru manewrów na pustym, ale ciasnym parkingu przypominało egzamin z prawa jazdy, który powtarzało się z przyjemnością w nieskończoność. Gra okazała się komercyjnym hitem, sprzedając się w dwa miesiące w milionie kopii. Krytycy prześcigali się w pochwałach – to było spełnienie marzeń graczy i fanów filmów, to był perfekcyjny balans pomiędzy akcją i realizmem, świetną fizyką i arcade, na dodatek z cudną grafiką i dźwiękami silników. Po prostu czysta frajda!