Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 9 marca 2013, 12:00

autor: Grzegorz Ferenc

Czekając na epokę Roju – kto jest kim w serii StarCraft

Już niedługo Kerrigan ponownie zacznie jednoczyć Rój zergów i wyruszy dopełnić zemsty na Arcturusie Mengsku w StarCraft II: Heart of the Swarm. Przypominamy, kto jest kim w serii stworzonej przez Blizzard i jak rozpoczął się wielki konflikt.

Spis treści

Ogień wojny zaczął trawić Sektor Koprulu na długo przed starciem z zergami i protosami. Początków krwiożerczego konfliktu między trzema rasami należy szukać w bratobójczych walkach między terranami w latach 70. XXV wieku. Były to czasy, kiedy międzygwiezdna Konfederacja – której korzenie sięgają przybycia superlotniskowca Nagglfar na planetę Tarsonis w XXIII wieku – tak bardzo urosła w siłę, że zaczął toczyć ją rak korupcji i zepsucia. Rządzili nią przedstawiciele „Starych Rodów”, wywodzący się z dowódców Nagglfara. Zaczęli oni coraz bardziej ciemiężyć wchodzące w skład Konfederacji kolonie.

I, Mengsk

I, Mengsk to powieść Grahama McNeilla z 2008 roku opowiadająca o historii rodu Mengsków, której fabuła skupia się głównie na Arcturusie i jego synu Valerianie.

Oligarchii i autorytarnym zapędom Konfederacji przeciwstawił się Angus Mengsk, senator z Korhalu. Z upływem lat coraz bardziej stanowczo wytykał „Starym Rodom” ich skorumpowane praktyki. Zaczął też potajemnie wspierać zbrojne grupki rebeliantów. Przełom nastąpił w 2478 roku, kiedy senator Mengsk wraz z rodziną cudem uszedł z życiem ze skrytobójczego ataku przeprowadzonego przez żołnierzy Konfederacji. Kilka dni później otwarcie wystąpił przeciwko jej władzom w lokalnym parlamencie, publicznie zdzierając flagę międzyplanetarnego imperium z mównicy. Ataki grup rebeliantów się nasiliły, a władze Korhalu zaczęły potajemnie importować broń na planetę. Władze imperium odpowiedziały, wysyłając wojska na Korhal, co doprowadziło do podjazdowej walki między obiema stronami. Otwarty konflikt wybuchł po zakończeniu wojen gildii pomiędzy Konfederacją a Kombinatem Kel-Moriańskim w 2489 roku, kiedy Korhal wystąpił z międzyplanetarnego sojuszu i ogłosił niepodległość. Nienawiść pomiędzy obiema stronami urosła do takich rozmiarów, że „Stare Rody” i Rada Konfederacji postanowiły zabić rodzinę Mengsków.

Wówczas to na scenę wkroczył Arcturus Mengsk, syn Angusa i Kathrine Mengsków. Przebywając na Umoji, dowiedział się o śmierci rodziny. Pomimo wielu lat spędzonych na przekór krewnym w korpusie marines, na wieść o zgładzeniu najbliższych przez oddział skrytobójców Konfederacji Arcturus poprzysiągł zemstę na skorumpowanym międzygwiezdnym imperium. Rozpoczęła się wojna domowa. Na wieść o rebelii i sojuszu pomiędzy Korhalem a Umoją Rada Konfederacji, nie zważając na protesty Constantino Terry, ojca November „Novy” Terry, rozkazała w 2491 zmienić zieloną planetę Mengsków w postnuklearną pustynię za sprawą głowic atomowych klasy „Apokalipsa”.

Arcturus Mengsk, wykorzystując pokaźne środki finansowe, jakich dorobił się, będąc po zakończeniu służby poszukiwaczem złóż minerałów, stanął na czele ocalałych niedobitków – „Synów Korhalu” – i organizował coraz skuteczniejsze wypady przeciwko Konfederatom, siejąc zamęt w ich szeregach. Z czasem po stronie Mengska opowiedziało się coraz więcej dezerterów, na czele z Horace’em Warfieldem oraz duchem Sarą Kerrigan, którą uratował z rąk naukowców wykorzystujących ją do podejrzanych eksperymentów.

9 rzeczy o Starcrafcie, które chcielibyście wiedzieć, ale baliście się zapytać
9 rzeczy o Starcrafcie, które chcielibyście wiedzieć, ale baliście się zapytać

Miłośnicy Starcrafta mają całkiem niezły powód do świętowania. W tym roku marce stuknęło okrągłe 20 lat, a nie tak dawno oryginał powrócił w wersji Remastered. Dlatego warto zaprezentować kilka ciekawych, mniej znanych faktów na temat gry Blizzarda.