Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 27 stycznia 2020, 15:56

Strategia dowodzenia – wojna w skali makro. Gry wojenne – oblicza wojny w grach

Spis treści

Strategia dowodzenia – wojna w skali makro

Wojna to mapa i skarbonka. Teren widziany z góry, po którym przesuwamy pudełka symbolizujące plutony i bataliony żołnierzy, kolumny czołgów czy zgrupowania okrętów. Naszą główną bronią jest informacja i własna wiedza na temat taktyki, by ostatecznie swoimi decyzjami strategicznymi pokonać przeciwnika. Często dochodzi do tego jeszcze równie ważny aspekt ekonomiczny – umiejętność sprawnego pozyskiwania i wydawania środków finansowych czy surowców na prowadzenie wojny.

Gry strategiczne nie przejmują się ludzkimi tragediami. Nie ma w nich gehenny cywilów, urywanych kończyn, konania na polu bitwy z wnętrznościami na wierzchu. Martwimy się o to, czy wróg nie zajmie terenu za rzeką, czy ostatnie zasoby przeznaczyć na budowę dziesięciu bombowców, czy na wyszkolenie batalionu piechoty. Jesteśmy władzą absolutną, generałem i prezydentem w jednym, dla którego żołnierze to jedynie statystyka – kolejny środek po pieniądzach, niezbędny do prowadzenia działań zbrojnych.

Gatunek strategii to naturalna ewolucja gier planszowych. Seria V for Victory odnosiła sukcesy w czasach 16-bitowców. - Gry wojenne – różne oblicza wojny w grach komputerowych - dokument - 2020-01-27
Gatunek strategii to naturalna ewolucja gier planszowych. Seria V for Victory odnosiła sukcesy w czasach 16-bitowców.

Planszowe turówki

Strategie wojenne to jeden z najstarszych gatunków gier komputerowych. Stanowi on naturalną ewolucję gier planszowych oraz figurkowego wargamingu, bo przeniesienie dwuwymiarowego pola bitwy i paru pionków na ekran komputera nie było trudne w czasach, gdy grafika była głównie symboliczna i sporo pozostawiała wyobraźni. W latach 90. twórcy sięgali po każdy możliwy okres historyczny, a takie ekipy jak MicroProse, SSI, Atomic Games czy SSG dostarczały wtedy sporo świetnych tytułów.

Dziś turowe strategie z historycznymi wojnami w tle to chociażby dzieła szwedzkiego studia Paradox Interactive. Ostatnie odsłony serii Hearts of Iron o II wojnie światowej oraz Europa Universalis z wojnami z nieco starszych epok cieszą się stałą i niemałą popularnością. Jak pokazują statystki platformy Steam, codziennie grają w nie dziesiątki tysięcy graczy. Drugą potęgą jest seria Total War autorstwa Creative Assembly, choć tam znajdziemy już ślady ewolucji gatunku strategii, czyli rozgrywkę w czasie rzeczywistym.

ZACZĘŁO SIĘ OD BISMARCKA (PRAWIE)

Za pierwszą interaktywną grę strategiczną uznaje się klon planszowego RiskaInvasion – z 1972 roku na konsolę telewizyjną Magnavox Odyssey. Z kolei pierwszą komputerową strategią był Computer Bismarck z 1980 roku słynnego studia SSI. Ta turowa pozycja poświęcona została ostatniej bitwie niemieckiego pancernika Bismarck z 1941 mierzącego się z siłami Brytyjczyków. Produkcja odniosła duży sukces rynkowy, jak na tamte czasy, i otworzyła drogę na ekrany komputerów całej rzeszy gier strategicznych.

Dziś fani strategii mają choćby niezłe Hearts of Iron IV... - Gry wojenne – różne oblicza wojny w grach komputerowych - dokument - 2020-01-27
Dziś fani strategii mają choćby niezłe Hearts of Iron IV...

Dowodzenie w czasie rzeczywistym

Rozwój grafiki komputerowej i chęć dotarcia do szerszej grupy odbiorców sprawiły, że gry strategiczne ewoluowały na kolejny poziom. Nastała moda na RTS-y, czyli strategie czasu rzeczywistego (Real Time Strategy). Rozgrywka stała się dużo bardziej dynamiczna, gdyż długie rozmyślania nad kolejnym posunięciem podczas nieograniczonych czasowo tur zastąpiła konieczność podejmowania szybkich decyzji. Wątek ekonomiczny wyewoluował w wymóg rozbudowy własnej bazy i eksploatowania lokalnych surowców.

Wraz z rozwojem grafiki i mocy komputerów pole bitwy stało się w pełni trójwymiarowe, a możliwość swobodnego przybliżania obrazu sprawiła, że z widoku mapy można było szybko przejść do tego, co obserwuje dowódca czołgu czy pojedynczy żołnierz w drużynie. Wojna w grach strategicznych stała się nieco bardziej osobista, ale generalnie wciąż liczyło się dowodzenie i taktyka. Takie połączenie dynamicznej rozgrywki z RTS-ów i szczegółowej oprawy graficznej przeszło próbę czasu i oprócz wspomnianej serii Total War sporym uznaniem cieszy się także Company of Heroes 2.

...albo serię Total War. - Gry wojenne – różne oblicza wojny w grach komputerowych - dokument - 2020-01-27
...albo serię Total War.

RTS-Y Z TAMTYCH LAT

Za pierwszego RTS-a uznaje się grę Herzog Zwei z 1989 na konsolę Sega Genesis, choć elementy rozgrywki w czasie rzeczywistym były już obecne we wcześniejszych produkcjach, takich jak chociażby Cytron Masters z 1982 roku na Apple’a II czy Ancient Art Of War z 1984.

Gracze pokochali RTS-y dzięki kultowej grze Dune II na podstawie prozy Franka Herberta. Wydawane kolejno Warcraft i Command and Conquer sprawiły, że strategie czasu rzeczywistego znalazły się na pewien czas w grupie najbardziej oczekiwanych i lubianych produkcji. Dziś za serię, która odniosła największy sukces wśród RTS-ów, uważa się Total War studia Creative Assembly.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jaką wojnę wolisz oglądać w grach?

97,7%
Brutalną i realistyczną
2,3%
Kreskówkową i wesołą
Zobacz inne ankiety
11 gier z ważnym przekazem, którego mogliście nawet nie zauważyć
11 gier z ważnym przekazem, którego mogliście nawet nie zauważyć

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że gry gwarantują nam głównie beztroską rozgrywkę. Są jednak tytuły, które pod płaszczykiem zwykłej „gierki” przemycają poważne myśli, ciekawy przekaz i refleksję.

Gry wojenne, w których nie chodzi o zabijanie
Gry wojenne, w których nie chodzi o zabijanie

Wojna nigdy się nie zmienia, ale jej postrzeganie przez gry wideo owszem. Oto dziewięć produkcji, które z tematyką konfliktów zbrojnych rozprawiają się nieszablonowo - nie zawsze zachęcając gracza do bezrefleksyjnej przemocy.

Kobiety na frontach II wojny światowej – Battlefield V a historia
Kobiety na frontach II wojny światowej – Battlefield V a historia

„Dziewczyny rządzą” – i w reklamie, i w materiałach promocyjnych nowego Battlefielda. Historia II wojny światowej zna jednak przypadki, o których się twórcom zwiastunów nie śniło...