Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 13 października 2013, 12:00

autor: Damian Pawlikowski

6. Religijne rozterki. Cenzura w branży - za co banuje się gry

Spis treści

6. Religijne rozterki

Wiadomo, jak wrażliwi bywają ludzie na punkcie religii, od początku swego istnienia będącej tematem tabu i sferą, której naruszenie grozi rzucaniem w naszą stronę wrogich spojrzeń czy – w bardziej radykalnych przypadkach – kamieni. W Arabii Saudyjskiej jednogłośnie dano zakaz wstępu takim produkcjom jak Assassin’s Creed i Call of Duty 4: Modern Warfare, które uderzały w godność muzułmanów, natomiast seria God of War nie tylko zraziła tamtejszych cenzorów nagromadzeniem przemocy i seksu, ale również naraziła im się słowem „God” w tytule. Z tego samego powodu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie kupimy Injustice: Gods Among Us, którego twórcy wprawdzie zmienili podtytuł swego dzieła na „Mighty Among Us”, ale wprowadzili ową modyfikację wyłącznie na opakowaniu, pozostawiając nazwę w grze w oryginalnej formie. Kara: natychmiastowy ban. Jeśli uważacie, że to przesada, ciekawe, co powiecie na zakaz rozpowszechniania przeznaczonej na gameboya karcianki Pokemon Trading Card Game, w której według muftego (najwyższego muzułmańskiego autorytetu) propagowane są symbole pokroju gwiazdy Dawida oraz inne oznaczenia jednoznacznie kojarzące się z syjonizmem.

Kto się boi swastyki? Nazistowskie symbole w grach wideo
Kto się boi swastyki? Nazistowskie symbole w grach wideo

Hitlerowcy w grach pojawiają się już od lat 80. ubiegłego wieku, ale co ciekawe – nie zawsze towarzyszy im odpowiednia dla okresu symbolika. Postanowiliśmy się przyjrzeć zapisom prawnym, które zdołały napsuć deweloperom sporo krwi.